2 842 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Kombo FTX + jordvärmepump + solvärme + acktank
Sida 1 av 2
Hej, skall bygga ett hus i passivhusstandard i Skåne, ca 170 kvm med ett litet komplementhus om ca 60 kvm. Tanken är en FTX-anläggning i kombination med jordvärmepump, solvärme och ack-tank kopplat till det. Har hittat en helhetslösning från Nilan:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjAAahUKEwjv4OXW3fDGAhWlpnIKHYLIANQ&url=https%3A%2F%2Fwww.phai.ie%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F10%2FSTL_2013_Presentations%2Fpost-occupancy%2FMaurice_Falvey_2_years_monitoring_of_CPH_Kerry.pdf&ei=95ewVa-JM6XNygOCkYOgDQ&usg=AFQjCNH1nVsIWGLNA2Nct5386AzxRzBoqw&sig2=KoQIQdTD4jjP2Ep4NkU65g&bvm=bv.98476267,d.bGQ
Vad tror ni om det? Kan man koppla till en vattenmantlad kamin till en sådan ack-tank? Någon som känner till prisläget?
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjAAahUKEwjv4OXW3fDGAhWlpnIKHYLIANQ&url=https%3A%2F%2Fwww.phai.ie%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F10%2FSTL_2013_Presentations%2Fpost-occupancy%2FMaurice_Falvey_2_years_monitoring_of_CPH_Kerry.pdf&ei=95ewVa-JM6XNygOCkYOgDQ&usg=AFQjCNH1nVsIWGLNA2Nct5386AzxRzBoqw&sig2=KoQIQdTD4jjP2Ep4NkU65g&bvm=bv.98476267,d.bGQ
Vad tror ni om det? Kan man koppla till en vattenmantlad kamin till en sådan ack-tank? Någon som känner till prisläget?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Om du ursäktar en kommentar, så verkar det inte vara mycket "passivt" med den omfattande installationen.
Samt planerad kamin dessutom.
Ett passivhus skall väl klara sig utan utifrån tillförd energi?
Mitt "normala" hus i Halland klarar sig med minsta sortens L/L-värmepump.
Samt planerad kamin dessutom.
Ett passivhus skall väl klara sig utan utifrån tillförd energi?
Mitt "normala" hus i Halland klarar sig med minsta sortens L/L-värmepump.
Jag välkomnar naturligtvis kommentarer, annars hade jag inte skrivit inlägget!
Du har en poäng. Jag önskar mig golvvärme, och i de flesta passivhuskoncept förlitar man sig på enbart värmning via FTX-aggregatet vad jag förstår. Kalla golv tolkar jag det som. Öppen för alla förslag, naturligtvis enklare och billigare om möjligt.
Edit: klarar sig, vad innebär det i energiutgång på ett år och per kvm?
Du har en poäng. Jag önskar mig golvvärme, och i de flesta passivhuskoncept förlitar man sig på enbart värmning via FTX-aggregatet vad jag förstår. Kalla golv tolkar jag det som. Öppen för alla förslag, naturligtvis enklare och billigare om möjligt.
Edit: klarar sig, vad innebär det i energiutgång på ett år och per kvm?
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ja, jag menade ju egentligen en kommentar som inte var svar på dina frågor utan mera en kritik av själva konceptet.
Vår förbrukning är 5000 kWh/år, boytan är 108 m2 = 46 kWh/m2.
Och förbrukningen är den total elförbrukningen, inkl. uppvärmning, varmvatten och hushållsel.
Till det kommer lite ved till braskaminen, sista vintern gick det åt ca 1/2 m3 stjälpt ved.
Det känns lustigt att diskutera sådant här en julidag när det är 20°C ute och 25°C inne.
Värmepumpen har varit igång två gånger under några timmar sedan den 1 april.
Och då för att kyla i början på juli när vi hade vår fyra dagars "sommar"
Men det är klart, du bygger mycket större. Två värmepumpar, FTX och el. VVB?
Golvvärme är överskattat och egentligen slöseri tycker jag.
