Byggahus.se

Kommun som vägrar erkänna ansvar och lämna ut uppgifter om skadetillfälle

1. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Mitt tips är att läsa VA-lagen och begära ersättning med med hänvisning till lämpliga paragrafer.

När det gäller svårigheterna att få ut dokument så tror jag att följande kan fungera:

1) Kartlägg organisationen, så man vet hur den ser ur och vilka personer som är chefer. Ring direkt till handläggare och chefer, förklara vad du vill och fråga när det kan vara fixat. Ring sedan och följ upp. Visa att du inte ger dig.

2) Börja begära ut listor över folks mailkonversation. Det upplevs som obehagligt och är dessutom arbetskrävande för tjänstemännen. Hota med att begära ut stora mängder mail om de inte gör som du vill.

• Laddar…
  2. A
    Medlem Nivå 2
  3. A
    Medlem Nivå 2
    Jag svarade Värmdö kommun VA-avdelning såhär idag:

Eftersom jag inte själv är jurist, så kan inte jag svara på din fråga om lagstöd. Men som jag förstår det så behandlas tvister om vatten och avlopp enligt lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster enligt § 29 – skadestånd i va-förhållande. För Statens VA-nämndens verksamhet gäller lagen (1976:839) om Statens va-nämnd och förordning (2007:1058) med instruktion för Statens va-nämnd. Detta är något som jag anser att ni som kommunal VA-enhet bör ha koll på själva. Jag är bara en kommuninvånare som vill få ersättning för min utgifter i samband med självrisk på 10 000 kronor, som har drabbats att en skada i ert VA-system.

Menar du att det är ett krav från Värmdö kommun, för att kunna kräva ersättning ifrån er i detta ärende att ni kräver lagstöd? Om så är fallet antar jag att nästa steg innebär att jag måste vända mig till en fastighetsjurist alternativt ”Statens va-nämnd” för att pröva detta ärende? Är det vad ni rekommenderar?

Jag har vid ett antal tillfällen efterfrågat att få kontakt med en person i chefsbefattning på er avdelning. Jag väntar fortfarande på kontaktuppgifter till en sådan person sedan 22 juni, efter att jag svarade på dina frågor ”Vad vill du? Kan du förklara mer?”. Kan du nu vänligen ge mig dessa kontaktuppgifter, så jag själv kan boka ett möte med denna person?

4. mekar-anders
    Medlem Nivå 5
    Värmdös va avdelning och bygglovsavdelning verkar inte vara som sig bör. Vet flera som haft problem med dom

5. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Du har missuppfattat vad lagstöd innebär. Lagstöd innebär att du måste ha en lagparagraf som du kan hänvisa till i ditt krav på kommunen. I det här fallet § 29 - Skadestånd i va-förhållande.

Det har ingenting med juristhjälp att göra.

6. A
    Medlem Nivå 2
    Lite uppdatering:

För ett år sedan, kämpade jag för att få någon form av erkännande och ansvarstagande av Värmdö kommun vatten och avlopp, efter att de hade ett större problem i sitt VA system strax utanför min fastighet. Värmdö kommun VA (vatten och avlopps avdelningen) hade en medveten strategi för att försöka fördröja och försvåra någon form av utbetalning av ersättning som jag som drabbades av skador är berättigad till.

Juni 2015 lämnade Värmdö kommun vatten och avlopp över ärendet (motvilligt) till sitt försäkringsbolag (Crawford & Company Sverige AB). Enligt Crawford & Company Sverige AB påstår på sin hemsida att ”Våra värderingar innefattar kvalitet, positiv kommunikation och en proaktiv attityd till kundservice och utveckling” (källa http://se.crawfordandcompany.com/about-us/careers.aspx). Men detta visar sig inte stämma på någon nivå som jag har haft med Crawford & Company Sverige att göra. I ett år försöker jag att få svar från min handläggare hos Crawford & Company Sverige AB utan att lyckas. Handläggarna vägrar att höra av sig eller att svara på frågor, ge besked eller att ens ge status på mitt ärende. Jag försökt eskalera ärendet uppåt i organisationen, utan att det har hjälpte. Med detta kan jag bara konstatera att Crawford & Company Sverige är ett mycket oprofessionellt företag, som jag starkt avråder starkt andra för att anlita eller att samarbete med.

Värmdö kommun vatten och avlopp har uppenbarligen som strategi att göra allt i sin makt för att göra det så svårt som möjligt för de som drabbas av skada genom Värmdö kommuns egen inkompetens - för att kommuninvånare ska inte orka driva processen mot Värmdö Kommun (uttröttnings strategi). Kan tyvärr bara konstatera att Värmdö Kommun har mycket bristfällig insikt om sitt uppdrag gentemot kommuninvånarna. Man lägger ner väldigt mycket arbetstid på att försvåra hantering av mitt ärende, för att spara väldigt lite pengar - själva arbetstiden som hittills lagts på mitt ärende, måste överstiga värdet som jag krävt ersättning om, många ggr om. Det känns inte som det mest kostnadseffektiva hantering!

