Snälla hjälp mig tänka!
Vi har en luft/vatten pump där inställt rumstemp är 21+ på rumsgivare centralt placerad i huset. Jag kommer dock aldrig upp i mer än 20,3. Det är golvvärme i betongplatta och värme ut är runt 34grader och värmeretur är 28,5. Jag har förstått det som att man vill ha en relativt långsam cirkulation så att värmen sätter sig i plattan så cirk pumpen är inställd på lägsta. Grafen är inställd på +3. Är det något annat jag kan göra för att få upp värmen? Har tidigare haft högre flöde men inte märkt någon direkt skillnad

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Kieron Kieron skrev:
Snälla hjälp mig tänka!
Vi har en luft/vatten pump där inställt rumstemp är 21+ på rumsgivare centralt placerad i huset. Jag kommer dock aldrig upp i mer än 20,3. Det är golvvärme i betongplatta och värme ut är runt 34grader och värmeretur är 28,5. Jag har förstått det som att man vill ha en relativt långsam cirkulation så att värmen sätter sig i plattan så cirk pumpen är inställd på lägsta. Grafen är inställd på +3. Är det något annat jag kan göra för att få upp värmen? Har tidigare haft högre flöde men inte märkt någon direkt skillnad
Vad händer om du sätter termostaten på 22 C då, ingen termostat är exakt utan kan skilja lite. Samt placeringen av den.

• Gilla
R.Z
  • Laddar…
Golvvärme ska ha ett högt cirkulationsflöde för att värmen ska bli jämn över hela golvytorna. Högre flöde än för radiatorer.

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Kieron Kieron skrev:
Det är golvvärme i betongplatta och värme ut är runt 34grader och värmeretur är 28,5. Jag har förstått det som att man vill ha en relativt långsam cirkulation så att värmen sätter sig i plattan så cirk pumpen är inställd på lägsta.
Rekommenderad difftemperatur på golvvärmeslingorna är 3-5⁰, hellre 3⁰ än 5⁰. Du behöver höja flödet på cirkulationspumpen.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Golvvärme ska ha ett högt cirkulationsflöde för att värmen ska bli jämn över hela golvytorna. Högre flöde än för radiatorer.
TS har ett delta som kan vara bra, visserligen 6 C och normalt ca 4 - 5 C. Med högre fart kan delta bli för litet.

Tack för alla svar, jag testar och höjda cirk pump hastigheten och ger det ett par dagar. Ska sikta på 4 grader. De två rum som ligger lägst bort från fördelningsskåpet är märkbart svalare, kan det vara lämpligt att sänka öka hastighet på pumpen och sedan strypa de slingor som är närmst för att få behålla högre cirk i de rummen längst bort?

Jpp det enda som kan hjälpa dom längst bort är mer fart på pumpen, så det statiska trycket blir större och då får dom mer flöde. Sen går det strypa någon slinga, men då kanske den blit för kall med. Stryps en slinga ökar det på alla andra tillsammans i nästan samma omfattning som strypningen. Bäst är att kasta ut allt vad reglering heter för GV vid fördelarna och strypa in alla slingor, kan gå att ha någon för rum med mycket sol.

• Gilla
bodda olsson och 1 till
  • Laddar…
Lämplig strypning av de olika slingorna ska egentligen vara gjord när huset byggdes och golvvärmen installerades men stämmer inte värmen i huset så kan man naturligtvis justera flödet i slingorna men man bör anteckna vad man ändrar om det skulle behöva justeras tillbaka.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
J Josth skrev:
Lämplig strypning av de olika slingorna ska egentligen vara gjord när huset byggdes och golvvärmen installerades men stämmer inte värmen i huset så kan man naturligtvis justera flödet i slingorna men man bör anteckna vad man ändrar om det skulle behöva justeras tillbaka.
Tyvärr är ingen sån beräkning gjord på vårt system. Men det är en läxa vi lärt oss nu iaf.

J jonaserik skrev:
Jpp det enda som kan hjälpa dom längst bort är mer fart på pumpen, så det statiska trycket blir större och då får dom mer flöde. Sen går det strypa någon slinga, men då kanske den blit för kall med. Stryps en slinga ökar det på alla andra tillsammans i nästan samma omfattning som strypningen. Bäst är att kasta ut allt vad reglering heter för GV vid fördelarna och strypa in alla slingor, kan gå att ha någon för rum med mycket sol.
Då maxar jag nog pumpen och stryper de slingorna som ligger närmst, tack för tips och råd!

J Josth skrev:
Det med injustering av slingorna kan du glömma, det är bara en rekomendation och inget annat. Det finns ingen som kan säga att så här ska vara. Allting är relativt med värme i ett hus, beror helt på hur husets skal med isolering och vad personerna i huset vill ha för temp. Så att säga att det ska vara klart och färdigt med värmen är nog inte bra.

• Gilla
Dan_j och 3 till
  • Laddar…
B
Kieron Kieron skrev:
Då maxar jag nog pumpen och stryper de slingorna som ligger närmst, tack för tips och råd!
Justera hellre lite än mycket. Betong är trögt, tar nån dag minst innan en justering verkligen märks. Risk att det blir jojo om man gör stora ändringar.

Angående slingorna så skulle jag mäta upp fram och returtemp på varje slinga innan man justerar någon instrypning. Och anteckna hur det var innan du justerar dem.

I ideala fall så ska ju nån slinga (lämpligtvis den som är i det rummet som är svårast att värma upp till sitt börvärde) vara helt ostrypt (och i alla fall ha rätt temp inne), men det ska ju inte vara för låg dT på den ostrypta slingan heller.

Personligen tror jag inte din ändring av pumpen kommer lösa ditt problem helt. Förmodligen behöver du öka framtemp-kurvan ett snäpp också.

• Gilla
Kieron
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Justera hellre lite än mycket. Betong är trögt, tar nån dag minst innan en justering verkligen märks. Risk att det blir jojo om man gör stora ändringar.

Angående slingorna så skulle jag mäta upp fram och returtemp på varje slinga innan man justerar någon instrypning. Och anteckna hur det var innan du justerar dem.

I ideala fall så ska ju nån slinga (lämpligtvis den som är i det rummet som är svårast att värma upp till sitt börvärde) vara helt ostrypt (och i alla fall ha rätt temp inne), men det ska ju inte vara för låg dT på den ostrypta slingan heller.

Personligen tror jag inte din ändring av pumpen kommer lösa ditt problem helt. Förmodligen behöver du öka framtemp-kurvan ett snäpp också.
Jag ger det någon dag, sen justerar jag pådraget lite till. just nu är den +3, det är en relativt jämn temperatur i huset över dygnet, men rummen är lite olika

Ett annat fel kan vara för lågt tryck i systemet, kolla trycket och att expansionskärlet har rätt förtryck.

P PHPersson skrev:
Ett annat fel kan vara för lågt tryck i systemet, kolla trycket och att expansionskärlet har rätt förtryck.
Just nu ligger det runt 2 bar. Mätaren slår över till rött vid 2,5 bar. Det sjunker till ca 1,8 bar när det inte aktivt värmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.