Det är visserligen att svära i kyrkan, men det är inte löst tyckande, Christer Harrysson professor i byggteknik har redovisat detta.
Jag har hans populärvetenskapliga bok "Husdoktorn går ronden" och kanske skulle skanna in några sidor och lägga upp här på Bygga Hus
Och förbrukningen är den total elförbrukningen, inkl. uppvärmning, varmvatten och hushållsel.
Till det kommer lite ved till braskaminen, sista vintern gick det åt ca 1/2 m3 stjälpt ved.
Det känns lustigt att diskutera sådant här en julidag när det är 20°C ute och 25°C inne.
Det är visserligen att svära i kyrkan, men det är inte löst tyckande, Christer Harrysson professor i byggteknik har redovisat detta.
Jag har hans populärvetenskapliga bok "Husdoktorn går ronden" och kanske skulle skanna in några sidor och lägga upp här på Bygga Hus
Onekligen imponerande förbrukning.
Anledningen till att jag kanske skjuter över målet är misstagen jag gjorde i förra bygget för tio år sedan. Underdimensionerad frånluftsvärmepump. Kalldrag från ventilerna och omöjligt att elda i kaminen utan att öppna ett fönster (snålade bort friskluftsanslutning!). Iofs välisolerat men långt ifrån tätt.
FTX är iaf spikat, så långt har jag bestämt. Övriga bitar fortfarande på funderingsstadiet. Vill gärna ha något som tillför solenergi. Stor volym på tappvarmvattnet är ett absolut krav.
Kanske smartare med solel som komplement?
Har läst hans kritik mot passivhus. Ligger lite i det, och en del har jag haft med mig i diskussionen med arkitekten. Ett är ju riskerna med att ha luftburen värme som enda värmekälla. I övrigt tycker jag han nog är en smula konservativ kring framförallt vinsterna med ordentlig isolering.
Anledningen till att jag kanske skjuter över målet är misstagen jag gjorde i förra bygget för tio år sedan. Underdimensionerad frånluftsvärmepump. Kalldrag från ventilerna och omöjligt att elda i kaminen utan att öppna ett fönster (snålade bort friskluftsanslutning!). Iofs välisolerat men långt ifrån tätt.
FTX är iaf spikat, så långt har jag bestämt. Övriga bitar fortfarande på funderingsstadiet. Vill gärna ha något som tillför solenergi. Stor volym på tappvarmvattnet är ett absolut krav.
Har läst hans kritik mot passivhus. Ligger lite i det, och en del har jag haft med mig i diskussionen med arkitekten. Ett är ju riskerna med att ha luftburen värme som enda värmekälla. I övrigt tycker jag han nog är en smula konservativ kring framförallt vinsterna med ordentlig isolering.
Kan i stora drag instämma i KoWs resonemang.
Tanken med passivhus är väl just bl a att öka på isolering (och kostnad) och istället kunna slippa kostnaden för reguljärt uppvärmningssystem (panna & element). Dvs grovt sett samma byggkostnad, men sedan lägre uppvärmningskostnad år ut och år in.
Solvärme är ett utmärkt komplement till ved och pellets, men helt överflödigt till VP, bortsett möjligen från LLVP.
Lite lösa funderingar för diskussion och tankeverksamhet:
Jag skulle kunna tänka mig ett passivhus med FLVP + separat tilluftssystem med värmebatteri drivet av FLVP. Då värmebehovet är så litet bör det räcka med luftburen värme via ventilationen. Om bara luftrörelserna i huset är bra så blir även golven varma. Vilket de bör bli om man t ex sätter tilluften i nederkant på väggarna.
Är inte risken med ett passivhus att man inte kan tillföra mer än ca 20-21 C värme i golven (golvvärme) utan att det blir för varmt inne? Dvs golven blir inte nämnvärt varmare än utan golvvärme?
Tanken med passivhus är väl just bl a att öka på isolering (och kostnad) och istället kunna slippa kostnaden för reguljärt uppvärmningssystem (panna & element). Dvs grovt sett samma byggkostnad, men sedan lägre uppvärmningskostnad år ut och år in.
