Byggahus.se

kommentarer till nätverksskolan

1. C
    Medlem · Nivå 11
    Har du gen 2? Det lär väl komma ny fw vad det lider.

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Nej, två gen1or. Ny fw är antagligen inget att vänta på, folk verkar ju ha haft dessa problem i flera år redan.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Hej

Oj tre år gammal tråd. Ska se om det finns liv i den..

Jag har läst i tråden men är lite vilsen.
    Jag har fått Telia öppen fiber.
    7 rum ska matas med data. Fibret går in i ett rum längst bort i huset. Mediaomvandlaren har fyra utgångar: En för internet, en för IPTV, och en för telefoni, samt en för framtida bruk.

Jag tänkte ha kopplingscentralen i köket (Switchar, patchpanel och router med WiFi)

En serie frågor uppstår:
    1) Ska jag dra tre kablar till denna central och ansluta till varsin switch för att sedan portionera ut dessa data via en patchpanel till de olika rummen? (En av switcharna ansluts till WiFi-router för trådlöst)
    2) Eller fungerar en router så att jag kan dra endast en kabel från mediaomvandlarens "internetutgång" till routern i kopplingscentralen där jag ur routern kan ansluta nya kablar från en "tv-utgång" en "telefoniutgång" och en "internetutgång"?
    3)Tv ska finnas i två rum (med två tv-uttag i det ena rummet). Kan jag seriekoppla dessa så att jag via patchpanelen går till första tv:ns nätverksuttag i väggen och från detta går vidare i serie till de två andra uttagen? (det såg ut som att Mats bildexempel på infällda nätverksuttag hade utgående slitsplintar också) Kan man se TV i båda rummen samtidigt då? Jag har två androidtv. Ansluter man då en patchkabel från nätverksuttaget till leverantörens tvbox och går därifrån till tv med HDMI?
    Kan jag i så fall använda webbläsaren i tv:n (internet via HDMI-kabeln via boxen)? Eller hur fungerar det? Vore stenålder med att behöva haka i en näverkskabel i androidtv:n också.
    4) Jag vill undvika stort antal switchar. Kanske behövs i presenterat fall endast en sådan i kopplingscentralen och då för internet till de olika rummen?
    5) Kabel: Är Cat6a ett bra val? Några har nämnt att skärmen skulle vara några problem vid inkopplingen. Är det så? Räcker Cat6? Jag vill ju i möjligaste mån "framtidssäkra". Råd?

Många frågor :)
    Förhoppningsvis många svar.

4. J
    Medlem · Nivå 10
    Det funkar som i alternativ 2 med endast en kabel till din router och därifrån kan du åtminstone så länge du kör med Telias router koppla vidare på valfri av de 4 portarna oberoende om du vill ha internet eller digitaltv. Behöver du fler portar kopplar du bara in en switch i din patchpanel och får ut fler. Kör du med annan leverantör så får du ev separera internet och tv. Du kan inte seriekoppla uttag utan du ska bygga stjärnformat. Du behöver en box, och abonnemang per TV. Från router eller switch till box med nätverkskabeln sedan hdmi japp . Cat 6 räcker och blir över. Kör oskärmat. Streamar du så kan du köra Telia Play i en tv och med box i den andra så räcker ett abonnemang men lite bök att få igång Telia Play i Android TV men det går. Lättare annars med chromecast..