10 098 läst · 33 svar
10k läst
33 svar
Kolla om mikrougnen läcker
Sida 1 av 3
Så här kollar du om din mikrovågsugn läcker:
* En mobiltelefon (som inte är försatt i flygplansläge)
* En mikrovågsugn
Gör så här:
1. Placera telefonen i mikrovågsugnen.
2. Sätt INTE på ugnen.
3. Ring din telefon från en annan linje.
4. Om det ringer innebär det att mikrovågorna kan passera genom metallskyddet som ska stoppa strålningen.
http://www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/kok/forvaring/sa-farlig-ar-din-mikrovagsugn/
Är det sant? :|
Om det är, måste jag handla ny mikrougn. Och var så säker på att jag kommer att knata runt i butiken med två lurar och ringa mig själv genom varenda ugn.
Är någon här ägandes till en mikro som skärmar mobilsignalen?
* En mobiltelefon (som inte är försatt i flygplansläge)
* En mikrovågsugn
Gör så här:
1. Placera telefonen i mikrovågsugnen.
2. Sätt INTE på ugnen.
3. Ring din telefon från en annan linje.
4. Om det ringer innebär det att mikrovågorna kan passera genom metallskyddet som ska stoppa strålningen.
http://www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/kok/forvaring/sa-farlig-ar-din-mikrovagsugn/
Är det sant? :|
Om det är, måste jag handla ny mikrougn. Och var så säker på att jag kommer att knata runt i butiken med två lurar och ringa mig själv genom varenda ugn.
Är någon här ägandes till en mikro som skärmar mobilsignalen?
Här är en som påstår att man kan testa med hjälp av WiFi. :|
http://wki.sarpat.com/hur-kan-man-kontrollera-en-mikrovagsugn-for
Enligt ovanstående länk funkar inte mobiltestet. Synd det hade varit ett bra hjälpmedel när man ska handla, (om man ska handla).
Anmärkning om att använda en mobiltelefon för att testa för mikrovågsugn läckor
Vissa webbplatser rekommenderar att använda en mobiltelefon för att testa en mikrovågsugn för strålning läckage. Du ska sätta din mobiltelefon i ugnen och försök att kalla det. Om det ringer, är det tänkt att indikera en läcka. Emellertid är denna metod fel eftersom mobiltelefoner arbeta vid olika frekvenser än mikrovågsugnar. Även om mobilen ringer i ugnen, inte detta tyda på en läcka, så det är inget att oroa sig för. Skydd mot mikrovågsläckage i mikrovågsugnar är speciellt avstämd till frekvensen av mikrovågorna (2,4 GHz) och förväntas inte hindra andra frekvenser för att få igenom (mobiltelefon frekvenser i 800 till 1900 MHz spektrum).
http://wki.sarpat.com/hur-kan-man-kontrollera-en-mikrovagsugn-for
Enligt ovanstående länk funkar inte mobiltestet. Synd det hade varit ett bra hjälpmedel när man ska handla, (om man ska handla).
Anmärkning om att använda en mobiltelefon för att testa för mikrovågsugn läckor
Vissa webbplatser rekommenderar att använda en mobiltelefon för att testa en mikrovågsugn för strålning läckage. Du ska sätta din mobiltelefon i ugnen och försök att kalla det. Om det ringer, är det tänkt att indikera en läcka. Emellertid är denna metod fel eftersom mobiltelefoner arbeta vid olika frekvenser än mikrovågsugnar. Även om mobilen ringer i ugnen, inte detta tyda på en läcka, så det är inget att oroa sig för. Skydd mot mikrovågsläckage i mikrovågsugnar är speciellt avstämd till frekvensen av mikrovågorna (2,4 GHz) och förväntas inte hindra andra frekvenser för att få igenom (mobiltelefon frekvenser i 800 till 1900 MHz spektrum).
Redigerat av moderator:
Skyddet i mikrovågsugnarna är som sagt gjort för arbetsfrekvensen c:a 2,45 GHz. Eftersom skyddet troligen inte är speciellt skarpt, så kan man anta att dämpningen vid 2,5 GHz också är ( ska vara) bra. Det borde (har inte räknat) då finnas möjlighet att t.ex. testa med någon Blåtand-ansluten pryl. t.ex. ett headset i ugnen och se om det fortfarande är anslutet med en mobiltelefon utanför ugnen. Om det fortfarande fungerar, så kan man nog ta sig en tankeställare eftersom skillnaden i effekt kW mot mW ju ändå är 1 miljon eller 60 dB. En App för WiFi-analys av 2,5 GHz-bandet borde också fungera och det finns någon stabil basstation i butiken.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag har inte testat, men jag tror inte att metoden fungerar.
