Byggahus.se

kommentarer till nätverksskolan

1. M
    Moderator · Nivå 18
    Det var ett utmärkt förslag att ta kommentarer och diskussioner runt nätverksskolan i en egen tråd så deärför skapar jag den här tråden för det

2. ginnfilt
    Medlem Nivå 9

Re: kommentarer till nätverksskolan

Hej! Schysst guide!

Vad är fördelarna med CAT6 och varför ska man välja den? Skiljer den sig i fysiskt utförande mot CAT5? Jag tror jag har det senare hemma men jag vet inte hur man kan konstatera det okulärt. Nybörjare.

• Laddar…
  3. M
    Moderator · Nivå 18

Cat6 är godkänd för 250Mhz, idag är den snabbaste standarden för cat6 1Gbit. Det är möjligt att det kommer att gå att köra 10Gbit på cat 6 men ej garanterat

Cat5E klarar 100Mhz och 1Gbit
    Cat5 klarar 100 Mhz men max 100Mbit

Enklaste sättet att se skillnad är att titta på kabeln, det brukar vara tryckt på kabeln med jämna mellanrum. EN cat6 brukar också ha ett plastkryss i mitten även om det tydligen ska finnas krysslös cat6 (jag har dock inte stött på nån sån ännu) iom krysset så är cat 6 också något grövre än 5 och 5e

4. I
    Medlem Nivå 3

Mycket bra initiativ! En strukturerad nätverksskola kommer att uppskattas av många! Jag har själv byggt husets nätverk (nåja, "bygger" - nätverket är driftsatt men alla uttagen är inte monterade) efter alla råd och tips som finns på detta forum och kan bara konstatera att det fungerar som det var tänkt!

En fråga har jag också: När jag monterar min kabel (Cat6) i patchpanel och i uttagen, hur viktigt är det att tvinna kabeln så långt som det är möjligt? Ofta känns det som man har två alternativ vid montering: Antingen lösa upp ett varv på tvinningen och därmed få 10-15 mm otvinnat i kabelns slut, eller vrida till så att det blir extra tättvinnat i slutet. Kan det vara ett problem att tvinna "tätt", eller är det att föredra framför 10-15 mm otvinnat?

5. M
    Moderator · Nivå 18

För cat 5 finns det reglerat att upptwistningen inte får vara längre än 13 mm
    För cat5E och 6 bör man följa samma regel och också tänka på att inte skala av ytterhöljet på mer än 75 mm

6. Buuzzz
    Medlem Nivå 7

Förlusten blir hur mycket ? Gränsen för max avskalning klarar jag med råge, med nog har jag "twistat" upp mer än 15mm.
    Jag har cat6 och har aldrig haft några problem. Kommer problemen när man kör gig eller voice ? (har inte kopplat den ännu)

7. M
    Moderator · Nivå 18

Jag tror inte att du får problem överhuvudtaget men vad du ev kan märka är att du tappar lite prestanda på en sån kabel.

Kan lungt säga att jag inte har hållit mig slaviskt till dessa gränser heller och jag har inga problem men det är som vanligt. Håller man sig inom standard så är man i princip garanterad perfekta resultat, böjer man lite så kan det bli problem men oftast inte iom att det finns marginaler i standarden

8. T
    Medlem Nivå 2

Hej,

Jag fattar inte riktigt hur telefon kommer in i bilden. Kan man alltså koppla in telefoni till vanlig nätverkskabel? man slipper koppartråd?. Koverterar man kontakten så att det passar telefoni och det räcker?
    Jag ska installera nätverk i mitt nybyggda hus men vore kanon om man kunde dra telefoni på samma sätt.
    Tack på förhand.

9. M
    Moderator · Nivå 18

Nätverkskabel är ju också koppartråd så koppar får du dra men i en anna form då ;)

Flödet blir telefon -> datauttag -> datakebeln i väggen - > kopplingspanelen -> patchkabel -> teleuttag/telejack (beroende på hur man löste det i centralpunkten)

10. M
    Moderator · Nivå 18

Sen har ju de flesta telefoner i dag rj11/rj12 kontakter dvs lite smalare varianter av den vanliga nätverkskontakten rj45. Dock har alla tre samma styrning och fäste så de passar i ett rj45 jack.

Således blir den enklaste varianten att bara trycka in telekontakten i rj45 uttaget

11. Buuzzz
    Medlem Nivå 7

Men en varning är väl kanske att inte koppla fel !!!

Om man har vanlig telefoni och plockar signalen från Teleoperatören och
    råkar patcha den till uttag där man har dator istället för telefon.
    Dom kan väl aldrig må bra av en inkommande ringsignal :-/
    Med IP-telefoni kvittar det ju.

12. M
    Moderator · Nivå 18

Det är väl inte att rekoomendera nej men det sitter ju skyddstrafos på nätverkskorten så jag misstänker att de hanterar det också

13. T
    Medlem Nivå 2

Hej,
    Telia, har höjt anslutningsavgift för nybyggnation eller hur? Kan man kallt räkna bort telia med deras kopparkabel och använder bara en fiberkabel som kommer från statsnätet?.

14. M
    Moderator · Nivå 18

Det måste du kolla med leverantörern av det stadsnätet. De flesta erbjuder ip telefoni idag men inte alla tyvärr.

Alternativet till fast telefon är ju att man kör helt på mobil. Man ska ringa rätt mycket för att det ska gå att motivera ett fast abb om man bara ser det rent ekonomiskt idag

15. T
    Medlem Nivå 1

Vi använder Tele2's bredbandstelefoni. Kan användas så fort du har anslutning till internet, och är inte beroende av om stadsnätet erbjuder det eller inte.