Byggahus.se

komfortvärme badrum sommar

1. B
    Medlem · 15 inlägg

Berka

Medlem
    Hej

Fråga:
    Vi tänkte lägga vattenburen golvvärme i badrummet i källaren. Hur gör man på sommaren om man fortfarande vill ha lite komfortvärme i golvet. Golv i källare känns ju annars rätt kalla.
    Vi har bergvärme / Thermia panna. Och den vill ju helst inte producera någon värme under sommaren :-?
    Skall man ha en givare i golvet som tvingar pannan att göra lite värme eller hur gör man?
    Någon som har liknande funderingar eller erfarenheter ?

2. B
    Medlem · 15 inlägg

Berka

Medlem

Re: komfortvärme badrum sommar

OK

Tror jag kommit på denna själv.
    Om jag sätter pannan på att producera minst 30 grader ut på slingan. Är sedan samtliga termostater i huset inställda korrekt bör inga radiatorer konsumera någon värme förutom golvet i badrummet i källaren där man sätter upp termostaten på låt säga 25 - 27 grader. Denna rums-temp kommer ett 30 gradigt vatten från pannan aldrig att åstadkomma, alltså flödar vattnet ständigt genom golvslingorna.
    Är det riktigt varmt ute och man VILL ha ett kallt golv så är det väl bara att sätta ner termostaten i badrummet.

Allt detta kanske är givet för de flesta, eller ::) Någon som har synpunkter ?

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 933 inlägg

MathiasS

Medlem

Det är inte självklart att du kan ställa in en fast min-temp på pannan. Jag kan det inte på min nibe 1215 (men det går på andra Nibepumpar). Kolla vad som gäller för din panna.

Om du stänger av resten av värmesystemet och bara kör denna slinga i barummet så ger du pumpen några deciliter vatten att värma (dvs lämna sin värmande effekt till). Det fungerar inte. För att detta ska funka behöver du sannolikt (helt säkert) lägga till en liten acktank på cirka 20liter per kw pumpeffekt. Den sitter i serie med framledning.

Med detta på plats har du nog tänkt helt rätt.

4. B
    Medlem · 15 inlägg

Berka

Medlem

Hej

Det med acctank visste jag inte (jag är sannerligen en newbie på det här med värme och pannor)!
    Du menar att eftersom vår pump är en 8:a så skall acctanken vara på 160 liter, right ?
    Skall kolla upp hur det är med "min temp" på vår Thermia Diplomat. En snubbe jag pratade med som har en CTC luft/vatten pratade om någon inställning som hette typ: "källarvärme" som gjorde precis detta.

Tack för tipsen !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.