1 791 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Kollar kommunen upp fastigheter vid förändringar i taxeringsvärdet?
Nu har vi fått förslag till ny taxering på vårt fritidshus. För två år sedan byggde vi en sovstuga på 24m2. Huvudbyggnaden är på 45m2 så det är väl lite gränsfall att sovstugan är att betrakta som ej anmälningspliktig. Området saknar dock detaljplan och placeringen av sovstugan gör den ganska dold.
Vi har i var fall inte varit i kontakt med kommunen i samband med bygget. Eftersom vi nog bör anmäla komplementbyggnaden till skatteverket funderar vi på om det kan rikta kommunens blickar på fastigheten. Nån som vet om kommunerna rutinmässigt kontrollerar fastigheter vid förändrat taxeringsvärde?
Vi har i var fall inte varit i kontakt med kommunen i samband med bygget. Eftersom vi nog bör anmäla komplementbyggnaden till skatteverket funderar vi på om det kan rikta kommunens blickar på fastigheten. Nån som vet om kommunerna rutinmässigt kontrollerar fastigheter vid förändrat taxeringsvärde?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 220 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 220 inlägg
Om de gör det så är det nog dags att rösta på en andra politiker som använder de gemensamma resurserna bättre än att skapa en auktoritärt övervakningssamhälle.C calvin82 skrev:Nu har vi fått förslag till ny taxering på vårt fritidshus. För två år sedan byggde vi en sovstuga på 24m2. Huvudbyggnaden är på 45m2 så det är väl lite gränsfall att sovstugan är att betrakta som ej anmälningspliktig. Området saknar dock detaljplan och placeringen av sovstugan gör den ganska dold.
Men nej det är inte realistiskt. I Stockholm har de inte ens resurser att följa upp de anmälningar som kommer in påstår min BRF. Grannföreningens svartbygge till sophanteringsanläggning står fortfarande outrett några år senare.
Redigerat:
Tack, känner mig lugnad.Claes Sörmland skrev:
Om de gör det så är det nog dags att rösta på en andra politiker som använder de gemensamma resurserna bättre än att skapa en auktoritärt övervakningssamhälle.
Men nej det är inte realistiskt. I Stockholm har de inte ens resurser att följa upp de anmälningar som kommer in påstår min BRF. Grannföreningens svartbygget till sophanteringsanläggning står fortfarande outrett några år senare.
En annan sak jag funderar på, nu när det är dags för fastighetsdeklaration, är huruvida man kan komma undan med gäststugan som biyta snarare än boyta hehe. Den har wc, ingen dusch, litet pentry, inget varmvatten.
Claes Sörmland skrev:
Om de gör det så är det nog dags att rösta på en andra politiker som använder de gemensamma resurserna bättre än att skapa en auktoritärt övervakningssamhälle.
Men nej det är inte realistiskt. I Stockholm har de inte ens resurser att följa upp de anmälningar som kommer in påstår min BRF. Grannföreningens svartbygg till sophanteringsanläggning står fortfarande outrett några år senare.
Personligen så skulle jag struntat helt i att anmäla den på fastighetsdeklarationen....C calvin82 skrev:
Det du fått är ett "förslag". Om du inte gör något alls med det så har du inte begått något skattebrott.
Om du däremot går in och ändrar på något så är det skattebedrägeri om det du skriver under på inte stämmer.
Kommer någon i efterhand (vilket inte kommer att hända) så kan du alltid hävda att du inte ens sett din deklaration och bara antagit att det stämmer.
Jag skulle vara med orolig för att kommunen börjar jävlas om det får nys om ditt ev svartbygge.
Hmm, kanske bäst att kontrollera försäkringen också och iaf anm till dom att byggnaden finns (har inte gjort det än).P petererlandsson1194 skrev:Personligen så skulle jag struntat helt i att anmäla den på fastighetsdeklarationen....
Det du fått är ett "förslag". Om du inte gör något alls med det så har du inte begått något skattebrott.
Om du däremot går in och ändrar på något så är det skattebedrägeri om det du skriver under på inte stämmer.
Kommer någon i efterhand (vilket inte kommer att hända) så kan du alltid hävda att du inte ens sett din deklaration och bara antagit att det stämmer.
Jag skulle vara med orolig för att kommunen börjar jävlas om det får nys om ditt ev svartbygge.
Beträffande ev. svartbygge borde det vara lugn. Utanför detaljplanerat område som sagt, utanför stranskyddsområde, ej dominerande över befintlig bebyggelse och stilmässigt anpassad, ej närmare 4,5m till tomtgräns.
Dessvärre är ligger den lite närmare än 8m från huvudbyggnaden - men det torde väl mest kunna bli en försäkringsfråga vid brand?
Liknande trådar
-
Kommunen ska gräva upp Morsans tomt?!
Trädgård allmänt -
Felanmälan till kommunen om fallna träd utanför tomt som ledde till upptäckt av svartbygge?
Bygglov -
Brev från kommunen, strandskyddet är upphävt
Juridik -
Kommunens asfaltering leder allt vatten in på vår uppfart
Grund & Markarbeten -
Kan kommunen bli skadeståndsskyldig om problem uppstår med byggnation trots bygglov?
Bygglov