Byggahus.se

Kombinera vattenburen och elburen golvvärme?

1. E
    Medlem · 3 inlägg

Emage

Medlem
    Hej!

Min första fråga här på forumet då vi nu planerar renovering av huset

Vi har tänkt att lägga in vattenburen golvvärme i huset då vi har fjärrvärme och vi har valt LK som leverantör. Dock kommer fjärrvärmen inte vara igång under sommarhalvåret och vi har därför undersökt hur vi ska lösa frågan med konfortvärme i badrummen under sommarhalvåret.

Vi tittade först på minishunt och Lk heter 350 men fick rekommendation från LK själva att istället lägga slinga med elgolvvärme som komplement (varför vet vi inte men om LK själva säger det så tänker vi att det finns en anledning).

Nu kommer vi då till själva frågan. Hur ska elslingorna förläggas på bästa sätt i förhållande till de vattenburna slingorna? Lk ville inte uttala sig om detta utan hänvisar till leverantören av elslingorna som i sin tur hänvisar tillbaka till leverantören av den vattenburna golvvärmen...

Vi lägger alltså in vattenburen golvvärme ovanpå betongplatta i spårade isolerskivor (EPS) och undrar därmed om vi kan lägga elslingorna direkt ovanpå de vattenburna slingorna (känns ju som att man kanske skulle ha något emellan) och därefter flytspackla in allt eller om vi måste flytspackla ett lager mellan förläggning av de vattenburna slingorna och elslingorna?

Någon som har erfarenhet eller input att dela med sig av? Tack på förhand!

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 150 inlägg

Immobil

Medlem
    Fjärrvärme bukar väl vara igång året om? I varje fall i mina trakter.
    Hur får ni varmvatten på sommaren?

• Laddar…
  3. E
    Medlem · 3 inlägg

Emage

Medlem
    Vi får in varmvatten och fjärrvärme genom en samfällighetsförening och beskedet vi fått från dem är att fjärrvärmen in till husen i föreningen inte är igång under sommarhalvåret (eller snarare när utomhustemperaturen är över X antal grader). Hade ju varit super om det gick att få fjärrvärmen året runt men verkar som att det inte funkar hos oss tyvärr.

4. C
    Medlem · Östergötland · 317 inlägg

Christoffer L

Medlem
    Hur löser dom andra boende varmvatten? Låter väldigt märkligt...

5. E
    Medlem · 3 inlägg

Emage

Medlem
    Varmvatten och fjärrvärme inkommer separat till varje fastighet i föreningen men hur varmvattnet värms upp för samfälligheten under sommarhalvåret har jag tyvärr ingen koll på.

6. C
    Medlem · Östergötland · 317 inlägg

Christoffer L

Medlem
    Ok

7. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 150 inlägg

Immobil

Medlem
    Synnerligen ett märkligt system!
    Kan du ta reda på hur varmvattnet värms under sommaren? Stilla min nyfikenhet, tack! ;)

8. David-O
    Renoverare · Norrbotten · 344 inlägg

David-O

Renoverare
    Kan inte svara på hur det skall göras, men att man lägger el och vattenburet i ett badrum är väl ganska vanligt, så det borde inte vara ett mysterium för tillverkarna :surprised:
    Kanske en hantverkare är bättre att fråga?
    Ångrar bittert att jag inte lade el också i mitt badrum i källaren. Hade dock räckt med duschhörnan där vattnet måste torka upp.

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Halland · 112 inlägg

McNulty

Medlem
    Jag har lagt både el och vatten i vårt badrum. Enklast är nog att flyta golvet i två omgångar. Dvs. börja med att lägga ut armering och golvvärmeslang, sen flytspacklar ni några mm över slangen efter det lägger ni ut elslingan och flyter till färdig nivå.

• Laddar…
  10. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 836 inlägg

pacman42

Medlem
    Det är rätt naturligt att en samfällighet väljer att inte skicka värme till husen då den inte behövs. Det blir ju bara värmeförluster som kostar.

Jag ser inte vad som skulle vara konstigt med detta. Eftersom man har en gemensam anläggning för att tillverka värmevatten och varmvatten från fjärrvärmen så kan man göra på detta sättet.

Rörande golvet så hade jag lagt en golvgipsskiva ovanpå innan jag lade dit elslingorna. Men jag går på sunt förnuft och inte på branschstandard...

Redigerat 18 jan 08:40
    • Laddar…
  11. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 532 inlägg

MathiasS

Medlem
    ....jag var lite bekymrad över kalla golv när jag byggde värmesystemet här, så jag planerade för att köra värmepumpen året runt bara för badrummen. Senare har jag insett att bara genom att cirkulera vattnet i alla golv sommartid, så blir badrumsgolvet tillräckligt varmt. Det blir inte VARMT men det blir varmt så det inte är kallt.....och vatten torkar.

• Laddar…
  12. L
    Husägare · Skåne · 3 621 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Oftast lägger man ett tunt 3mm galvat armeringsnät ovanpå värmerören.
    Jag hade lagt ut elvärmen och fäst den med tunna strips under nätet. Det följer med i förpackningen för golvvärmetråden.
    Golvvärme året runt i badrum.
    Du kan utan problem skippa handdukstorken i stället! Jag har haft min avstängd i 18 år fast jag har en elektrisk som handdukarna hänger på även en dubbelvikt badlakan torkar i strålvärme från golvet på några timmar!
    Golvet ligger på 27-28˚C året runt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.