Jag planerar att bygga ett hus för permanentboende på en fritidsfastighet jag redan äger.
Vid ansökan om förhandsbesked har kommunen nu bett om kompletterande bullerberäkning för omgivningsbuller, samt en Risk- och skyddsanalys, då det cirka 135 meter från tänkt byggnad finns en vältrafikerad motorväg, och cirka 80 meter till en vältrafikerad järnväg. Båda dessa är enligt trafikverkets utlåtelse transportleder för farligt gods.
Att kommunen skulle vilja ha en bullerberäkning på något sätt är ju för mig inte en överraskning, men risk- och skyddsanalys är ju något jag inte hade hört om tidigare.
Vi har dessutom bara fått ett par veckor på oss att komma in med kompletteringen, så jag känner att det är lite panik med att lösa detta.
Hur går en tillväga för att få fram en bullerberäkning som kommunen kan anse är gjord på rätt sätt?
Ringa de stora konsultfirmorna som kommer upp när man googlar? Känns ju lite saftigt att ringa SWECO till exempel för ett förhandsbesked liksom.
Och sen var det Risk-och skyddsanalysen. Vad jag googla fram själv är det något kommuner gör när det ska planläggas nya områden nära vägar, järnvägar, bensinmackar och liknande.
Är det någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga med detta, och vem som kan tänkas utföra dessa typer av jobb lite sådär fort i mellansverige inom ett par veckor, och passar en vanlig knegares ekonomi?