Solvärme är ett utmärkt komplement till ved och pellets, men helt överflödigt till VP, bortsett möjligen från LLVP.
Lite lösa funderingar för diskussion och tankeverksamhet:
Jag skulle kunna tänka mig ett passivhus med FLVP + separat tilluftssystem med värmebatteri drivet av FLVP. Då värmebehovet är så litet bör det räcka med luftburen värme via ventilationen. Om bara luftrörelserna i huset är bra så blir även golven varma. Vilket de bör bli om man t ex sätter tilluften i nederkant på väggarna.
Är inte risken med ett passivhus att man inte kan tillföra mer än ca 20-21 C värme i golven (golvvärme) utan att det blir för varmt inne? Dvs golven blir inte nämnvärt varmare än utan golvvärme?
En Compact-P med jordvärme, ca 120.000 SEK baserat på pris i Danmark:aiskylos2 skrev:
http://www.starvvs.dk/shop/nilan-compact-p-39770p.html
Problemet med detta resonemang är att det inte är applicerbart på nybyggen för en normal familj (typ två vuxna och två barn). Hela din förbrukning = normal-värde för enbart hushållsel för en familj.KnockOnWood skrev:Ja, jag menade ju egentligen en kommentar som inte var svar på dina frågor utan mera en kritik av själva konceptet.
Jag har hans populärvetenskapliga bok "Husdoktorn går ronden" och kanske skulle skanna in några sidor och lägga upp här på Bygga Hus![]()
Håller med dig! Frånluftsvärmepump är inget kul... FTX plus vattenmantlad kamin är vad man vill ha idag för komfortens skull.aiskylos2 skrev:Onekligen imponerande förbrukning.
Jag har själv köpt CTC EcoZenith i550 med solfångare. Skulle jag göra om det nu hade jag kört solceller istället för solfångare. Och med två byggnader borde du ha gott om plats på taket?
Men du, kalla det för "lågenergi-hus" istället för "passiv-hus" så slipper du en diskussion som går off-topic direkt!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Självklart blir åtgången av varmvatten större med en större familj.Mainstream skrev:
Men samtidigt genererar fler boende mer värme, ca 80 W/person har jag för mig.
Nivåerna kan variera, men resonemanget tycker jag är riktigt.
Vi har ett två år gammalt A-hus på 206 m2 i Stockholm med bergvärme och FTX. Huset har golvvärme på två plan. Vi har en braskamin som vi använder till nöjeseldning ibland.
Efter två år så har pannan (värme + vatten) dragit ca. 5500 kWh, dvs drygt13 kWh / år / m2. FTX:en lägger på någon enstaka kWh. Så jag skulle säga att huset ligger snubblande nära ett passivhus i energiförbrukning, och då har vi inga ytterligare speciella lösningar installerade eller valda. (Energiberäkningen på huset ligger på 22 kWh / år / m2.)
Vi är supernöjda med bergvärmen, så att vi slipper att ta in luft via ventiler i fönster / väggar. Kombinationen med FTX är en höjdare för att ändå få en bra cirkulation på luften och aldrig behöva komma hem till ett hus som luktar "instängt".
Efter två år så har pannan (värme + vatten) dragit ca. 5500 kWh, dvs drygt13 kWh / år / m2. FTX:en lägger på någon enstaka kWh. Så jag skulle säga att huset ligger snubblande nära ett passivhus i energiförbrukning, och då har vi inga ytterligare speciella lösningar installerade eller valda. (Energiberäkningen på huset ligger på 22 kWh / år / m2.)
Vi är supernöjda med bergvärmen, så att vi slipper att ta in luft via ventiler i fönster / väggar. Kombinationen med FTX är en höjdare för att ändå få en bra cirkulation på luften och aldrig behöva komma hem till ett hus som luktar "instängt".
Redigerat:
Kan jag be dig om mer detaljer om den tekniska lösningen? Mycket intressant!lundq skrev:Vi har ett två år gammalt A-hus på 206 m2 i Stockholm med bergvärme och FTX. Huset har golvvärme på två plan. Vi har en braskamin som vi använder till nöjeseldning ibland.