Hej,

Jag ska renovera köket och planerar att ha en inbyggd kombinerad kyl/frys (ej side-by-side utan totalt knappt 60 bred).
Min önskan är att hinna en så rymlig som möjligt och eftersom bredden är begränsad pga. stommen så skulle jag gärna bygga på höjden istället, jag hittar dock inga kombinerade kyl/frys som är mer än ca 177 cm. T.ex.: Ikeas häftig som rymmer 219/64 liter. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40282366/

Jag funderar därför på om man kan köpa en separat liten frys och ovanpå den ställa ett halvstort kylskåp (t.ex. 90 cm frys + 120 cm kyl) för att på så sätt få mer volym. Det ska fortfarande vara inbyggt och takhöjd är 250 cm.

Någon som provat? Tankar?

Tack!

L
S simonnnn skrev:
Hej,

Jag ska renovera köket och planerar att ha en inbyggd kombinerad kyl/frys (ej side-by-side utan totalt knappt 60 bred).
Min önskan är att hinna en så rymlig som möjligt och eftersom bredden är begränsad pga. stommen så skulle jag gärna bygga på höjden istället, jag hittar dock inga kombinerade kyl/frys som är mer än ca 177 cm. T.ex.: Ikeas häftig som rymmer 219/64 liter. [länk]

Jag funderar därför på om man kan köpa en separat liten frys och ovanpå den ställa ett halvstort kylskåp (t.ex. 90 cm frys + 120 cm kyl) för att på så sätt få mer volym. Det ska fortfarande vara inbyggt och takhöjd är 250 cm.

Någon som provat? Tankar?

Tack!
Hej, Jag har själv haft ett sådant arrangemang och kan inte komma på några större problem i alla fall.

• Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Cheesen
Bygger ett kök på jobbet nu där kunden köpt en Samsung kombi som är 201cm. Så nog finns det större....

Cheesen Daniel Östberg skrev:
Bygger ett kök på jobbet nu där kunden köpt en Samsung kombi som är 201cm. Så nog finns det större....
Det låter lovande, och den är integrerad?

Cheesen
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, om det är denna som Daniel tänker på: [länk]
Däremot verkar det inte finnas i någon butik. Finns två andra som är högre än 190 cm: [länk]
Tror det är den... Vet dock inte nå mer då kunden köpt den själv. Noterade bara att det var en gigantisk kombi som stod och väntade på sitt nya hem.

• Gilla
simonnnn
  • Laddar…
Är integrerad detsamma som inbyggd? Funderar bara på varför två av de tre som Birgit länkar till är 595mm breda och en är 540mm. Alla är integrerade...
Problemet med inbyggda är ju att de har rätt mycket mindre volym, vilket ju inte är så konstigt när de är 6 cm smalare. Blir rätt många liter på två meters höjd...

Även jag söker efter en kombi kyl/frys, så hög som möjligt. Var på mediamarkt idag och de hade tre modeller, dock var ingen av dem för inbyggnad vad jag kunde se. En Bosch på 203 cm med 366l totalvolym. En AEG och en Siemens på 201 cm vardera, har för mig AEG:n var på 595mm bredd och Siemens på 600mm. Boschen stod inget på, men den var vit. ;) Siemens skåpet rymde lite mindre än Boschen och AEG:n var ytterligare lite mindre.

T ToRy skrev:
Är integrerad detsamma som inbyggd? Funderar bara på varför två av de tre som Birgit länkar till är 595mm breda och en är 540mm. Alla är integrerade...
Problemet med inbyggda är ju att de har rätt mycket mindre volym, vilket ju inte är så konstigt när de är 6 cm smalare. Blir rätt många liter på två meters höjd...

Även jag söker efter en kombi kyl/frys, så hög som möjligt. Var på mediamarkt idag och de hade tre modeller, dock var ingen av dem för inbyggnad vad jag kunde se. En Bosch på 203 cm med 366l totalvolym. En AEG och en Siemens på 201 cm vardera, har för mig AEG:n var på 595mm bredd och Siemens på 600mm. Boschen stod inget på, men den var vit. ;) Siemens skåpet rymde lite mindre än Boschen och AEG:n var ytterligare lite mindre.
Jag använder integrerad och inbyggd som synonymer, det kanske är helt åt pepparn?

Söker du efter en för inbyggnad @ToRy eller fristående?

BirgitS
T ToRy skrev:
Är integrerad detsamma som inbyggd?
På prisjakt kunde man välja mellan fristående och integrerad. Men det händer ju att informationen på prisjakt är felaktig så man måste ju kolla upp på tillverkarnas webbplatser också.

Integrerad är kanske ett specialfall av inbyggnad för man skulle väl kunna tänka sig andra sätt som en kyl är inbyggd på än att den är inuti ett köksskåp, t.ex. inbyggd i en nisch.

S simonnnn skrev:
Jag använder integrerad och inbyggd som synonymer, det kanske är helt åt pepparn?

Jag söker fristående, den kommer stå i en egen nisch som är (hoppas jag, annars får jag problem :rofl:) ca 610mm bred invändigt.

BirgitS BirgitS skrev:
Integrerad är kanske ett specialfall av inbyggnad för man skulle väl kunna tänka sig andra sätt som en kyl är inbyggd på än att den är inuti ett köksskåp, t.ex. inbyggd i en nisch.
Så kanske det är, då kanske jag ska undersöka det lite närmare... Tack för tanken! (y)

S simonnnn skrev:

Integrerad = kylfrysen står i en skåpsstomme med snickerilucka som täcker fronten.

Inbyggd är mer diffust, skulle kunna syfta på en vanlig fristående kylfrysen som står inbyggd i en köksmiljö.

Vill du ha mycket utrymme ska du hoppa över integrerade skåp då de är smalare för att rymmas i en skåpsstomme. Köp en vanlig kylfrys på 200 cm i vitt eller rostfritt och sätt ett överskåp ovanför. Då får du mest utrymme.

Den minsta (vanliga) integrerade frysen på marknaden är 88cm sen finns det integrerade kylar som är 120-122cm vilket tillsammans blir 210-212cm med ett hyllplan emellan plus sockelhöjden i köket... inte en vanlig lösning men det går.

[SH] [SH] skrev:
Integrerad = kylfrysen står i en skåpsstomme med snickerilucka som täcker fronten.
Bara en fundering angående den där integrerade som Birgit länkar till längre upp som är 595 mm bred... Den får ju uppenbarligen inte plats i ett normalt 60-skåp... Kan ju vara så att den egentligen inte är integrerad utan tänkt att byggas in i en nisch...

Jaja, inget att ligga sömnlös över... :)

T ToRy skrev:
Bara en fundering angående den där integrerade som Birgit länkar till längre upp som är 595 mm bred... Den får ju uppenbarligen inte plats i ett normalt 60-skåp... Kan ju vara så att den egentligen inte är integrerad utan tänkt att byggas in i en nisch...

Jaja, inget att ligga sömnlös över... :)
Samsungskåpet i Birgits länk är inte alls integrerat utan ett vanligt 60-skåp med rostfri front. Fel hos Prisjakt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Har nu felanmält uppgiften om integrerad för både Samsung- och Electrolux-skåpen på prisjakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.