grannboxen Ser ut som en guldgruva för en tjuv

• Gilla
Ickedickedoa
  • Laddar…
Det är kört redan från början delning av dessa produkter kommer inte att fungera.
Orsaken till detta är att det finns så många klantarslen som inte klarar av att hantera dessa produkter på rätt vis, och då de inte äger produkten så struntar de totalt i om den hanteras fel.
Varför säger jag på detta vis? jo det beror på att jag själv villigt har lånat ut verktyg för både trädgård och reparationer i allmänhet (bilar mopeder mc mm) och man får vara tacksam om man ens får tillbaka verktygen och man skall vara väldigt glad om dessa befinner sig i brukbart skick när de eventuellt anländer.
Jag såg senast min utlånade häcksax liggandes i gräset när det regnade den har jag inte ännu återfått.
Självklart är det nu slut men lån från min sida och något gemensamt ägande eller hyra av verktyg tillsammans skulle jag aldrig satsa på.

• Gilla
Jopphejdi999 och 7 till
  • Laddar…
Håller med. För att den här typen av produkter ska fungera krävs att de sköts ordentligt, inte bara att underhåll sköts utan att de används och hanteras på ett vettigt sätt.

Tanken är väl god i grunden men det finns väldigt starka skäl till att jag personligen slutat låna ut maskiner och verktyg till bekanta osv, tröttnat riktigt ordentligt på folk som inte kan hantera prylarna och lämnar tillbaka - om man får tillbaka... - i skick som kräver reparation/åtgärd men att användaren inte ens registrerat detta pga total ignorans/okunskap.

Skulle personligen inte lägga en spänn på någon slags gemensamt ägande av motorsågar, röjsågar, div sågar handverktyg etc. Aldrig i livet.

___
PS. Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa tex en begagnad robotgräsklippare av god kvalitet med två års garanti till halva nypriset, eller för den delen ordentligt genomgångna proffsmotorsågar osv med full garanti.

Redigerat:
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
Delning tror jag inte ett skvatt på, men garanti på begagnade robotar. Blev mycket mera intressant nu med begagnat.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
kidon kidon skrev:
Det är kört redan från början delning av dessa produkter kommer inte att fungera.
Orsaken till detta är att det finns så många klantarslen som inte klarar av att hantera dessa produkter på rätt vis, och då de inte äger produkten så struntar de totalt i om den hanteras fel.
Varför säger jag på detta vis? jo det beror på att jag själv villigt har lånat ut verktyg för både trädgård och reparationer i allmänhet (bilar mopeder mc mm) och man får vara tacksam om man ens får tillbaka verktygen och man skall vara väldigt glad om dessa befinner sig i brukbart skick när de eventuellt anländer.
Jag såg senast min utlånade häcksax liggandes i gräset när det regnade den har jag inte ännu återfått.
Självklart är det nu slut men lån från min sida och något gemensamt ägande eller hyra av verktyg tillsammans skulle jag aldrig satsa på.
Jag håller med dig tror inte skulle passa i Sverige men jag tror det skulle funka Tyskland Eller Holland där folk är mer solidariska vi svenskar är ju dåliga på dom flesta sorter av föreningar

• Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
Det här med "cirkulär ekonomi" är en omskrivning för att företag kommer ha en fast inkomstkälla (utan att ge något nämnvärt mervärde) och där du som privatperson är bunden att betala för alla "cirkulärekonomiska" produkter månadsvis och livet ut.

• Gilla
Parkeringsvakten och 2 till
  • Laddar…
Det kanske kan funka bra i BRF där man har någon som kan vara ansvarig och instruera. Antar att HQ servar grejerna och ser till att de är i bra skick.

Personligen tycker jag att Hygglo gör en bra grej, och jag upplever att folk är försiktiga där, men jag skulle iofs aldrig hyra ut precisionsgrejer som t.ex. sänksåg som man vill ha i perfekt skick.

• Gilla
LukasK
  • Laddar…
"Leasing, räntefritt eller lån"

Det är bara olika ord för samma sak. Att få folk att skaffa sig skulder för att ha råd med sånt de itne har råd med om de skulle betala kontant.

