Byggahus.se

Kolv till låshus - kan man köpa ny del

1. P
    Medlem · Stockholm · 11 inlägg

pend00

Medlem
    Vi har dörrar från 60-talet och en av handtagen har börjat hänga. När jag öppnade låshuset (heter det så?) så såg jag dels att fjädern har lossnat, som förväntat. Men också att den här mässingsfärgade delen som ska trycka mot öppningsanordningen ser väldigt sliten ut. Antar att det innebär att dörren inte kommer börja öppnas förrän handtaget har tryckts ned ganska långt.

Min fråga är om det går att köpa endast den mässingsfärgade biten som reservdel någonstans. Vet inte vad den kallas så kan inte riktigt söka själv heller. Tack för hjälp!

2. C
    Medlem · 9 308 inlägg
    Roddare heter delen, eller mer exakt tryckesroddare i det här fallet.
    Någon annan får väl rätta mig om jag har fel, men min bild är iallafall att de enda reservdelar som finns till lås numera är vissa fjädrar och själva tillhållarna om man vill lägga om ett tillhållarlås. Man får slakta gamla lås och plocka ihop ett fungerande av två eller flera trasiga. Eller köpa ett nytt lås om det finns något som passar (vilket det nog gör i ditt fall).

3. P
    Medlem · Stockholm · 11 inlägg

pend00

Medlem
    Tack för hjälpen. Ja, verkar vara väldigt svårt att hitta just den delen att köpa separat. Tror jag har en extradörr i källaren. Får ta roddaren från den istället :) Tack!

4. S
    Medlem · Västernorrland · 6 190 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Förr fanns det reservdelar till mycket men dagens slit och släng tillåter ingen sådan hantering längre. På den gamla goda tiden var ju assa väldigt dominerande och det fungerade att ha ett reservdelslager. Nuförtiden är det trettielva olika fabrikat och mycket noname kines.

5. 1
    Medlem · Stockholm · 3 123 inlägg

123abc

Medlem
    Tryckesroddare till ASSA 404 fanns att köpa som reservdel förr men senare utgick även den reservdelen.
    I ditt lås är den endast nedsliten de brast på ett annat ställe när de väl brast och trillade ofta ner och gjorde så låset gick i baklås.
    ASSA 404 utgick för länge sedan och senare låshus nitades ihop för att det inte var tänkt att man skulle byta reservdelar utan istället byta låshuset när de blivit dåliga.
    Jag tror inte du hittar någon låssmed som fortfarande har tryckesroddare till ASSA 404 och det finns det inga reservdelar att köpa.
    ASSA 404 ersattes av låshus ASSA 2020, jag vill minnas att 404 utgick tidigt 2000-tal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.