Så från oktober 2014 (när min fastighet blev skadad) fram till och med nu juni 2016 (21 månader!) har inget hänt. Det finns givetvis en preskriptionstid på 3 år, enligt Konsumenternas Försäkringsbyrå – uppenbarligen det som Värmdö kommun har i sikte och strävar efter – för att sedan kunna skriva av ärendet helt. Inte coolt. Inställd på att mitt ärende inte kommer processas, tänker jag att jag kan åtminstone skriva om min upplevelse av både Värmdö kommun vatten och avlopp (VA) och Crawford & Company Sverige AB - och på så sätt varna andra för deras oestetiska metoder. Ett par veckor efter att jag skriver omdömen på nätet, så vaknar de till liv igen – och föreslår ett schablonbeslut (50% av den ersättning jag krävt). Enligt deras mening är jag lika skyldig till att skadan orsakats (!) – något jag anser är felaktigt eftersom det var Värmdö kommun som orsakade skadan (jag bara blev drabbad – men det tolkas som att vara delansvarig tydligen!). Motvilligt accepterar jag denna jämkning - jag kommer att sätta in pengarna på min dotters sparkonto – något positivt får väl dessa pengar användas till. Och i slutändan har detta inte handlat om pengarna, utan principen: Värmdö kommun vatten och avlopp har agerat mycket oprofessionellt tillsammans med sitt försäkringsbolag Crawford & Company Sverige AB mot mig som drabbas av skador som Värmdö kommun vatten och avlopps avdelningen orsakat - och som man blånekar till. En äkta Franz Kafka berättelse där man är så liten och blir överkörd av de stora.

Hela denna process har gjort oss så missnöjda och besvikna på Värmdö kommun - deras inställning och sätt att blåneka allt som skulle kunna få dem att bli ansvariga - att vi valde att flytta och lämna kommunen helt. Trots att jag har bott och levt i många kommuner i mitt liv, så är min bestämda åsikt att Värmdö kommun är i särklass den sämsta kommunen i Sverige, när det gäller att behandla sina kommuninvånare.

7. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Skönt att få ett avslut iallafall.

• Laddar…
  8. H
    Moderator · Nivå 25
    Kan du inte intressera ngn. lokal journalist?

De måste ju rimligen ha angett ngt. skäl, om än påhittat för på vilket sätt du var delansvarig?

• Laddar…
  9. A
    Medlem Nivå 2
    @hempularen: Tyvärr vågar inte den lokala tidningen Nacka Värmdö Posten ifrågasätta kommunens beteende. Har försökt nämligen, men min tolkning är att de är i en beroendeställning där man inte vill bara kritisk mot kommunen av någon anledning. Tidning Nacka Värmdö Posten svarade nämligen inte heller på mitt mejl om detta, helt ointresserade uppenbarligen att ta i känsliga frågor om kan få negativa konsekvenser... mao köpta och bara rapportera information de får från sina källor (samarbetspartners). Så mycket för pressfrihet!

10. A
    Medlem Nivå 2
    Ja, skönt att få avslut och gå vidare. Det enda jag kan göra är att berätta om det... och låta sökmotorerna föreviga detta genom att alltid finnas kvar på nätet..... en lite snigel på ögat. ...

• Laddar…
  11. V
    Medlem Nivå 6
    Tack för återkoppling, jag läste tråden när du startade den och även om jag inte alls var delaktig på något sätt så var det intressant att få ett avslut på den. Något alla borde ta efter. Lycka till i framtiden!

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 8
    Det var bra gjort att ni gick vidare genom att flytta och inte fortsatte destruktiv förstöra för Er själva. I sådana här fall rekommenderas ofta jämkning då den lilla personen ofta förlorar på det i processen och olika kostnader för att försöka få upprättelse.
    Lycka till i fortsättningen.

• Laddar…
  13. P
    Medlem · Nivå 10
    Tyvärr är det nog liknande hantering i de flesta kommuner, min kommun var och grävde utanför min tomt, det tog 5 timmar i telefon och samtal med 18 personer för att få prata med någon som ens visste varför de grävde, alla skyllde på varandra, när jag väl fick tag i rätt person så ville denna inte prata utan bad om att få ringa upp igen, 5 timmar senare får jag ett samtal med en så påhittad lögn så man höll på att trilla av stolen, de har alltså lagt en halv arbetsdag på att författa ihop nått skräp att säga.
    Kommunen schaktade ner tomten jämte mig och jag anser därför att de ska stå för stödmurar eftersom det är 3 meter höjdskillnad, nu fick jag förklarat av kommunen att jag höjt min tomt 3 meter och att jag därför bör stå för muren, mitt hus står mesta delen på berg, så hur jag gjort för att höja det vet jag inte.
    Men man tackar kommunen för att de råkat skicka ut nybyggnadskartan för hela området innan de började gräva, det dokumentet skulle jag inte ha.

Det är helt hopplöst att göra med kommunen, de gör allt för att man inte ska få skriftligt på nått, testa att skicka ett mail till kommunen, i 50% av fallen ringer dem tillbaka, i resterande 50% svara de inte alls.

• Laddar…
  14. mekar-anders
    Medlem Nivå 5
    Tråkig historia! Vet flera som haft ett helsike med Värmdö kommun. Inte bara va avdelning en. Bygglov bla är tydligen inte heller roliga att göra med.