VI ska byta ut vår spishäll och jag är inte helt hundra på om det kommer funka som vi tänkt.

Nuvarande häll har perilexkontakt med fyra stift. Den häll vi kollar på har tre stift.

Är det bara koppla in och köra eller behövs något kopplas om?

Typskylt nya:
Typ 61 B4A 01 AA
Induktion 7.35 kW
220 - 240 V / 400 V 2N 50 - 60 Hz

Någon som kan hjälpa mig?

Tacksam för hjälp.

• Perilexkontakt med fyra stift hålls av en hand, troligen relaterad till ett spishällsbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en perilexkontakt med fyra stift och skruvar, monterad på en vägg med anslutande kablar.
    Skapa konto
  • Perilex-kontakt med fyra stift hålls av en hand, framför en hylla.
    Skapa konto
Jag det fungerar, plug & play.
Det finns givetvis förutsättningar - att din gamla häll var en 230 V häll, dvs att du har en nolla i perilexuttaget. Det är osannolikt att du inte skulle ha det.

• Gilla
*Fredrik*
  • Laddar…
En induktionshäll kräver oftast endast 2 faser så det räcker med fyra stift på kontakten.

• Gilla
*Fredrik*
  • Laddar…
Det duger inte att räkna antalet (runda) stift här. Är det färre än 4 st så ska de sitta på rätt plats också. Den stickpropp som är på bild ovan med tre stift använder två faser och nolla. I andra fall ser man stickproppar för 400 V-spisar som inte har något stift för nollan som bilden nedan.

Stickpropp med fyra stift, varav tre är runda och en är rektangulär, saknar stift för nolla, för 400 V-spis.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Man bör ju även kontrollera att ugnen är kopplad till fas L1 (samma som brun ledning ovan) så att man undviker överbelastning av säkringarna.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Befintlig häll har typbeteckning:

220-240V / 380-415V
3N-50/60Hz
6,8 kW

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F *Fredrik* skrev:
Tack för alla svar.

Befintlig häll har typbeteckning:

220-240V / 380-415V
3N-50/60Hz
6,8 kW
Ok, så gamla hällen gick på trefas med nolla.
Ny går på tvåfas med nolla.
Då är det bara att plugga in.

P.S.
Skönt att få bekräftat perilexkontaktens stiftnumrering från tillverkare, det visar att wikipedias bild är fel.
En perilexkontakt med tydligt märkta stiftnummer, inklusive N, L1, L2 och L3, som används för trefas- och tvåfaskopplingar.
Skapa konto

• Gilla
*Fredrik*
  • Laddar…
Så här är det kopplat.

Vänster är för häll, mitten inkommande och höger ugn.

• Elanslutningar för spis och ugn; vänster för häll, mitten inkommande och höger för ugn, med kablar och kopplingsplintar synliga.
    Skapa konto
F *Fredrik* skrev:
Så här är det kopplat.

Vänster är för häll, mitten inkommande och höger ugn.
Då kommer det inte att fungera, din kontakt till hällen är kopplad enligt Wikipedia-bilden 🤓
Den svarta L1 används inte i din gjutna kontakt

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Då kommer det inte att fungera, din kontakt till hällen är kopplad enligt Wikipedia-bilden 🤓
Kan jag koppla om och bara byta plats på L1 och L3?

F *Fredrik* skrev:
Kan jag koppla om och bara byta plats på L1 och L3?
I perlexkontakten kan du flytta svart (L1) till där grå sitter (L3).
Den grå kommer nog inte att nå till L1, men det gör inget för den är ändå inte kopplad i boxen.

• Gilla
*Fredrik*
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I perlexkontakten kan du flytta svart (L1) till där grå sitter (L3).
Den grå kommer nog inte att nå till L1, men det gör inget för den är ändå inte kopplad i boxen.
Nästan plug n play :) Jag flyttar helt enkelt L1 till L3 när jag ska koppla in nya hällen.

Tack för hjälpen!

J Josth skrev:
Man bör ju även kontrollera att ugnen är kopplad till fas L1 (samma som brun ledning ovan) så att man undviker överbelastning av säkringarna.
Jag trodde att ugnen med fördel kopplades på L3. Du får gärna utveckla

nimhed nimhed skrev:
Jag trodde att ugnen med fördel kopplades på L3. Du får gärna utveckla
Eftersom hällen ska använda L2 och L3 (den gjutna kontakten har inget stift på L1) bör ugnen vara på L1 (som är svart i TS perilex i väggen).

D Dilato skrev:
Eftersom hällen ska använda L2 och L3 (den gjutna kontakten har inget stift på L1) bör ugnen vara på L1.
Ah, såg det nu. Är det standard eller specifikt i TS exempel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.