Byggahus.se

Kolla Säker koppling

1. N
    Medlem · 161 inlägg

nmeden

Medlem
    Hej!
    Vill kolla så att denna koppling är säker. Behövde plocka ut från nolla (svart). Gjorde det med två ubåtar. Det funkar. Är inte det allra snyggaste. Är det säkert?

Funderade på vilken färg jag skulle ta på mellantråden till brytaren. Fick bli svart då vare sig vit (fas), blå (tändtråd här), brun eller fler orange kändes rätt. Oavsett bör det vara tydligt när man öppnar upp med tanke på att den är 10cm lång.

Sen har jag kopplat flera trådar i samma plint på Fibaro-pucken. En elektriker jag frågade sade att det går utmärkt, men såg att "Nån på Internet" sagt att det kan bli glapp?

Tusen tack

2. E
    Medlem · Skåne · 10 170 inlägg
    Kanske hade det varit bättre om du använt en Wago 221/222 (3-polig). Då hade du bara behövt en kabel för nollan fram till din fjärrströmbrytare.

3. N
    Medlem · 161 inlägg

nmeden

Medlem
    Tack för förslaget! Jag övervägde det. Men utan att ha en Wago 221 i handen tänkte jag att jag att den skulle bli för sträckt (svarta nollan gick sträckt rakt igenom dosan). Tänkte jag rätt?

Har även läst mycket att man ska mäta, mäta, mäta. Det gjorde jag inte, det kändes säkert ändå? Svarta har varit nolla i eluttag i huset, och röd varit jord. Men svart hade väl teoretiskt kunnat vara tändtråd här? Eller för den delen jord, och röd vara nolla? Hur kan jag mäta ut skillnad på nolla och jord?

4. L
    Husägare · Skåne · 3 755 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Det första man bör ha i alla hem är en beröringsfri provpenna. Inget att lita på men ofta kan man avgöra vilken ledare som är spänningssatt av två.

http://www.jula.se/catalog/el-och-b...tinstrument/testpennor/testpenna-008167#tab04

Nästa är en spänningsprovare typ:
    http://www.jula.se/catalog/el-och-b...nstrument/testpennor/spanningsprovare-405061/
    Då kan man mäta mellan ledare och se vilka som har samma potential = 0 Volt visas.
    I ditt fall med verkligen udda färger är det svårt. Är verkligen tänd-tråden blå??

#3 Eller ett billigt digitalt instrument.

Redigerat 4 okt 2017 10:42
  5. N
    Medlem · 161 inlägg

nmeden

Medlem
    Tack. Om jag förstår dig rätt så kan en testpenna känna av på två närliggande trådar vilken som är nolla och vilka som är jord? Det får bli en sån.

En multimeter har jag redan, mycket nyttig.

Japp, tändtråden är blå. Installationen enligt bild fungerar utmärkt.

6. E
    Medlem · Stockholm · 32 inlägg

Electrony

Medlem
    En beröringsfri spänningsprovare kan skilja FAS från neutral (nolla) & skyddsjord.
    (lyser nära spänningssatt ledning).

För att skilja Neutral från Skyddsjord måste man kontrollera färgerna i elcentralen och dosorna längs vägen.

@etompau: Poler är något som har eller kan ha olika spänning
    Wago 221 & 222 är således enpoliga (oavsett hur många hål de har).

Jag vill inte vara besserwisser, men ditt ordval leder till problem, t.ex. när man talar om för någon att h*n behöver en tvåpolig strömbrytare (dvs. en med 4 eller 6 anslutningar)

7. E
    Medlem · Skåne · 10 170 inlägg
    Benämningen "3 poler", "5 poler" etc används på flera olika platser och hemsidor när det gäller beskrivning av Wago-produkterna.

8. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 928 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Nja, man kan mäta kontinuitet också. Det bör man ändå göra. Givetvis måste man i tillämpliga fall skilja nolla och skyddsjord åt, t.ex. genom att slå av JFB, när man mäter.

9. E
    Medlem · Stockholm · 32 inlägg

Electrony

Medlem
    Slå av JFB; den möjligheten tänkte jag inte på, Tack!

@ etompau Jag är medveten om det, men det är fortfarande fel -Och det leder ibland till missförstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.