Byggahus.se

Kombinerad tvätt/tork?

1. AXS
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    • Laddar…
  2. D
    Medlem · Nivå 7
  3. kenneth5828
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Köpte denna förra året, Samsung WD80J6400AW
    Fullt nöjd, eftersom vi har begränsat med plats och är bara 3 i familjen, och att det var 5 års garanti.
    Tyvärr inte appstyrd.

4. B
    Medlem · Nivå 19
    Har Electrolux EWW1476HDW sen ung. 2013 och vi är mycket nöjda med den. Lätthanterlig utan menysystem, man vrider till rätt tvättprogramstyp, ev. trycker tills rätt grader visas och ev. trycker tills rätt centrifugvarvtal visas innan man trycker på Start.
    Just den modellen verkar inte säljas längre men EWW1476WD är väldigt lik, liksom EW7W6661S7 och EW7W5268E5.
    I beskrivningen för EW7W6661S7 står det att den har snabbprogram för tvätt+tork på 60 minuter.

5. AXS
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Tack för svar!
    Någon LG blir det inte,, aldrig varit nöjd med något jag köpt från LG.

Ska kolla in den!

Min sambo gillade din beskrivning, hon är inne på bosch eller e-lux.

Verkar som samsung slänger in funktioner och bosch7e-lux satsar på enkla knappar och bra tvättegenskaper.

6. B
    Medlem · Nivå 19
  7. Rostig_9000i_-88
    Medlem Nivå 6
    Hej lånar och bumpar denna tråd lite...
    Vi har idag 1st tvättmaskin och 1st torktumlare men är i färd med att göra om tvättstugan och funderar nu på att i samma veva byta vitvaror.
    Tankarna går mellan separat tvättmaskin och separat torktumlare som idag eller 2st kombinerade tvätt/tork.

Nu till frågorna:
    -Är dessa kombinationer bra eller blir det bara en kompromiss så att jag får en halvdålig tvättmaskin och en halvdålig torktumlare om jag väljer kombinerade maskiner?
    -Ni som har kombinerad, är ni nöjda eller ångrar ni er?
    -Hur skulle någon annan välja i samma sits som mig?

8. P
    Medlem Nivå 8
    Flyttade till lgh nyss där det stod en nyare kombi. Gav den en chans och är tok nöjd.

• Laddar…
  9. H
    Medlem · Nivå 6
    Har en LG jag köpte för ca 7000, tvättar 8kg bra och torkar 5kg ok.

Tvättfunktionen är lika bra som vilken maskin som helst, men torken är långsammare och skrynklar mer. Är trots detta en bra kompromiss för oss eftersom den sparar så mycket plats.

Sen har man ibland nytta av att kunna sätta igång en maskin tvätt på morgonen och komma hem till den ren och torr (om än skrynklig).

Oftast hänger vi dock merparten av större textiler efter att ha låtit dem mjukas upp lite i torken, och kör mest smågrejerna helt torra.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · Nivå 19
    Med den maskin vi har, se tidigare i tråden, så är tvätt- och torkresultat minst lika bra som på tidigare separata maskiner.
    En kombinerad tvätt- och torkmaskin använder en hel del vatten under torkningen, till skillnad från en separat, och det kan ju vara en anledning till att inte ha kombinerade maskiner om man i alla fall tänkt att ha två maskiner.

• Laddar…
  11. AXS
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    • Laddar…
  12. E
    Medlem · Nivå 22
    Vad används vattnet till under torkprocessen???

13. B
    Medlem · Nivå 19
    Har med kondenseringen av den fuktiga luften att göra om jag inte missminner mig.

14. E
    Medlem · Nivå 22
    Kanske kallvatten som kyler kondensorn :thinking:

15. H
    Medlem · Nivå 6
    Japp, så ju kallare vatten desto bättre