För att klara de medicinska gränsvärdena har jag för mig att det räcker med ca 20 dB (100ggr) dämpning. En mobiltelefon skall fungera med en variation på inkommen signal som är mycket större än 20db, snarare bortåt 100 db, (10 miljarder ggr).
Så att lägga in telefonen i ugnen motsvarar kanske att du flyttar dig en km bort från basstationen.
För att klara de medicinska gränsvärdena har jag för mig att det räcker med ca 20 dB (100ggr) dämpning. En mobiltelefon skall fungera med en variation på inkommen signal som är mycket större än 20db, snarare bortåt 100 db, (10 miljarder ggr).
Så att lägga in telefonen i ugnen motsvarar kanske att du flyttar dig en km bort från basstationen.
AG A. Kanske vore bra att du visste nån om det du skriver ironiserande om.
Nukleär strålning från kärnkraftverk är inte samma sak. OCH den är farlig.
Elektromagnetisk strålning i micro är inte så hälsosam för mänsklig vävnad då den kokar vattnet i densamma. Skulle vara väldigt olyckligt om en mikro läkte ur luckan om ett litet barn ställde sig och försöker titta in. ---> kokta ögon.
Nu tror jag att vi konsumenter kan vara mkt lugna över att dessa mikros är testade ordentligt innan de får saluföras. Strålning från elektriska komponenter har rätt omfattande certifieringar och tester.
Elektromagnetisk strålning i micro är inte så hälsosam för mänsklig vävnad då den kokar vattnet i densamma. Skulle vara väldigt olyckligt om en mikro läkte ur luckan om ett litet barn ställde sig och försöker titta in. ---> kokta ögon.
Nu tror jag att vi konsumenter kan vara mkt lugna över att dessa mikros är testade ordentligt innan de får saluföras. Strålning från elektriska komponenter har rätt omfattande certifieringar och tester.
Så, du förstod att jag var ironisk. Samt att strålning och strålning inte är samma sak.Skysodan skrev:AG A. Kanske vore bra att du visste nån om det du skriver ironiserande om.
Det hade givetvis varit onyttigt att lägga sig i mickron. Men det skulle även där krävas ganska mycket effekt och tid, innan man tog skada. Även om du körde mickron med öppen dörr, skulle det vara näst intill ofarligt. Strålningen bli då inte koncentrerad eller riktad. Än mindre farligt om den läcker. Jag kan garantera dig att du inte behöver oroa dig för att dina ungars ögon ska koka.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Njaa, att köra med öppen ugnslucka (vilket skall vara omöjligt) tror jag vore väldigt onyttigt. Samma sak, om det vore möjligt att krypa in i ugnen och starta. Det tar visserligen nog en bra stund innan du blir kokt, men du får svåra skador ganska omgående. Det finns ju folk som har provat med sin katt eller andra husdjur, om det inte bara är skrönor.
I radarns barndom var det många som blev blinda och fick diverse nervskador, av att utsättas för mikrovågor. Det var då personal som arbetade med att tillverka/testa mikrovågskomponenter som radarn byggdes av.
Bla, så sägs det att företagsläkaren på en fabrik för vågledare (en typ av rör som används som "kabel" för mikrovågor) blev misstänksam när han under kort tid hade fått undersöka flera med konstiga ögonsjukdomar. Och vid utredning upptäckte att man testade vågledarna genom att titta in i den öppna röröppningen, samtidigt som man drog på ökad mikrovågseffekt tills det började gå blåa blixtar i röret. Vågledarens förmåga att leda mikrovågor beror delvis på ytjämnheten inne i röret, om poleringen inte var tillräcklig, så klarade ledaren inte testen.
I radarns barndom var det många som blev blinda och fick diverse nervskador, av att utsättas för mikrovågor. Det var då personal som arbetade med att tillverka/testa mikrovågskomponenter som radarn byggdes av.
Bla, så sägs det att företagsläkaren på en fabrik för vågledare (en typ av rör som används som "kabel" för mikrovågor) blev misstänksam när han under kort tid hade fått undersöka flera med konstiga ögonsjukdomar. Och vid utredning upptäckte att man testade vågledarna genom att titta in i den öppna röröppningen, samtidigt som man drog på ökad mikrovågseffekt tills det började gå blåa blixtar i röret. Vågledarens förmåga att leda mikrovågor beror delvis på ytjämnheten inne i röret, om poleringen inte var tillräcklig, så klarade ledaren inte testen.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det fanns på 80 talet en rätt rolig artikel i tidningen "popular wireless", ett byggprojekt där man kunde bygga om sin mikrovågsugn till radiosändare. I artikeln använde man bygget till att sända TV från huvudbyggnaden till en gäststuga typ 100m bort.
Då hade de tagit ut magnetronen ur mikron, monterat den på en 2m hög antenn, som sändare. och så en del rätt simpel elektronik som modulerade magnetronen, de använde själva mikron som "kortmagasin", elektroniken satt på kort som stacks in i skenor som monterats i ugnen.
