Kommunen vill byta fjärrvärmemätare och har anlitat en firma för detta. Den montören som kom vägrade att göra arbetet, då han hävdar att det är bruten asbest i vattenrören…kommunen kräver sanering. Undrar nu om rören kan kapslas in istället för sanering? Nån som har koll? Mitt hus är byggt 1965. En saneringskostnad är minst 10.000kr + moms.
Kolla i ditt avtal vem som äger rören.E Eija Johansson skrev:Kommunen vill byta fjärrvärmemätare och har anlitat en firma för detta. Den montören som kom vägrade att göra arbetet, då han hävdar att det är bruten asbest i vattenrören…kommunen kräver sanering. Undrar nu om rören kan kapslas in istället för sanering? Nån som har koll? Mitt hus är byggt 1965. En saneringskostnad är minst 10.000kr + moms.
Där jag bor äger leverantören rören ända fram till avstängningsvetilerna under själva fjärrvärmeväxlaren. Så har du tur så ligger ansvaret på dem.då de äger dem.
Jag bor i egen villa…
Det kostar noll kronor om du gör det (tar bort asbestisoleringen) själv.E Eija Johansson skrev:Kommunen vill byta fjärrvärmemätare och har anlitat en firma för detta. Den montören som kom vägrade att göra arbetet, då han hävdar att det är bruten asbest i vattenrören…kommunen kräver sanering. Undrar nu om rören kan kapslas in istället för sanering? Nån som har koll? Mitt hus är byggt 1965. En saneringskostnad är minst 10.000kr + moms.
Tack för engagemanget! Det jag undrar är om man kan kapsla in rören som troligtvis har asbest i isoleringen? Vad kan man i så fall kapsla in de med? Eller måste de saneras helt? De måste åtgärdas för att de som ska byta värmemätaren åtar sig jobbet…
Kan du inte skaffa andningsmask,engångsoverall och blöta isoleringen och ta bort den själv? Inte gratis men begränsad kostnad kanske 1000kr och ett par timmar arbete på lördag förmiddag.E Eija Johansson skrev:
Klart du kan kapsla in.E Eija Johansson skrev:
Enklast är väl plastfilm typ gladpack i köket eller den typ som man plastar in gods på lastpallar med, eller resväskan på flyget.
Då kan dom byta mätaren, sedan fixar du till det i lugn och ro vid tillfälle.
Ok…då kanske min tanke med tjock plast samt silvertejp inte var så tokig ändå 😉D Dilato skrev:
Att sanera själv är lite lurigt förutom hälsorisken.
Situationen kan uppstå att entreprenören vill se ett intyg från den auktoriserade saneringsfirman som utfört arbetet.
Framkommer det då att en lekman utfört saneringen kan de kräva totalsanering av rummet vilket innebär en betydligt högre kostnad än 10.000 kr
Situationen kan uppstå att entreprenören vill se ett intyg från den auktoriserade saneringsfirman som utfört arbetet.
Framkommer det då att en lekman utfört saneringen kan de kräva totalsanering av rummet vilket innebär en betydligt högre kostnad än 10.000 kr
Precis så är det. Vågar inte chansa utan kommer att ta kontakt med ett saneringsföretag som förhoppningsvis kapslar in de två rör det handlar om. Det finns en checklista som saneringsfirman ska fylla i. Sen får vi se vad som sker när värmeväxlaren ska bytas ut helt. Nu är det endast mätaren det gäller. Det konstiga är att jag har dels haft serviceavtal med kommunen gällande värmeväxlaren samt att mätaren har bytts ut för bara några år sen UTAN att någon reagerat på de rör som nu måste åtgärdas🤔😳L lordi skrev:Att sanera själv är lite lurigt förutom hälsorisken.