Kommer grannens kallmurade stödmur att hålla?

20k läst  44 svar

Nästa tråd i Grund & markarbeten
  1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Eventuellt stödmursbekymmer här.

Grannen ovanför min tomt håller på att bygga en kallmurad stödmur vid tomtgränsen mellan oss med hjälp av grävmaskin och jag skulle vilja ha lite synpunkter från någon vänlig själ som kan bygga stödmurar med stora stenar (ca 1 m i diameter, inget man kan lyfta utan maskin i alla fall). Muren kommer antagligen bli ungefär 1,5 meter som högst. De har inte lagt något dräneringsrör som leder bort vattenmassor från muren eller min tomt, skulle det behövas eller borde det vara lugnt vid den här typen av mur? Det som gör mig väldigt konfunderad är att de stora stenarna står på ändan och inte går ner i jorden utan står ovanpå en kulle av grus. Den sista stenen som grannen lagt ut står även ovanpå på en lite mindre sten och är inga problem alls att rucka på (se bild).

Min fråga är, kommer den här muren att hålla eller kommer den att bli ett problem?

2. M
    Medlem · Nivå 9
    Jag skulle inte våga låta mina barn leka intill den där muren, se bild 4 och 6. Verkar inte säkert!

• Laddar…
  3. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 14
    Stenarna bör ligga på platten och staplas. Det där ser vingligt ut om man skulle trycka till den lite

• Laddar…
  4. H
    Medlem · Nivå 7
    Livsfarligt om ett barn är i närheten av den där och den faller. Grannen får göra om och göra rätt.

5. D
    Medlem Nivå 10
    Jag ser inga problem om lutningen är tillräcklig. Fast bild 4 och 6 ser inte bra ut, största stenarna på botten.

6. T
    Medlem · Nivå 6
    Tycker det ser bra ut kommer bli stabilt när man återfyllt. Sista stenen ser mycket bättre ut på bild ett än på sista, inte lätt att ta kort i en rättvisande vinkel. Farligt för barn, ja under bygg tid men inte när det är klart.

7. K
    Medlem Nivå 1
    Helt åt skogen!
    Gräv ett dike, börja med stora stenar och bygg på med mindre efterhand.
    Det här är absolut helt galet.
    Vägrar grannen att åtgärda, bara att slänga jord på från din sida för att slippa ras och sättningar, plus, du slipper se eländet!

8. E
    Medlem Nivå 1
    Räkna med att det kan bli problem. Första stenarna de största, borde ha placerats i ett dike och därifrån ska muren byggas.

• Laddar…
  9. T
    Medlem Nivå 1
    En idé är att låta grannen bygga färdigt sin stödmur, före den är helt färdigställd så kan man ju omöjligt säga om den är bra eller inte. Under ett visst skede i byggtiden så är ju ett hus utan tak, ingen brukar klaga på det.

10. A
    Medlem · Nivå 13
    Sådär bygger man inte en stenmur. Man kan inte rada stenar på jord, tjälskador kommer att flytta på stenarna när man inte grävt och dränerat under muren och då kommer delar eller hela muren att rasa.

• Laddar…
  11. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 10
    Helt fel, gör om gör rätt.

12. K
    Medlem · Nivå 10
    Jag tycker att det ser relativt stabilt ut, jämför man med planket i bakgrunden ser stenarna ut att ha bra lutning bakåt. Det ser dessutom ut att vara grus och inte jord under. Är det arbetare som gjort den borde de väl veta vad de gör..

• Laddar…
  13. 3
    Medlem Nivå 1
    ser ej ok ut
    hur nära gräns? skall uppföras så ändring av mark höjd ej påverkar grannfastighet.
    finns bygglov?
    krävs för mur högre än 0.5m.

• Laddar…
  14. P
    Medlem Nivå 11
    Jag är långt ifrån en murexpert, men jag förstår din fråga då även jag tycker det ser väldigt osäkert ut.

Kan du ta en diskussion med grannen och fråga om han verkligen tänkt rätt? Alltid bra att prata med varandra, tänker jag :)

Om ni inte kan komma överens måste du väl ta in en besiktningsman för att få ett utlåtande.

Man vill ogärna hamna under en av de stenarna....

Lycka till!

15. Y
    Medlem Nivå 1
    Den engelska betäckningen för detta är en sk "ha-ha", vilket betyder att jorden går ända upp till toppen på ena sidan. Får man sättningar där så kommer jordmassorna att trycka ut stenarna.

Min erfarenhet av stenmurar att det finns mycket prestige i detta. Alla tror sig kunna lägga sten på hög.

Men grannen ska ha en eloge för att han inte bara bygger en tråkigt murkonstruktion.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: