Hej,
Jag märker att i år när vintern är lite kallare än förra året (i Göteborgstrakten) får elpatronen jobba en hel del i min Nibe 310P. Det går just nu åt 100-135 KWh/dygn. Detta tycker jag är för mycket för ett 1,5 plans hus, 165 kvm, från 2005 med vattenburen golvväme i båda planen.
Nu har jag bestämt mig för att intallera en luft-luft värmepump, en Toshiba Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E. Jag hoppas att luftflödet från det mekaniska frånluftssytemet (Nibe'n) gör att värmen från LLVP sprider sig åtminstone i hela bottenvåningen.
Är det någon som har erfarenheter om hur jag skall ställa in FLVP (Nibe'n) för att få bra värme i huset (Nibe 310P FLVP får värma golvsligorna i övervåningen, helst bara med kompressorn) så att energibesparingen blir optimal?
Tips?
Att tänka på ?
/P.
Jag märker att i år när vintern är lite kallare än förra året (i Göteborgstrakten) får elpatronen jobba en hel del i min Nibe 310P. Det går just nu åt 100-135 KWh/dygn. Detta tycker jag är för mycket för ett 1,5 plans hus, 165 kvm, från 2005 med vattenburen golvväme i båda planen.
Nu har jag bestämt mig för att intallera en luft-luft värmepump, en Toshiba Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E. Jag hoppas att luftflödet från det mekaniska frånluftssytemet (Nibe'n) gör att värmen från LLVP sprider sig åtminstone i hela bottenvåningen.
Är det någon som har erfarenheter om hur jag skall ställa in FLVP (Nibe'n) för att få bra värme i huset (Nibe 310P FLVP får värma golvsligorna i övervåningen, helst bara med kompressorn) så att energibesparingen blir optimal?
Tips?
Att tänka på ?
/P.
Redigerat:
Nej, inte ännu....pgillner skrev:
Jag befinner mig i ungefär samma sits som du. Med en Nibe 310 som inte orkar med, två våningar. Min är dessutom från första generationen (de fram t o m 2002) som har kompressor med sämre verkningsgrad.
Har stått inför alla möjliga alternativ från att uppgradera till nyare kompressor (18.000 pix och kommer ändå inte räcka till) luft luft ( strular till det för mig, samt att det blir en form av nödlösning) till att helt byta ut anläggningen.
Iom att man har vattenburet och kan uttnyttja det så ser jag det som rätt opimalt.
- låg installationskostnad pga dockningen
- Högre verkningsgrad än luft luft generellt
Redigerat:
Kika på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php under luft/vatten värmepumppgillner skrev:
Det finns diverse pumpar, även till halva priset vilket jag även går i tankarna på. Bl a energicentrapumpen men har inte kollat närmare.
Själv kommer jag ta tag i det förhoppningsvis till hösten, just nu är både tid och pengar en bristvara pga byggnation.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kombinera luft-luft och el-element
Värme allmänt -
Kombinerad frånluftvärmepump med luft-luft värmepump
Frågor och svar om värme -
Hur kombinera frånluftsvärmepump med luftvärmepump?
Värmepumpar -
Vilken uppvärmningsform är lämpligast att kombinera med befintlig frånluftsvärmepump?
Frågor och svar om värme -
Tjänar jag på att kombinera frånluftsvärmepump med luftvärmepump ?
Värme allmänt