Byggahus.se

Kommer batterimaskiner ersätta sladd?

1. End
    Medlem · Nivå 10
    För 5 minuter sedan skulle jag säga Nej. Men nu snubblade jag över Boschs hemsida och såg att de har lanserat 18V 6,0 Ah!

http://www.bosch-professional.com/gb/en/gba-18-v-60-ah-m-c-37902-ocs-p/

På kort tid har man alltså gått från klassiska 3,0 till 6,0 med snabba intervaller från 4 och 5.

Fasiken att jag har i princip bara Festool och kompletterat med Makita.
    Hoppas andra tillverkare (host... läs Makita) tar tag i ampereracet. I den takten kan jag börja på allvar att fundera på att ersätta en stor del av maskinparken med batterimaskiner. T.ex. sticksåg, liten borrhammare, kanske även cirkelsåg. Sänksåg lär förbli sladdburen såvida inte det kommer typ 20 Ah batterier :D

Eller vad tror och tycker Ni?

2. H
    Medlem Nivå 3
    Makita har redan en batteri-sänksåg.
    Den drivs av två 18V-batterier. Makita har väl 5,0 Ah som mest så några snitt ska man väl hinna med innan det är dags att ladda om :)

Edit:
    Insåg nu att jag inte riktigt svarade på det du skrev.

Hur som helst tror jag att vi håller på att bli så pass bortskämda med sladdlösa saker över lag, att vi snart inte kan tänka oss att något handhållet med sladd på. Inte ens en sänksåg.
    Jag ger kabeln 5 år till. Max!

Redigerat 14 jan 2015 21:53
  3. End
    Medlem · Nivå 10
    Det blir ju bara 10 Ah :D

Men jag har inte sett Makita sänksåg med batteri. Vad heter den?
    Tänkte du kanske på deras 36V cirkelsåg? Eller kanske Festools batteridrivna sänksåg?

4. P
    Medlem · Nivå 10
    Jag tror nog sladd kommer finnas kvar på många maskinsorter, kanske några som kommer minska.
    Batteri kommer alltid vara batteri, större och mer krävande maskiner får aldrig någon längre användningstid med batterier, stå och bila golv med en batterimaskin funkar ju inte så värst länge.
    Jag saknar fortfarande styrka och uthållighet, hade både batteridriven vinkelslip, cirkelsåg och tigersåg från Dewalt under husbygget, och till mindre grejer går det, men att kapa spånskivor orkade cirkelsågen inte med i längden, det kanske funkar där man sätter upp ett par skivor och sen gör nått annat, men när jag skulle ha upp nästan 100 skivor på 2 dagar så var det ett evigt laddande även med 2 batterier, lika så blev batterierna varma när de förbrukades snabbt och då vägrade laddaren.

Sen tycker ju iaf jag att man kan fundera på miljöaspekten med alla dessa batterier, man hoppas ju att alla går till återvinning men man kan ju undra.

Jag tror det dröjer innan batteri tar över helt, om du gör mindre jobb så funkar det säkert, på större byggen där maskinerna används mer så tror jag det fortfarande blir en flaskhals även om det kommer kraftigare batterier,

5. LsaiboT
    Medlem Nivå 8
    Kapaciteten är riktigt bra nu, men jag har inte tyckt det va det största problemet under senare år. Men det som hindrat mig från att köpa batteridriven borrhammare, kexmaskin eller sticksåg exempelvis är att jag vill behålla maskinen länge och vill inte vara beroende av att tillverkaren behåller batteriet i sitt sortiment. Andra saker så som skruvdragare släpar man runt så mycket att man vill ha dessa batteridrivna så fördelarna väger upp nackdelen ovan.

6. J
    Medlem Nivå 1
    Batteritiden på en Bosch vinkelslip 4ah 18 v var 15 minuter aktivt slipande. Tror de är en bit kvar tills man kör den utan sladd ��

7. jonmo
    Verktygstokig Nivå 16
    För oss som inte är proffs har jag väldigt svårt att se att man skulle vilja ha mycket batterimaskiner. Kostnaden kommer definitivt vara en issue ett tag till. Om jag använder min multimaster två gånger om året är det ganska irriterande att först behöva gräva fram den där Feinladdaren och sedan vänta ett tag.

Själv har jag bara ett par skrivdragare med batteri, (och sysliten iofs), men det räcker gott.

• Laddar…
  8. pär h
    Medlem Nivå 12
    Så länge man måste ha dammsugare tillkopplat ser jag ingen vits med batteri...än så länge.

Men vem vet om hundra år när...när batterierna är så små och räcker så länge.

Pär

9. D
    Medlem Nivå 4
    Tycker nog att batterimaskiner visst passar till privatpersoner. Är man någorlunda aktiv så finns det alltid ett laddad batteri som går att använda. Och köpa nakna maskiner utan laddare och batteri kostar inte jättemycket.

10. K
    Medlem Nivå 8
    Jo men man får väl köra dammsugaren på batteri också så klart;)

11. C
    Medlem · Nivå 17
    Nä, det är ju att köpa naket batteri utan maskin och laddare som av någon anledning kostar jättemycket :thumbdown:

12. O
    Medlem Nivå 12
    Och dammsugarslangen har man då trollat bort på något sätt? :x

• Laddar…
  13. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Makita kör ju 5amp på sina 18V batterier nu, räcker ju bra länge.
    Och Festool kör ju batteri på TS55an också.
    Numera finns ju även motorsågar, hydralverktyg och andra krävande maskiner med batteri så varför bekymra sig om sladd?

14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    I min maskinpark är det bara effektsvaga maskiner som går på batteri, allt annat har sladd. Således är det bara skruvdragarna som är sladdlösa. Cirkelsåg, borrhammare, tigersåg mm. går på sladd. Kommande borrmaskin kommer också vara sladdburen.

Jag upplever inte att sladden begränsar nämnvärt och att dra ut en förlängningsladd tar ungefär lika lång tid som att byta batteri och sätta det gamla på laddning.Visst ska man bara göra något litet så kanske sladdlöst vore enklare, men så är sällan fallet med den typen av maskiner.

15. T
    Medlem Nivå 6
    Vanskligt att sia om framtida teknikutveckling, särskilt på längre sikt. Om batteriernas kapacitet och livslängd ökar rejält så kommer de säkerligen att dominera bland proffsverktygen, men det beror ju helt på vart utvecklingen tar vägen.

Tycker själv att det är ganska jobbigt att behöva dra fram sladd (och då renoverar jag ändå en relativt liten lägenhet). Men det är absolut en avvägning mellan olägenheten med sladd, och den ökade kostnaden både vid första inköp och för att ersätta batterierna efter några år. Att kunna använda samma batterier i alla sladdlösa verktyg är ju ett enormt stort plus.

Tillgången på ersättningsbatterier i framtiden borde inte vara en faktor, om man väljer ett vettigt märke.