Byggahus.se

Kommun kräver bortkoppling av stuprör

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: bengt

Bygger man på åkermark är detta en kalkylerad risk man får ta, att vatten inte alltid rinner undan

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: b8q

Kommunen hade ju kunnat skriva in i detaljplanebestämmelserna att dagvatten måste omhändertas lokalt på varje fastighet (stenkista).

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Trötta tjänstemän som inte har koll.....

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Mattias

Tja, det är väl ganska klantigt att köpa en fastighet och inte kolla en så enkel sak som huruvida den ligger inom verksamhetsområdet för dagvatten. Att den är ansluten till kommunalt VA betyder ju att den har anslutning något av till vatten, spillvatten eller dagvatten, eller l bästa fall alla tre. Detaljplanen har i princip inget med denna förutsättning att göra. Jag har svårt att se att de "trötta tjänstemännen" på kommunen inte skulle kunnat upplysa köparen om hur det förhöll sig, om köparen bara hade lyft luren...

• Svara
  6. Charlotte Kalmar
    Husägare Nivå 2
    Jag köpte en fastighet 2012, inom ett verksamhetsområde för dagvatten, dvs att den är ansluten till kommunalt VA och anslutning till vatten, spillvatten eller dagvatten, dvs alla tre.
    Dränerade mitt hus 2014. 2015 kopplades 50 lägenheter in som ny granne. Då började mina översvämningsproblem. Kommunen har höjt gator och trottoarer runt hela min tomt och feldoserat alla 3 gator mot mitt hus istället för ifrån, för att "hjälpa till". Visar sig nu att de andra 2 gatorna saknar helt dagvattensystem, så allt detta vatten, vid varje regn hamnar idag i lägsta punketn, min trädgård men katatrofala följder på huset..Alla fönster är uttagna, försäkringsbolaget hoppat av och dömer ansvaret 100 % på klantig kommun, hela grunden står i gungfly och min dränering jobbar för fullt att pumpa ut inkommande dagvatten ner i en fylld stamledning... Fått flytta och kommunen vägrar all kontakt.
    Fler drabbade i Sverige ? Så tacksam för svar!

• Svara
  7. M
    Medlem · Nivå 12
    Det låter som att steg 1 är att skaffa juristhjälp. Steg 2 är att kontakta försäkringsbolaget och få ekonomiskt stöd för det juridiska via hemförsäkringen.

• Svara
  8. Charlotte Kalmar
    Husägare Nivå 2
    Är inne på 3e advokaten.. En domstol reglerar ersättningar.. Jag MÅSTE få någon att förstå att om ett år står inte huset kvar, rasrisken är överhängande som nu i snösmältningen. Jag står kvar med lånen och inget hem..

• Svara
  9. M
    Medlem · Nivå 12
    Den som äger underhållet av vägen äger också ansvaret för dagvattnet som vägen orsakar. Finns väl inte så mycket att orda om där? Känns ju jättekonstigt alltihop

• Svara
  10. janwide
    Medlem · Nivå 9
    Hur går det för dej?

• Svara
  11. A
    Medlem · Nivå 19
    Är inte säker, men kan vara det huset som Växjö kommun ska utreda i Kalmar enligt tidningsartikel nu i januari,

• Svara