Bjuder in till spekulationstråd här.
Vi har letat sommarhus i våra hemtrakter i ett par år nu. Har efter lite torka på marknaden hittat ett antal bra objekt denna våren, men samtliga har dragit iväg helt orimligt mycket i pris. Vi letar i en del av landet där hus normalt sett går runt utgångspris, men det senaste året har en dubblering av utgångspris inte varit ovanligt.
Efter den senaste skenande budgivningen igår kväll sa min fru lite uppgivet ”nä vi skiter i det här nu och väntar tills nästa år istället”.
Jag delar ju min frus känsla rent emotionellt, men risken är förstås att man står där nästa vår och tänker ”fan att man inte köpte 2021 när priserna var lägre”. Så vad tror ni? Kommer den nuvarande boomen på huspriser de facto att gå över och sjunka tillbaka i framtiden, eller ska man ändå passa på innan det verkligen är för sent?
3 800 läst · 19 svar
4k läst
19 svar
Kommer huspriserna att fortsätta stiga?
Sida 1 av 2
-
-
Medlem · Korpilombolo · 2 565 inlägg 17 apr 2021 13:5217 apr 2021 13:52 #2
Ja.
Även om det kan bli inromsningar så går priserna upp i långa loppet. Inget tyder på annat.- Laddar…
-
Medlem · 126 inlägg 17 apr 2021 14:5817 apr 2021 14:58 #3
Det är ju säljarens marknad just nu.
Hörde att mäklarna/mäklarförbundet har nåt system att poängsätta marknadsläget från 1-10 där 1 är köparens marknad och 10 säljarens och läget just nu ligger på 7.5.
Rätt högt kan man tycka men man vet aldrig hur det ser ut nästa år. -
17 apr 2021 15:06 #4
Facit har vi förstås först om några år.
Men makrotrenden just nu är att städerna växer geografiskt, dvs att fler och fler visar intresse för rätt objekt inom kanske 1-1,5 timmars resväg till en större stad. Gärna större hus med rejäla tomter. Det handlar om att pandemin har skyndat på utvecklingen med att allt fler som kan kommer jobba hemifrån några dagar/vecka. Eller - från sitt fritidshus. Vi kommer sannolikt aldrig gå tillbaka till en situation där människor är 5 dagar/vecka på kontoret. Arbetsgivare ser fördelar genom att de kan minska sina lokalkostnader och pandemin har visat att människor inte behöver vara på plats för att jobba effektivt. Detta gäller förstås de jobb där detta är möjligt, funkar förstås inte för alla.
Men det finns även andra drivkrafter, t ex miljöhänsyn - färre som pendlar = lägre miljöpåverkan. Och det finns även infrastrukturvinster med minskad belastning på vägnät och kollektivtrafik.
Så min gissning är att priser på hus som ligger hyfsat nära städer/centralorter kommer fortsätta stiga. Jag har rätt många bekanta som upptäckt fördelarna med att jobba från sitt fritidshus under pandemin.
Det man kanske kan tänka sig är att lägenhetspriserna kommer sjunka, utom på de allra mest attraktiva/exklusiva adresserna. Många har börjat inse att de får mycket mer för pengarna när de köper hus än lägenhet.- Laddar…
-
28 apr 2021 16:11 #5
Ok, var bara tvungen att kommentera här. Det såldes ett hus i grannskapet här i Nacka idag. Utropspris var 17 Mkr, vilket kändes rimligt med tanke på att det är en mycket fin sjötomt. Men slutpriset blev 27 300 000(!). Alltså drygt 10Mkr upp.
Och det här är inte ens Saltsjöbaden eller Saltsjö-Duvnäs, utan en rätt okänd del av yttre Nacka.
Gissar att någon korkar upp champagnen ikväll.
Känns inte direkt som en vikande marknad…- Laddar…
-
Renoverare · Uppsala · 1 078 inlägg 28 apr 2021 16:1528 apr 2021 16:15 #6
Sommarhus skulle jag försöka köpa på sensommaren eller hösten. Då är inte "alla andra" ute och kollar sommarstuga. -
28 apr 2021 16:25 #7
Jag och sambo tänker exakt samma sak. Vi reagerar över hur även renoveringsobjekt säljs snordyrt. Vi hinner liksom inte med. Nu börjar husen närma sig vad vi får i maxgräns i lån. Helt otroligt. Är det så mycket rika människor i Sverige som har råd att köpa hutlöst dyra hus?
Frågan är ju vad som kommer att ske.. Jag hoppas ju på att folk är sådär kortsiktiga som de brukar vara och har köpt nu under Covid men så fort man resa igen tappar de intresset för huset och säljer det.- Laddar…
-
28 apr 2021 19:57 #8
Under sensommaren och hösten har det historiskt knappt funnits några objekt inom vår radie, men det kanske blir annorlunda i år om någon försöka ”passa på” att försöka sälja när marknaden är så het. -
Renoverare · Uppsala · 1 078 inlägg 28 apr 2021 20:3228 apr 2021 20:32 #9
- Laddar…
-
Medlem · Sörmland och stan · 15 148 inlägg 28 apr 2021 21:24
Claes Sörmland
Medlem- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 15 148 inlägg
- 22 991 gillningar
- 1 366 bilder
28 apr 2021 21:24 #10Det produceras så mycket pengar i världen nu (= låga räntor) samtidigt som konsumtion bara blir billigare. Vad ska folk annars investera sina lånade pengar i om de inte köper fastigheter? Aktiemarknaden är också överhettad.
- Laddar…
-
28 apr 2021 22:56 #11
Tror inte att priserna går ner nästa år. Vi har varit i samma karusell då vi sen i höstas letat lantligt boende i Skåne. Vi fick bredda vårt sökande med sådär en 10 mil och lägga ner alla drömmar om charmigt och pittoreskt. Till slut lyckades vi i alla fall köpa ett hus med ett läge vi gillar. Vi räknar med att det möjligen kommer ett mindre prisfall inom ett par år, men kände inte att vi ville sitta kvar och vänta. Går priserna ner så kommer färre att sälja och det blir likförbaskat svårt att köpa något.
-
29 apr 2021 10:57 #12
Renovera taskiga hus i hyfsat läge kanske? Köp byggvaroaktier.- Laddar…
-
Husägare · Värmdö · 62 inlägg 29 apr 2021 11:3529 apr 2021 11:35 #13
Hade säkerligen gått för en bra bit över 20 miljoner även innan pandemin. -
29 apr 2021 11:38 #14
-
29 apr 2021 12:27 #15
För fritidshus verkar det vara mycket lågt utbud för tillfället som eldar på priset där. 80% av fritidshus säljs mellan påsk och midsommar, så hittar man inget då måste man oftast vänta in nästa år.