De räcken som idag finns på altanen bedöms som plank enligt bygglovsenheten.

” Räcket behöver vara luftigare dvs spjälor behöver tas bort (ska vara 50% luft mellan spjälor). Idag är även spjälorna vågräta vilket gör det klättringsbart. De behöver därför göras lodräta alternativt att vi sätter en glasskiva för att förhindra att barn klättrar på räcket”.

Hur kan jag lösa detta på bästa enklaste sättet, tack för förslag och lösningar. Kan man begära om avsteg till reglerna?

• Uteplats med vitt bord och stolar på en trädäckad balkong med gröna träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Max 10 cm mellan om ni behåller dom vågrätt. Kravet kommer pga att totala höjden över mark överstiger kommunens / Boverkets krav.

Max 10cm och minst? Måste det även vara plexiglas bakom?

Du måste ha 50% luft, minimum finns inget.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du måste ha 50% luft, minimum finns inget.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Max 10 cm mellan om ni behåller dom vågrätt. Kravet kommer pga att totala höjden över mark överstiger kommunens / Boverkets krav.
precis kom på det efter jag skrivit, om jag uppfyller det krävs det även plexiglas bakom?

T Towson skrev:
precis kom på det efter jag skrivit, om jag uppfyller det krävs det även plexiglas bakom?
Nej! Det är rekommendationer Isf

• Gilla
Towson
  • Laddar…
Det får inte var klättringsbart. Det är en BBR rekommendation = krav om det är bygglovsåtgärd.

• Gilla
Towson
  • Laddar…
I vilket sammanhang har det här kommit upp? Är det vid besiktning i samband med ett bygglov, eller har någon anmält det så att kommunen undersöker?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Robert-san01 skrev:
Det får inte var klättringsbart. Det är en BBR rekommendation = krav om det är bygglovsåtgärd.
Det är t o m så att kommunens byggnadsnämnd har rätt långtgående möjligheter att ingripa via tillsynen även för icke bygglovspliktiga åtgärder som inte uppfyller bygglagstiftningen. Det är bara att det är ovanligt och kanske känns otidsenligt auktoritärt för de flesta att kommunen stolpar in i ens hem och börjar ställa krav på en det ena än det andra som inte kräver bygglov eller anmälan. Men lagstiftaren har givit kommunen den makten.

Läs mer här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/krav/

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.