Jag vet att denna fråga vart uppe förr och att det inte finns någon solklar och enkel inkoppling för denna kombination.
Men jag har funderat på ett alternativ som jag vill få synpunkter på.

Bör man inte med tämligen enkla medel kunna bygga en reglercentral som genom en enkel termostat känner av tempen i acctankens topp. Om vattnet där är varmare än tex 50º så manövreras ett par elektriskt styrda bypassventiler som kopplar om radiatorslingan från värmepumpen till acctanken. Samtidigt skickas en signal till värmepumpens styrsystem som ställer pumpen i "standby-läge" Om ingen sådan signalingång finns på värmepumpen så tänker jag att det måste gå att genom ett växlande relä och ett fast motstånd lura pumpen att utomhustempen plötsligt blivit tex 25º, och på så vis avaktivera värmepumpens produktion av radiatorvatten.

När det gäller tappvarmvatten så bör det kunna lösas genom att koppla en TVA (i serie) före värmepumpen. Finns värme i acctanken så får värmepumpen förvärmt tappvarmvatten, finns inte värme i acctanken så får värmepumpen värma tappvarmvatten som vanligt.

Vad tror ni om denna lösning?

Fast varför göra det så komplicerat? Det finns enkla styrsystem för att koppla värmepumpar mot befintliga system med acc där detta kan styras. Har själv en acctank där jag kopplat en värmepump som styr mot utekurva (flytande). Den ersätter helt enkelt den gamla elpatronen (som får sitta kvar i tanken och agera nöd-backuo om ngt händer) med en mer intelligent version.
Dessa har också stöd för att koppla in styrning av växelventil för tex tappvarmvatten tankar mm.

... eller varför inte använda nibes axc 40 tillbehör så det inte blir så krånligt. Självklart så måste man ju ha en nibe vp som har stöd för denna funktion. Ctc har också en sådan lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.