Hejsan,
Lyfte bort ett par garderober i dotterns rum och vill nu måla del av väggar som är vita, se bild. Har en dunk med samma färg i samma kulör liggandes som vi använt till ett annat rum.
Hur ska jag göra för att måla detta med bra resultat?
Har hört att man kan måla hela de två väggar där det är vit färg, och om det då är några nyansskillnader från de andra två väggar som inte målats på nytt, så märker inte ögat detta. Någon som vet om detta stämmer?
Undrar Sebastian
Lyfte bort ett par garderober i dotterns rum och vill nu måla del av väggar som är vita, se bild. Har en dunk med samma färg i samma kulör liggandes som vi använt till ett annat rum.
Hur ska jag göra för att måla detta med bra resultat?
Har hört att man kan måla hela de två väggar där det är vit färg, och om det då är några nyansskillnader från de andra två väggar som inte målats på nytt, så märker inte ögat detta. Någon som vet om detta stämmer?
Undrar Sebastian
Jag är ingen expert, men jag hade målat enbart det vita området en första gång. Sedan målat hela de två berörda väggarna den andra strykningen. Ev struntat i området ovanför dörren, beror lite på hur ljuset faller.
Ja, det är normalt att två väggar med exakt samma färg faktiskt ser ut att ha två olika nyanser därför att den ena är mer belyst än den andra. Kolla när solen lyser in och jämför i vägghörnet närmast fönstret.
Välkommen till forumet också!
Medlem
· 554 inlägg
Jag skulle måla hela väggen med dörren och sedan skulle jag måla del av vägg på andra väggen och försöka göra en osynlig skarv genom att måla tunnare och tunnare. Du kan säkert få samma färgkod och sedan är det bara hur mycket ljus som har träffat väggen som avgör hur pass mycket du kommer att se.
Liknande trådar
-
Kommer den här hyllan att hålla?
Möbelsnickeri -
Kommer den här WC-installationen att funka tror ni?
Badrum -
Här kommer en guide för den som står inför skilsmässa och bodelning!
Juridik -
Har trampat jorden, men vad kommer näst?
Gräsmatta -
Grannens hundgård kommer den att hålla harar och rådjur borta?
Övrigt Off Topic