Kommun råkade sälja sin brandstation

9k läst  85 svar

1. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Och vad får dig att tro att en köpare av en gård inte undersöker objektet? Det förfarande du pratar om är inget konstigt alls, det händer regelbundet att gårdar styckas om inför försäljning. Just det förfarande du beskriver är nog ovanligt då man normalt går back på ett nybyggt hus på landsbyggden, men få köpare skulle nog reagera på att du styckat av en tomt åt dig själv och byggt på. Men du skulle nog inte lura någon att det nybyggda huset har ett annat fastighetsnummer och som de inte får besiktiga ingår i affären.

Som köpare av miljonobjekt tittar man förstås noga på vad som ingår. Det bör säljare också göra.

2. L
    Medlem Nivå 5
    Bilköp är inte skriftliga, det finns inga formella krav på skriftliga avtal. Det skulle handla om en tvist och där köparen skulle kunna hävda att eftersom han fick med sig husvagnen, nycklar låg i osv.... så var det självklart han köpte både och.
    Transportstyrelsen skulle avgöra ärendet, eller på sikt tingsrätten.

Pengar har bytt ägare, det har skett en försäljning. Vem skulle vara självklar ägare till husvagnen?

3. L
    Medlem Nivå 5
    Jag säger inte att det är troligt, att det sker ofta... men snälla nån hur många trådar här har vi där köpare INTE undersökt objektet. Köpt en fastighet på några snabba beslut.

Jag som "bluffande" säljare, skulle direkt avbryta köpet om jag märkte att köparen undersökte fastighetspapperen noga. Sen...när det kommer en köpare som "över-en-natt-kan-lägga-ett ok-bud"..... då slår jag till med att sälja en "halv"-fastighet..

Skriftligt står det rätt fastighet, allt på rätt sätt men det saknas alltså ett hus i försäljningen..... Inte mitt fel de missade det...omoraliskt, men alltså juridiskt ok?

4. L
    Medlem Nivå 5
    Köparen av huset i Gamla Stan är precis lika medvetna som jag att det hela är en bluff, pss som jag skulle vara att chansa på att sälja en halv gård. Töjer lite på gränser liksom...

5. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Ägaren är den som transportstyrelsen har registrerat.

6. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Jag förstår inte hur du får det till att det saknas ett hus. Antingen hävdar du att du säljer helheten A, medan du i verkligheten bara säljer delmängden B, eller så erbjuder du B men hoppas på oklara grunder att en köpare ska tolka det som att även den fristående fastigheten C ska ingå (för att igen utgöra helheten A).

I det första fallet kan du nog räkna med att åka dit för bedrägeri (eller försök till) medan du förvisso i teorin skulle kunna uppnå ditt mål i det andra fallet, men förmodligen kan du inte ens hitta en kommun eller församling som är så illa skött att de går på det som köpare, och en vanlig köpare skulle definitivt inte bli lurad.

Gilla läget, i tråden har vi exempel på säljare vars representanter grovt misskött sina uppdrag. Det är inte köparnas fel eller ansvar.

• Laddar…
  7. A
    Medlem · Nivå 17
    Vi ska nog undvika jämförelser med bil/husvagn och liknande utan hålla oss till fastighetsaffärer, blir inga jämförelse då de har så olika förutsättningar.

8. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 11
    Om husvagnen kunde ha samma registreringsnummer som bilen har de det gått att jämföra.

• Laddar…
  9. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Det som är så bra är att vi kommer att få ett svar i form av en dom eller förlikning i fallet med brandstationen och gatuhuset.
    Och då vet vi lite bättte vad som gäller.
    Hoppas bara att vi får återkoppling när svaret kommer.
    Så håll gärna tråden levande ni som orkar :)

10. L
    Medlem Nivå 5
    ja, men jag som köpare kan hävda att jag köpt en bil och få mig registrerad som ägare.

Jag har själv sålt en bil och "använt" mig av det, något blev fel med pappersarbetet och jag stod kvar som ägare. Köparen ringde upp och ordnade till det.... HUR lyckades han då med det utan kvitto eller påskrivna papper?

11. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Det vill Du allt gärn veta
    Skapa en ny tråd då detta inte har med brandstationen att göra.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: