Byggahus.se

Kombinera kökspanna med pelletpanna

1k läst  9 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej på er!
    Jag funderar på att byta ut vår öppna spis mot en kökspanna. Min tanke var att kunna ta tillvara energin från veden lite bättre. Min tanke är att koppla kökspannan på returen till pelletpannan. Genom att värma returvattnet när jag eldar i kökspannan så behöver ju inte pelletpannan gå så länge vi eldar. På natt och när vi är borta på jobbet så sköter pelletpannan värmen. Är det någon som har denna lösning. Kan det vara en bra lösning??? Jag behöver lite tips och vad behöver jag tänka på, kommer detta att funka.

johan

2. 2
    Medlem Nivå 11
    Ja så kan du göra, En granne till mej har på liknande sätt med skillnaden att pelletspannan står i garaget o det är kulvert in till huset..
    Han har innegivare till pelletspannan så när innetempen är högre än hans inställda värde shuntas pelletspannan bort o det går bara runt i systemet via kökspannan..
    Dom kör utan termostater på radiatorerna o eldar för att hålla 23° inne då dom är hemma annars öppnar shunten o pelletsen börjar sköta värmen då tempen sjunkit till 19°

3. P
    Medlem Nivå 10
    Kökspannor är dyra, och inte alltid heller så effektiva, du måste dessutom passa dig så att du har tillräckligt med vatten i systemet (läs ackumulatortank) för att kunna ta hand om värmen från kökspannan i alla driftsfall...

Enklast är väl att sätta in en eldningsinsats i öppna spisen och värma luften i bostaden med denna när du eldar med ved...Eftersom du redan har en pelletspanna är det iknappast lönsamt med en parallell vattenburen vedinstallation

4. J
    Medlem Nivå 1
    Tackar för svar! Jag letar efter en begagnad kökspanna för att köpa en ny blir för dyrt, det har PST helt rätt i. Vad är tillräckligt med vatten? Jag har tänkt på ac-tank fast det får bli i ett senare skede, jag skulle vilja klara mig utan till att börja med.

5. 2
    Medlem Nivå 11
    Framför allt är det väsentligt med radiatorer som kan avge mycket effekt, Du kan ju kolla upp vad du har för radiatorer o sedan jämföra med t.ex rinkabyrörs tabell..
    Jag har enkelpanelsradiatorer som bara ger totalt 10,1 kW vid DT50 (70° framledningstemp) så då hade det varit ett måste med eldning mot acktank..
    Men du kanske har ett system som ger högre effekt som t.ex hos min kompis som har total radiator effekt på 22 kW vid 70° så där sväljer radiatorerna effekten från en kökspanna, Går snabbt att höja tempen efter man startat brasan då :)

6. J
    Medlem Nivå 1
    Tackar, jag kollade rinkaby och kom fram till att våra element dubbelmantlade och rätt stora kan avge ganska mycket effekt.
    När det gäller installation så måste man ha något skydd mot kokning om jag förstått det hela rätt. Den termiska temperaturbegränsare som finns i Rikaby:s katalog (2977) kan den vara lämplig? Var kopplar man in denna? Jag har tänkt mig ett studiebesök hos en vedeldare, men jag känner ingen med kökspanna. Hur stort expansionskärl behöver man? Räcker det med det som jag har idag till pelletpannan (18l). Andra oförutsedda detaljer som jag bör tänka på? Man vill ju göra en liten kalkyl på vad kostnaden blir innan man ger sig på värmesystemet.

7. 2
    Medlem Nivå 11
    Det finns ingen kylslinga på kökspannor om du tänkt köpa en köksnora typ men dessa innehåller lite vatten så du behöver inte större exp.kärl..
    Du skulle haft en säkerhetsventil vid kökspannan möjligen, Dom jag vet som har sådana äldre pannaor har bara haft öppet exp.kärl

8. J
    Medlem Nivå 1
    Jag funderar vidare på om det behövs en extra cirkulationspump vid kökspannan, eller räcker det med den som sitter där idag. Jag har pelletpannan i uthuset. Finns det några nackdelar med att sätta en cirkullationspump till? Fler inkopplingstips mottages tacksamt. Jag är fortfarande i planeringsstadiet, men genomförandet beräknas till sommaren då även resten av köket ska få en grundlig genomgång.

johan

9. 2
    Medlem Nivå 11
    Har du kulvert in till huset??

10. J
    Medlem Nivå 1
    Nej inte direkt, uthuset ligger ihop med huset så stigaren och returen går genom väggen in på krypvinden.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka