Mina föräldrar har ett hus som har ett marknadsvärde på ca 2,5mil. Vi vill ta över det och ett pris som diskuterats har varit 2milj vilket även taxeringsvärdet ligger på. Som jag förstår får man bara ge bort 85% av taxeringsvärdet. Kan de då skänka huset för 1,7milj till oss och så betalar vi dem 300k i efterhand?

Vi räknar på att de ska spara ett mäklararvode på 2,5 milj samt en reavinstskatt då de gett 500k för det. Räknar man med ett mäklararvode på ca 100k och reavisnt på 2,4mi så blir det 720k.

Summa summarum de hamnat ändå på runt 1,7milj som de ska dela på.

Hur gör vi för att det ska bli en bra affär för både oss och mina föräldrar?

jarlhov skrev:
Mina föräldrar har ett hus som har ett marknadsvärde på ca 2,5mil. Vi vill ta över det och ett pris som diskuterats har varit 2milj vilket även taxeringsvärdet ligger på. Som jag förstår får man bara ge bort 85% av taxeringsvärdet. Kan de då skänka huset för 1,7milj till oss och så betalar vi dem 300k i efterhand?
Det går bra att ge bort hela huset som gåva oavsett värde. Ingen reavinstskatt betalas då.

Vi räknar på att de ska spara ett mäklararvode på 2,5 milj samt en reavinstskatt då de gett 500k för det. Räknar man med ett mäklararvode på ca 100k och reavisnt på 2,4mi så blir det 720k.
Om de skulle sälja huset för 2,5mkr så skulle de alltså ha en vinst på 2,5 mkr - 0,5 - 0,1 = 1,9. Skattar de 0,72 mkr har de en skattesats på 38 %. Låter väldigt special... någonstans tror jag att det blivit fel i beräkningen.

Detta med att "skänka huset för 1,7 Mkr" och betala 300 Kkr "efteråt" rimar illa med Jordabalkens regler. Avtal om fastighetsöverlåtelse MÅSTE ange korrekt köpeskilling i dess helhet och korrekt ange alla villkor för överlåtelsen. Bakgrundsavtal "i smyg" gör i praktiken hela avtalet ogiltigt.

Om föräldrarna har flera arvingar än den som övertar fastigheten kan ett underpris (eller gåva) räknas som förskott av arv.

ok, tanken är väl att de ska få runt 1,9-2milj. vilket är ungefär vad de får om de säljer till gemeneman för 2,5milj efter reavinst. Går det att komma undan reavinsten vid försälning kring 1,9 huset är väl taxerat i 1,8-1,9?

Taxeringsvärdet har inte det minsta att göra med beräkning av reavinst. Om fastigheten överlåts för 1,9 Mkr minskas denna intäkt med de vanliga avdragen. Det är det hela.

Hej
det blev ett rörigt inklägg ser jag. Det ser ut såhär, idag finns det ett lån på 500k när huset blev byggt. jag räknar med ett marknadsvärde på 2,5mkr -mäklare (100k) -lån 500k =1,9mkr. alltså blir det reavinst på 19mkr. Vi tycker alla parter att ifall vi vill köpa huset så är det 2,5mkr -reavins & -mäklare vi ska betala. dvs. ca 18,3mkr. Huset är taxerat till ca 1,8mkr.

såvitt jag förstår så kan det inte räknas som gåva om betalningen överstiger årets taxeringsvärde. så frågan är hur gör man isåfall.

Hemmakatten
Reavinsten kommer att beräknas på försäljningspris - inköpspris inkl. lagfartsavgifter - mäklararvode - eventuella avdrag för förbättringar. Reavinstskatten är 22% på viinstbeloppet. Hus stort lån man har har som sagt inget med reavinsten att göra.

Om vi antar att dina föräldrar inte har gjort några avdragsgilla till/ombyggnader samt att huset kostade 1milj (inklusive lagfartskostnad) i inköp när dina föräldrar köpte det så kommer reavinsten att beskattas på 2,5 - 1 - 0,1 = 1,4 miljoner. Reavinsten blir då 1,4 miljoner och skatten blir 22% på vinsten, dvs. 308.000 kronor.

är inte reavinsten på 30% idag? Anars är jag med på att det tydligen är det faktiska anskaffningsvärdet man drar av. det ligger kring 300k

Hemmakatten
Jo skatten är 30% på den beskattningsbara delen (som är två tredjedelar) av reavinsten. Det motsvarar (är samma sak som) 22% på hela reavinsten.

Mao om min föräldrar sälter till oss för samma summa som taxeringsvärdet så slipper de reavinst på försäljningen. Går de dessutom under 85% av tx värdet så slipper vi stämpelskatten?

Är detta korrekt?

Hemmakatten
Nej, reavinsten har inget med taxeringsvärdet att göra. Ledsen om jag förklarat dåligt i mina tidigare exempel. Men om du vill tala om vad dina föräldrar betalat för huset när de köpte det så är det lättare att räkna ut reavinsten.

Jag tror att du blandar ihop det hela med en GÅVA. Man kan ge bort huset också. Under vissa förutsättningar blir det då ingen skatt att betala just nu. Reavinstskatten blir uppskjuten till den dag DU säljer huset. Du får då betala hela reavinstskatten beräknat på vad dina föräldrar köpte huset för.

Inskrivningen är avgiftsbelagd.. Vid vanligt köp utgår administrationsavgift 825 Skr plus stämpelskatt 1,5 procent av köpeskillingen. För ren gåva utgår endast den fasta avgiften, och. någon stämpelskatt debiteras inte alls.

När fastighet överlåts till underpris (gåva som rabatt) tillämpas den såkallade "helhetsprincipen". Om detta underpris understiger 85 procent av taxeringsvärdet för överlåtelseåret utgår ingen stämpelskatt.

Den nya ägaren övertar befintliga pantbrev kostnadsfritt.

Precis vi vill ta över huset som gåva och iaf se till att vi skjuter över reavinsten på oss som nya ägare. För att det ska gå som gåva måste det väl överlåtas till en summa som motsvarar taxeringsvärdet eller mindre?

För ren gåva erläggs ingen köpeskilling. Om köpeskilling ö.h.t. erläggs ligger denna till grund för beräkning av reavinstskatt nästa gång fastigheten överlåts.

Om föräldrarnas fastighet är taxerad för 1.800 Kkr undgår man stämpelskatt när köpeskillingen uppgår till mindre än 1.530 Kkr. Stämpelskatt utgår annars för detta belopp med 27 Kkr. Om fastigheten sålts för (av ert angivet marknadsvärde) 2.500 Kkr skulle stämpelskatten alltså blivit omkring 15 Kkr högre. Man skulle alltså kunna säga att parterna minskar affärens beskattning med drygt 40 Kkr genom att säljaren avstår från en miljon brutto före reaskatt.

Föräldrarnas reavinst på rabattpriset beräknas på det sin blir kvar när 1.530 Kkr minskas med deras eget inköpspris, förbättringskostnader samt mäklarens arvode och andra försäljningskostnader. Varken befintliga lån, nya lån eller taxeringsvärde har något med denna beräkning att göra.

Jag vill påminna om att överlåtelsen i sin helhet kan förklaras ogiltig om exempelvis köparen betalar mer pengar än vad man öppet uppger i avtalet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.