Kolla in mina amatörhusritningar!

44k läst  447 svar

1. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Kökstriangeln är ingen regel, det är en statistik princip som avser att minska antalet steg man tar när man lagar mat ensam i ett kök. I en modern familj fungerar inte kökstriangeln, eftersom man ofta är flera i köket samtidigt.

2. KnockOnWood
    Bannad · Nivå 25
    Jaså, är det verkligen så, någon som hittat detta i seriösa undersökningar?

Vad jag ser, från vänner, grannar och oss själva, så är det mest en som härjar i köket.
    Ofta turas man om, t.ex. varannan dag, men man brukar sällan vara flera igång samtidigt vid beredningsbänk, spis och disk.

3. J
    Renoverare · Nivå 14
    Nu kanske jag får mothugg men i min värld så går inte arbetstriangeln att tillämpa överhuvudtaget om all köksinredning är på samma vägg. Hade däremot tex kyl/frys varit på en annan vägg, ja då hade man kunnat tillämpa triangeln.

Så i min värld är det inget fel på det köket what so ever i den aspekten :)

4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 14
    Fast skulle man inte kunna se kökstriangeln som tre linjer, och att man vill hålla dessa tre linjer korta?

Nannana och BirgitS gillar
  5. HOBBY ARCHITECT
    Medlem Nivå 7
    Säger du inte emot dig själv nu? Fattar inte.

6. J
    Renoverare · Nivå 14
    Varför?

Enda sättet att kunna rita en triangel i ett kök som bara är längs med en vägg är genom att ha en utgångspunkt, men då fallerar hela metoden eftersom varje spets symboliserar antingen spis, kyl/frys el disk. Alltså är det inte möjligt.

7. B
    Medlem · Nivå 13
    Vi har under alla år, som ungt par, med småbarn, stora barn och nu som par med utflugna barn, alltid försökt laga all mat tillsammans för att det är trevligt och kul att göra något tillsammans varje dag, däremot så gick det ju inte alltid med bebis eller barn som behövde skjutsas till någon aktivitet. Så vitt jag har förstått så försöker sonen med sambo också laga mat tillsammans.

Jag tycker nog att kökstriangeln är lika viktig när vi är två i köket, även med två i köket är det bra med korta avstånd mellan kyl, ho och häll.

Anna_H gillar
  8. B
    Medlem · Nivå 13
    Nåja, man kan väl tänka sig en triangel där vissa vinklar är 0 grader ;)
    Men därför är det inte en bra lösning att lägga allt längs en vägg eftersom det blir en del långa sträckor.

mexitegel gillar
  9. HOBBY ARCHITECT
    Medlem Nivå 7
    Jag sa ju att kökstriangeln inte finns, då säger du samma sak, plus att det är ett bra kök.

10. J
    Renoverare · Nivå 14
    Och varför har jag sagt emot mig själv för det?

Sa bara att triangeln inte går att applicera i detta köket och att jag inte tycker det är något fel på det.

Inte värre än att man har ett L-kök som ser jättebra ut på en planlösning och uppfyller alla tänkbara riktlinjer ända tills man lyfter in ett köksbord som pajar hela den fina triangeln :)

11. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 10
    Triangeln tar bara hänsyn att det är en person som arbetar i köket. Då funkar det bra. Det är en lösning och om man frångår den lite betyder det inte att köket blir dåligt. Att tänka på istället är att om flera personer ska använda köket samtidigt är det bra om man kan sprida ut funktioner lite så man inte blockerar en funktion när man gör en annan. T.ex. är man ivägen för diskho/sopskåp när man plockar ur maskinen?

Anna_H gillar
  12. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Jag hittade lite historia om "kökstrianglen", som alltså är seriös forskning:
    (maskinöversatt från början, så jag har anpassat texten lite)
    "Den klassiska kökstriangeln går mellan kylen, vattnet och spisen – detta är de tre funktioner du oftast använder i köket. Att kunna nå alla tre bara genom att vrida på kroppen spar mycket tid i köket.

Kökets arbetstriangel är en modell som utvecklades på 1940-talet för att ta itu med effektiviteten i köksutrymmet mellan huvudaktiviteterna matlagning, förberedelse (diskbänk / diskmaskin ) och matförvaring (kylskåp). Den utformades för att maximera effektiviteten i ett en-kockskök och härrör från de tayloristiska tidsstudierna.

Det satt alltså en man med ett tidtagarur och mätte hur lång tid varje moment tog för en person som arbetade i köket och provade ut den optimala konfiguratinoen. University of Illinois, Arkitekturskolan vidareutvecklade kökstriangeln för att minska kostnaderna genom att standardisera byggandet . Detta arbete resulterade i en mängd olika möjliga konfigurationer. Principen används fortfarande av köksdesigners och arkitekter när man utformar bostäders kök.

Det finns undantag från regeln: i ett rakt väggkök, där det är geometriskt omöjligt att uppnå en verklig triangel. Effektiviteten kan fortfarande uppnås genom konfigurationen av de tre punkterna, och hur långt ifrån varandra de är.

Grundregler:
    • Inga ben i triangeln bör vara mindre än 1,2 m eller mer än 2,7 m.
    • Summan av alla tre sidorna i triangeln ska vara mellan 4,0 m och 7,9 m.
    • Skåp eller andra hinder ska inte skär någon benet av triangeln med mer än 30 cm.
    • Om möjligt bör det inte finnas någon större trafikflöde genom triangeln.
    • Ett hinder i fullhöjd, till exempel ett högskåp bör inte komma mellan två punkter i triangeln.
    Förutom kökstriangeln i sig, det finns flera tumregler att tänka på när man planerar ett kök:
    • Gångar bör vara minst 110 cm för en kock, eller 120 cm för flera kockar.
    • Ett diskho bör ha en egen arbetsyta på minst 61 cm på ena sidan, och minst 46 cm på den andra sidan.
    • Ett kylskåp bör ha en bänkyta på minst 38 cm på handtagssidan, eller samma på vardera sidan av ett side-by-side kylskåp, eller på andra sidan gången, dock högst 120 cm ifrån.
    • En spis eller häll bör ha minst 38 cm bänkyta på ena sidan, och minst 30 cm på den andra sidan.
    • Minst 91 cm av matlagningsområdet bör placeras bredvid diskhon.
    • I en sittgrupp där ingen trafik passerar bakom matplatsen, räcker det med 81 cm från väggen till kanten av bordet, om trafik passerar bakom matplatsen behövs minst 110 cm."

13. HOBBY ARCHITECT
    Medlem Nivå 7
    Jaha, du tycker inte kökstriangeln är viktig med andra ord. Lät bara så eftersom du sa:

"Nu kanske jag får mothugg men i min värld så går inte arbetstriangeln att tillämpa överhuvudtaget om all köksinredning är på samma vägg.

" i min värld är det inget fel på det köket what so ever i den aspekten"

Menar du köksbord som i käksbänk eller matbord? Matbord är väl inte i vägen i ett L-kök.

Redigerat 17 maj 19:27
  14. B
    Medlem · Nivå 13
    Det beror på hur trångt köket är, i vårt förra kök kunde man inte gå raka vägen mellan spisen och frysen utan fick följa L-formen för att inte krocka med matbordet. Behövs inte i det nuvarande större köket.

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 10
    Det är ju ett rakt kök i huset du postade inte L format.

Men visst är det störigt att behöva runda saker för att komma fram. Sen bör även beredningsyta vara med i "köksfyrkanten" ;)

Taggar: hobby, planlösning

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: