Byggahus.se

Kombipanna på eldrift (Värmebaronen) kostar skjortan! Hur tänker jag smart?

1. Q
    Medlem · 10 inlägg

Qickback

Medlem
    Hej!

Ny på hus sedan några veckor tillbaka och efter många sömnlösa nätter är jag verkligen i behov av råd från folk som kan. Sorry i förväg för många frågor!

Huset är 150 m2, ligger i Skåne och ska brukas sporadiskt över hela året som fritidshus (helger löpande under året, lov, jul och hela sommaren). Har vattenburen värme med en kombipanna (Värmebaronen Biomax med 100l vvtank) som förra ägaren kört på el ett par år och som kostat därefter (mer än 60kwh per dygn i början på maj). Har tankar på att lära mig elda på sikt men kommer behöva köra mycket på el eftersom vi inte kommer vara i huset stora delar av tiden. Ett nytt luft-vattenalternativ är inte aktuellt just nu pga för stor investering såhär i början.

Har några frågor jag skulle uppskatta att få råd kring:
    • 1. Kan jag stänga av systemet helt och hållet när jag inte är där om det inte finns frostrisk? Har redan stängt shunt och cirkpump.
    • 2. Under sommaren vill jag bara nyttja varmvatten-funktionen. Bör jag installera separat vv-beredare? Kombipannan verkar dra en hel del! (Verkar vara mellan 10-15 kwh/dygn). Gör jag kanske något fel?
    • 3. Kan man täta luftflödet som går genom pannan och kyler ner den?
    • 4. Fått offert på luftluft-system (Daikin M2-R) som jag planerar köra löpande under året som underhållsvärme när vi inte är där och även primär värmekälla så mycket det går. Bör tjäna igen relativt snabbt. Hur hanterar jag då det vattenburna systemet när vi inte är i huset? Bör kanske ha lite värme igång ändå? Vill som sagt bruka det dyra och ineffektiva el-alternativet så lite som möjligt..

Tack snälla ni som tagit er tid att läsa! Kom gärna med era synpunkter och goda råd :)

• Laddar…
  2. J
    Medlem · 11 469 inlägg
    Det första du skaffa är en shuntautomat , det finns ingen nu, den reglerar värmen i huset mot utetempen, kan ställas upp eller ner för värmen i huset, där kom pengar hem. Att stänga av den helt sommartid går bra, mem då kanske ni blir av med VV, går att drifta för VV då ska du täta till rökröret som går ut med tex rockwoll, annars blir det korsdrag som svalnar pannan. Tempen kan ställas med termostaten för EL lite lågt kanske. Vintertid ska den stå på ca 70 C och regleras med shunten till sparlågevärme i huset , Ca 10-15 C. blir lite svalt när ni kommer dit men ställs vid besöket. Går även att trassla till det med fjärrstyrning och sätta på kanske 12 tim tidigare än besöket.

• Laddar…
  3. G
    Medlem · 611 inlägg

Granström2

Medlem
    Lägga 3500 på en "shuntautomat" när det sannolikast finns termostater på varje radiator är att slänga pengar i sjön. Finns elementtermostater så gör "shuntautomaten" absolut noll nytta.
    Pannan är ju rätt modern och då är säkert också det andra moderniserat
    Finns det termostater så dra ned inomhustemperaturen till 14-15 grader på elementen när du inte är där på vintern. Lägre temperatur är inte rekommendabelt i ett bostadshus.
    Cirkulationspumpen ska du naturligtvis ha gående och shunten ska vara öppnad för att få fram värmen till elementen, annars fryser vattnet med stora vattenskador som följd.
    Hur hade du annars tänkt? Värma pannrummet men inte huset?

60 kWtim i maj månad per dygn är inte onormalt, elvärme kostar och Bolund gör det på pin kiv ändå dyrare genom att stänga ned kärnkraftsverken. Industrin i Skåne befinner sig i kris - kan inte öka sin elförbrukning.

På sommaren kan du tjäna lite på att ha en separat varmvattenberedare men pannan är också bra isolerad. Sitter pannan centralt i källaren är det fördelaktigt med lite spillvärme där på sommaren från pannan då risken för fukt- och mögelskador är störst. Varm sommarluft innehåller mycket vattenånga.
    Luftvattenpump var en bra ide, kommer att spara mycket pengar.

Redigerat 18 maj 2021 08:15
  4. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 097 inlägg
    Shuntautomatiken gör att man får lite jämnare klimat inne. Radiatortermostater är ganska dåliga på att hålla en exakt temperatur.

5. G
    Medlem · 611 inlägg

Granström2

Medlem
    Det du säger är en myt och den myten behöver inte spridas för att lura på en person en helt obehövlig apparat. TS är bekymrad över hög värmekostnad och vill ha hjälp med att sänka denna. Radiatortermostater i ett vattenburet system har en perfekt analog värmereglering.
    Den myt du sprider är baserad på att gamla eldtivna värmepaneler slår av- och på med ett visst omslagsintervall. Då kan modernare värmepaneler med digital termostat ge mer exakt reglering
    Har TS eldrivna värmepanelet?

I ett vattenburet värmesystem ger termostater på varje element maximal "komfort" och valfrihet. Vardagsrummet kan ha 23 grader, sovrummen 20 grader, hallen 22 osv. Styrning enbart med termostat på pannan utan elementtermostater ger samma trista värme i alla rum vilket inte är så komfortabelt för de flesta.

