Hej!
Pen-ledaren i min lägenhet brann för en dag sen och med det så gick alla vitvaror sönder inklusive kyl/frys kombinationen jag hade. Väldigt tråkigt att behöva ersätta denna då den bara är ca. 1 år gammal.
Ser att Siemens har ett rätt brett utbud av reservdelar, så borde inte vara så dyrt att byta om jag hittar felkällan.
I eran erfarenhet, vad är det som brukar gå sönder vid fasfel?
Sidofråga, jag lyckas inte montera av Startrelät från kompressorn, vad är tricket? Vad missar jag?
Kylskåpsmodell: KG36VVI32/09, Siemens
Pen-ledaren i min lägenhet brann för en dag sen och med det så gick alla vitvaror sönder inklusive kyl/frys kombinationen jag hade. Väldigt tråkigt att behöva ersätta denna då den bara är ca. 1 år gammal.
Ser att Siemens har ett rätt brett utbud av reservdelar, så borde inte vara så dyrt att byta om jag hittar felkällan.
I eran erfarenhet, vad är det som brukar gå sönder vid fasfel?
Sidofråga, jag lyckas inte montera av Startrelät från kompressorn, vad är tricket? Vad missar jag?
Kylskåpsmodell: KG36VVI32/09, Siemens
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Vad hände i elen? ”PEN brände av” var det i din elcentralen eller var det tidigare i matningen som felet var? Vilket försäkringsbolag har ansvaret.
Bild på felet?
Bild på felet?
Om jag förstår det korrekt så var det nollan utifrån in i centralen som brann. Resultatet blev ström mellan faserna som brände majoriteten av elektroniken i lägenheten(kyl/frys/ugn/tvättmaskin/torktumlare,dimmrar osv). Har tyvärr inga bilder då det redan är fixat av legitimerad elektriker. Jag är, som du kanske förstår, inte en legitimerad elektriker.L Leif i Skåne skrev:
Jag plockade bort kontrollmodulen och som du ser på bifogad bild så verkar det vara den som tog den stora smällen.
Enligt elektriker/försäkringsbolaget så kommer ansvaret tillslut hamna på tillverkaren av produkten som brann, men jag har ingen direktkontakt med dem utan bara med min privata försäkring.
Ja där har varit en mindre ”härdsmälta” el-lyt kodningar har fått en bula på toppen och det är svart hörnet.
Kretskortet har ett artikelnummer på sig, prova att Googla på den benämningen. Ett nytt/servat kort bör kosta några hundralappar.
Kretskortet har ett artikelnummer på sig, prova att Googla på den benämningen. Ett nytt/servat kort bör kosta några hundralappar.
Tackar!L Leif i Skåne skrev:
Lade en beställning från Siemens egna sida, det blev 700kr men då vet man att man får rätt i alla fall.