Byggahus.se

Kombinera jordvärme med vattenmantlad kamin

1. T
    Medlem Nivå 3
    Vi har jordvärme just nu. I slutet av vintern så hade vi drygt 15 grader inne i huset (vi bor mitt i västra götaland) och har pratat om att installera en vattenmantlad kamin i köket där kökspannan just nu står men som inte varit i bruk sedan 10 år tillbaka med hjälp av olja.

Har sett många trådar om detta ämnet, men det känns inte som jag funnit rätt svar.
    Vi har tillgång till gratis ved och klyvning är inget problem. Vi vill inte ha någon vedpanna men en kamin som höjer mysfaktorn och kompletterar jordvärmen.
    Går det att koppla ihop kaminen till jordvärmen? Är min huvudsakliga fråga.
    Tydligen, vet inte om det stämmer, så har jordvärmen en integrerad ackumulator tank. Om detta stämmer kan jag koppla kaminen till denna?
    När jordvärmen är igång så blir kökspannan varm, det sitter en termometer på röret som går från pannan. Kan detta vara något positvit i installeringen av kamin? Att kökspannan blir varm för att jordvärmen pumpar ut värme i systemet att den är kopplad till den?

Hoppas ni förstår. ;) Inte så lätt att förklara :surprised:
    Ha en skön torsdag!

2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Det går, jag har en pelletspanna som extra när det är kallt. VP har ingen accumulator kanske bara en liten volymtank på typ 100 liter så ska ni få en effektiv anläggning så bör ni ha en acctank mellan kaminen och värmesystemet.

Protte