Som en klok man sa. Den som är satt i skuld är inte fri.

Och när folk undrar var alla pengar tar vägen så visar det sig att det sitter en massa krediter, avbetalningar eller leasing och tickar...

• Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
L LukasK skrev:
Det här med "cirkulär ekonomi" är en omskrivning för att företag kommer ha en fast inkomstkälla (utan att ge något nämnvärt mervärde) och där du som privatperson är bunden att betala för alla "cirkulärekonomiska" produkter månadsvis och livet ut.
Varför skulle det vara sämre att betala "månadsvis och livet ut" än "klumpsumma och livet ut" vilket är vad man gör när man köper en pryl? Det är bara annan bokföring.

De gör reklam för 199 kr/mån på sin sida. Det är 11940 kr/5år inkl allt. Om du kan köpa motsvarande grejer för den summan är det ju bara att tuta och köra. En klumpsumma dag 0 kostar dig dessutom 3,3k över 5 år i alternativkostnad (5 år, 5% på börsen). Låter som de "kloka" råd man kan få om att betala av CSN-lån så fort man kan.

Sanningen är snarare den att man betalar ett premium för att äga grejer (bekvämligheten att vara den enda brukaren och ha exklusiv tillgång till dem 24/7).

• Haha
perror
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Varför skulle det vara sämre att betala "månadsvis och livet ut" än "klumpsumma och livet ut" vilket är vad man gör när man köper en pryl? Det är bara annan bokföring.

De gör reklam för 199 kr/mån på sin sida. Det är 11940 kr/5år inkl allt. Om du kan köpa motsvarande grejer för den summan är det ju bara att tuta och köra. En klumpsumma dag 0 kostar dig dessutom 3,3k över 5 år i alternativkostnad (5 år, 5% på börsen). Låter som de "kloka" råd man kan få om att betala av CSN-lån så fort man kan.

Sanningen är snarare den att man betalar ett premium för att äga grejer (bekvämligheten att vara den enda brukaren och ha exklusiv tillgång till dem 24/7).
När jag köper grejer så är uppskattad livslängd en av mina viktigaste parametrar. Sedan när jag väl köpt in saken så servar och lagar jag den själv vid behov - men framförallt använder jag den på ett sätt som gynnar en lång livslängd (i motsats till vad de flesta gör med saker de inte äger själva).

Du antar av någon anledning att 5 år är en rimlig brukstid. För mig är en rimlig brukstid MINST 20 år. Då är vi uppe i 50 k nästan.

Vidare bör mitt inlägg ses som en bredare kritik av vurmandet för ”hyra istället för äga”. Det är en sak att betala hyra för en sak man använder dagligen, en annan för saker man använder sporadiskt men kommer behöva många gånger under en livstid.

Redigerat:
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Tror inte alls på detta. Är väldigt många verktyg som en normal villaägare aldrig använder.
Tror betydligt mer på https://www.hiq.se/case/husqvarna-battery-box/ där man kan hyra premium verktyg när man behöver dem och bara betala för dem då.

Ska själv testa detta nu till sommaren och hyra en riktigt bra häcksax.

Pratade med en från ”Grannboxen” häromdagen. Det är mer genomtänkt och smartare upplägg än man (jag:p) först trodde.

(Har själv det mesta i trädgårdsmaskinväg och håller även på med uthyrning själv)

Finns nog potential att fungera på väl valda ställen och med väl valda produkter. Där underhåll/service inte blir något stort problem.

De är medvetna om de ”kritiska/svåra” verktygen som säkerhetsmässigt/underhållsmässigt är svårast. (Som t ex motorsåg).

S skogstomten skrev:
Pratade med en från ”Grannboxen” häromdagen. Det är mer genomtänkt och smartare upplägg än man (jag:p) först trodde.

(Har själv det mesta i trädgårdsmaskinväg och håller även på med uthyrning själv)
Vad är det som är smartare än du trodde?
Finns nog potential att fungera på väl valda ställen och med väl valda produkter. Där underhåll/service inte blir något stort problem.

De är medvetna om de ”kritiska/svåra” verktygen som säkerhetsmässigt/underhållsmässigt är svårast. (Som t ex motorsåg).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.