Nu ontopic. Köpa en sommarkåk med vattenburet värmesystem ger alltid höga kostnader för värmen. Fryser ett värmerör sönder kan det bli mycket stora kostnader för husägaren.
    Jag skulle välja den lätta och bekymmersfria vägen. Sälja kåken som ändå inte används till någon dom avser att bo där. Coronan har bidragit till att villapriserna stigit kraftigt, prisfall kan bli resultatet.
    I stället köpa en vanlig sommarkåk utan vattenburet system som kan lämnas med bara lite stödvärme på. Med en billig internetuppkoppling kan temperaturen snabbt höjas innan man åker dit.

• Laddar…
  6. useless
    Nej. Vanliga radiatortermostater har inte någon perfekt analog reglering. Särskilt inte om framledningstemperaturen är mycket högre än nödvändigt så den tvingas reglera on/off hela tiden.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp.PNG

https://www.imi-hydronic.com/sites/...er/Handbok3_Injustering_av_radiatorsystem.pdf

7. G
    Medlem · 611 inlägg

Granström2

Medlem
    Så du rekommenderar alltså på fullaste allvar TS som är bekymrad över hög elkostnad att som första åtgärd installera en termostatstyrning för minst 3500 som inte har minsta inverkan på elförbrukningen. Dessutom få bekymret att om en dörr eller ett fönster öppnas lite så bangar den centrala termostatstyrningen ur fullständigt.
    En termostat på elementet reagerar snabbt i det fallet och dessutom han man ha olika temperatur helt efter önskan i vart och ett av rummen.

8. J
    Medlem · 11 469 inlägg
    Det var ett innerligt tjafs om shunt, nu är det så Granström2 att vill du springa upp och ner i källaren för att ställa om en shunt för hand så gör det. Men dyvla inte på någon att det bara är skit med en shunt, den reglerar ut rätt temp i förhållande till utetempen. I ditt resonemang så kommer då under en natt med tex - 10 C att gå ut tex 55 C och sen kommer dagen me dkanske + 5 C ute att fortfarande gå ut + 55 C till huset och det tar många timmar innan en radiatorventil reagerar med att stänga ner. Kapitalförstöring för egna plånboken kallar jag det.
    Vad händer om du åker bort 2 3 veckor på vintern och det är - 10 C ute på natten och - 5 C på dagen, pannan pumpar på med hög temp 24/7 hela tiden. som du är bortrest.

9. A
    Byggveteran · Tyringe · 1 627 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran
    Att man har en shunt automatik innebär inte att du måste ta bort termostaterna heller.
    Automatiken ser till att lagom varmt vatten i förhållande till yttertemparaturen kommer till elementen.
    Har du en braskamin eller solen skiner in i vissa rum så slår termostaterna ner värmen i dom rummen så att inställda grader hålls.

• Laddar…
  10. useless
    Nej, jag skrev att shuntstyrningen kan ge jämnare inneklimat.

11. G
    Medlem · 611 inlägg

Granström2

Medlem
    Och vilka fantastiskt känsliga personer kan känna av detta enligt dig ojämna inneklimat.
    Varför är det så ofantligt viktigt att tjafsa om detta i en tråd som handlar om elförbrukning?
    Då inte värmeledningrna i kalla ytterväggar så stannar värmen i huset ty energin är oförstörbar.
    Den påstådda ojämna inneklimat du påstår finns syns inte i mina pelletsloggar som omfattar både rumstemperatur, framledning och panndrift vare sig i det här huset eller det tidigare. Är frikostig med framledningstemperatur fastän utegivare finns. Skulle ju vara helt obeboeligt enligt dig.

12. useless
    Men, snälla nån... Jag bemötte ditt påstående att shuntautomatik gör noll nytta med att man får lite jämnare inneklimat. Jag har aldrig påstått att huset är obeboeligt utan eller att det skulle vara lösningen på TS alla problem.

13. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Västra Götaland · 668 inlägg

Henrik.woll

Elektroniktokig
    Att installera en shunt anser jag också vara en bra idé för inneklimat/plånbok samt att behålla termostaterna på radiatorerna. Det är lite hål i huvudet att tillverka värme för -10 när det är +5 ute och behovet inte finns där.

Sen om det blir det mest kostnadseffektiva i TS fråga är en annan sak.

Att hålla underhållsvärme med en L/L vp och sätta pannan på låg temp (för att hålla frostfritt i ev utsatta rör) kanske är modellen?

• Laddar…
  14. G
    Medlem · 611 inlägg

Granström2

Medlem
    Om nu TS springer iväg och köper en dyr shuntstyrning inklusive en dyr injustering och sedan bestämmer sig för det kanske mest förnuftiga alternativet, beställa installation av en luftvattenpump så är ju kostnaden nedlagd på den gamla pannan förlorad. Ingen vill köpa en sådan panna idag utan det blir återvinningen.

15. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Västra Götaland · 668 inlägg

Henrik.woll

Elektroniktokig
    Ja DU tycker det ja, det framgår ganska tydligt.
    I inlägg #1 står det att det inte är ett alternativt byta i nuläget.

Nu frågade ju TS vad det fanns för alternativ och det är ett alternativ, du kom också med ett alternativ..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.