Iom. den höga sändareffekten så kunde man använda en extremt enkel mottagare i andra änden, en diod som monterades på en pinne, och en tråd direkt från dioden till videoingången på TVn. fast det var nog inte så nyttigt att sitta och titta på TV i stugan...
Då hade de tagit ut magnetronen ur mikron, monterat den på en 2m hög antenn, som sändare. och så en del rätt simpel elektronik som modulerade magnetronen, de använde själva mikron som "kortmagasin", elektroniken satt på kort som stacks in i skenor som monterats i ugnen.
Iom. den höga sändareffekten så kunde man använda en extremt enkel mottagare i andra änden, en diod som monterades på en pinne, och en tråd direkt från dioden till videoingången på TVn. fast det var nog inte så nyttigt att sitta och titta på TV i stugan...
AG A skrev : "Även om du körde mickron med öppen dörr, skulle det vara näst intill ofarligt. Strålningen bli då inte koncentrerad eller riktad. Än mindre farligt om den läcker. Jag kan garantera dig att du inte behöver oroa dig för att dina ungars ögon ska koka."
Du vet tydligen hur alla microvågsugnar är konstruerade - eller? Om man tar bort luckan , så spelar det ju en avgörande roll hur kaviteten (ugnsutrymmet) är utformat och hur det är matat från generatorn. Det spelar också roll vad du har placerat för föremål t.ex. mat däri. Hur "antennloberna" ser ut är det därför mycket svårt att uttala sig om generellt. Att sedan just ögon (och testiklar) råkar ha en storlek, som tyvärr passar ganska bra för resonans i det aktuella frekvensområdet, gör inte saken bättre. Ett läckage på bara 20 dB ger ju c:a 10 W och det ligger långt över vad som är nyttigt.
Då det trots allt är ganska lätt att få en dörr tät, så tror jag inte att ion behöver oroa sig.
Du vet tydligen hur alla microvågsugnar är konstruerade - eller? Om man tar bort luckan , så spelar det ju en avgörande roll hur kaviteten (ugnsutrymmet) är utformat och hur det är matat från generatorn. Det spelar också roll vad du har placerat för föremål t.ex. mat däri. Hur "antennloberna" ser ut är det därför mycket svårt att uttala sig om generellt. Att sedan just ögon (och testiklar) råkar ha en storlek, som tyvärr passar ganska bra för resonans i det aktuella frekvensområdet, gör inte saken bättre. Ett läckage på bara 20 dB ger ju c:a 10 W och det ligger långt över vad som är nyttigt.
Då det trots allt är ganska lätt att få en dörr tät, så tror jag inte att ion behöver oroa sig.
Mobiltelefoner i Sverige jobbar vanligtvis på 900, 1800, 2100 MHz. Skärmningen i mikrovågsugnen är optimerar att dämpa radiovågorna som mest vid mikrovågsugnens frekvens.
Mottagaren i en mobiltelefon är också väldigt känslig och kan ta emot oerhört svaga signaler vilket gör att den säkert ringer även instängd i en mikrovågsugn.
Företag som jobbar med utveckling av mobiltelefoner och basstationer använder små skärmade skåp, eller påsar av fint metallnät när de gör tester och vill avskärma mobilen de testar från det yttre mobilnätet. Själva mobilen ansluts via en testkontakt och kabel till systemet man testar.
Mottagaren i en mobiltelefon är också väldigt känslig och kan ta emot oerhört svaga signaler vilket gör att den säkert ringer även instängd i en mikrovågsugn.
Företag som jobbar med utveckling av mobiltelefoner och basstationer använder små skärmade skåp, eller påsar av fint metallnät när de gör tester och vill avskärma mobilen de testar från det yttre mobilnätet. Själva mobilen ansluts via en testkontakt och kabel till systemet man testar.
Tyvärr kan man inte räkna så där. Det går inte att säga att 20 dB läckage motsvarar 10 W.HasseTeknik skrev:
Om ugnens utstrålade effekt inne i ugnsutrymmet är känd så kan man räkna ut hur mycket effekt det blir utanför om man vet dämpningen.
Om vi antar (för att göra beräkningarna enkla) att effekten som kommer ut ur antennen är 10 W så är detta detsamma som 40 dBm. Om vi har en dämpning på 20 dB så kommer effekten att vara 20 dBm, vilket är 0,1 W.
Oftare använder man begreppet fältstyrka när man talar om radiosignaler från antenner. Fältstyrka mäts vanligtvis i W/m2. Hur fältstyrkan avtar från en antenn beror på dess konstruktion och dess omgivning och är inte så lätt att räkna på. Enklaste fallet är en rundstrålande antenn som befinner sig helt fritt. Då räknar man med att signalstyrkan avtar med kvadraten på avståndet.