Köpte den bara för att den var billig och hade fått bra betyg.
Jag skruvade fast ett avrundningsstål på 3 mm och testade på en skräpbit MDF att fräsa en snygg listkant. Kanten blir säkert snygg med rätt höjd men...
Fräsen ändrar höjden under gång. Jag fräste ca 10 cm och sen dök den ner 2 mm för djupt. Så där höll den på hela tiden. Jag har kollat alla skruvar så att inget sitter löst men kan inte hitta felet. Behöver tips.
Min andra fråga är hur jag ska kunna hålla fräsen absolut vågrätt medan jag fräser listkanten utan att den vinglar åt höger eller vänster? Det märks ju direkt på den frästa kanten. Är det kanske bättre att montera den upp och ner på ett fräsbord?
Sitter frässtålet ordentligt fast?
Man kan antingen montera i bord, eller göra en större platta till fräsen
Ja frässtålet sitter fast. Om det vore löst och åkte in i maskinen så skulle det ju i teorin inte ge ett djupare spår. Kan du utveckla hur man monterar i bord eller gör en större platta till fräsen? Vore kul med lite tips hur man gör detta på bästa sätt.
Ja frässtålet sitter fast. Om det vore löst och åkte in i maskinen så skulle det ju i teorin inte ge ett djupare spår. Kan du utveckla hur man monterar i bord eller gör en större platta till fräsen? Vore kul med lite tips hur man gör detta på bästa sätt.
Om det i te är ordentligt åtdraget kan det åka ut lite och orsaka sånt där men finns säkert ngn annan förklaring.
Hur man monterar i bord? Finns otroligt massa filmer på Youtube som förklarar det bättre än vad jag kan göra i text här.
Antingen åker stålet ut eller så lossnar fjädringslåset. Kör du inte med låset utan trycker ner mot höjdinställningspinnen o håller fräsen nere för hand kan det va den pinnen som glider. Kan inte va så mycket mer hokus pokus.
Större basplatta till fräsen är väldigt användbart för att inte tilta vid kantfräsning. Sök på router sub base och offset sub base så kan du bygga en egen.
Antingen åker stålet ut eller så lossnar fjädringslåset. Kör du inte med låset utan trycker ner mot höjdinställningspinnen o håller fräsen nere för hand kan det va den pinnen som glider. Kan inte va så mycket mer hokus pokus.
Större basplatta till fräsen är väldigt användbart för att inte tilta vid kantfräsning. Sök på router sub base och offset sub base så kan du bygga en egen.
Tack för tipsen. Ska kolla vad som sitter löst och se om jag kan bygga en större platta.
Om inte fräsen håller inställt djup kan det bara finns två skäl som sagt tidigare, Skulle låsflärpen på baksidan halka iväg skulle rimligen fråsdjupet minska när det släpper, fjädringen vill ju pressa upp maskinen. Det är mer troligt att frässtålet rör sig i "chucken". Kryper stålet ut ökar ju fräsdjupet.
När man monterar järnet ska det in i botten på tuben, och sen backas upp någon enstaka millimeter innan man låser fast muttern. Då blir det lättare att få ut järnet efteråt Man Ska inte dra för kung och fosterland, men ganska hårt.
Fräsjärnet har krypt ut för mig också, men bara när jag slarvat med rengöringen. Sen jag började blåsa ur hålet och torka av järnet innan montering så har det stannat på plats
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop.
Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget.
Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt.
Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.