Byggahus.se
Hej!
Pen-ledaren i min lägenhet brann för en dag sen och med det så gick alla vitvaror sönder inklusive kyl/frys kombinationen jag hade. Väldigt tråkigt att behöva ersätta denna då den bara är ca. 1 år gammal.
Ser att Siemens har ett rätt brett utbud av reservdelar, så borde inte vara så dyrt att byta om jag hittar felkällan.
I eran erfarenhet, vad är det som brukar gå sönder vid fasfel?
Sidofråga, jag lyckas inte montera av Startrelät från kompressorn, vad är tricket? Vad missar jag?

Kylskåpsmodell: KG36VVI32/09, Siemens

• Bakifrån öppen kyl/frys med synlig kompressor och startrelä, verktyg på golvet, efter elektriskt fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kompressor och startrelä för Siemens kylskåp modell KG36VVI32/09 med synlig ledningskoppling.
    Skapa konto
  • Startrelä på en kylskåpskompressor med modellnummer och installationsanvisningar synligt.
    Skapa konto
  • Närbild av ett startrelä på en Siemens kylskåpskompressor med modellnummer KG36VVI32/09.
    Skapa konto
Har TS utvidgad hemförsäkring blir utbyteskostnaden inte stor. Är det lönt att reparera?

• Gilla
LeanderssonE
  • Laddar…
Byt styrenheten

• Gilla
LeanderssonE
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Har TS utvidgad hemförsäkring blir utbyteskostnaden inte stor. Är det lönt att reparera?
Hej!
Jag har försäkring men det känns så extremt tråkigt att behöva kasta något som inte ens är ett år gammalt.
Hoppas i bästa fall om man kan få en ny kyl av försäkringen och sälja denna kanske?

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Z zica skrev:
Byt styrenheten
Jag ska prova det, tack!

Vad hände i elen? ”PEN brände av” var det i din elcentralen eller var det tidigare i matningen som felet var? Vilket försäkringsbolag har ansvaret.
Bild på felet?

• Gilla
LeanderssonE
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vad hände i elen? ”PEN brände av” var det i din elcentralen eller var det tidigare i matningen som felet var? Vilket försäkringsbolag har ansvaret.
Bild på felet?
Om jag förstår det korrekt så var det nollan utifrån in i centralen som brann. Resultatet blev ström mellan faserna som brände majoriteten av elektroniken i lägenheten(kyl/frys/ugn/tvättmaskin/torktumlare,dimmrar osv). Har tyvärr inga bilder då det redan är fixat av legitimerad elektriker. Jag är, som du kanske förstår, inte en legitimerad elektriker.

Jag plockade bort kontrollmodulen och som du ser på bifogad bild så verkar det vara den som tog den stora smällen.
Enligt elektriker/försäkringsbolaget så kommer ansvaret tillslut hamna på tillverkaren av produkten som brann, men jag har ingen direktkontakt med dem utan bara med min privata försäkring.

• Bilden visar en öppnad elektrisk kontrollmodul med synliga brännskador och en hand som håller upp panelen.
    Skapa konto
Ja där har varit en mindre ”härdsmälta” el-lyt kodningar har fått en bula på toppen och det är svart hörnet.
Kretskortet har ett artikelnummer på sig, prova att Googla på den benämningen. Ett nytt/servat kort bör kosta några hundralappar.

• Gilla
LeanderssonE
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Ja där har varit en mindre ”härdsmälta” el-lyt kodningar har fått en bula på toppen och det är svart hörnet.
Kretskortet har ett artikelnummer på sig, prova att Googla på den benämningen. Ett nytt/servat kort bör kosta några hundralappar.
Tackar!
Lade en beställning från Siemens egna sida, det blev 700kr men då vet man att man får rätt i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.