Byggahus.se
E
Hej,

I nya köket får vi antingen ansluta en "spiskåpa" utan egen motor till centralventilationen som är tryckstyrd och sitter på taket (vi bor på våningen under) eller en kolfilterfläkt. Vi kommer att ha köket i en öppen planlösning. Spontant känns det bättre med spiskåpan då den kommer vara helt tyst, men räcker det för att få ut oset? Är en spiskåpa att jämställa med en alliancefläkt?

Vilken typ av ventilation hade ni valt? Har ni tips på spiskåpor? Utbudet känns ganska begränsat.

Bästa hälsningar
Emil

BirgitS
Vad blir det för luftflöde om du ansluter till centralventilationen?
Så vitt jag vet ska en imkanal (köksventilation) vara brandisolerad så fort den inte är lätt åtkomlig. Är röret till centralventilationen det?

E
Tack för svar!

Hur ska jag kunna mäta luftflödet? Ventilationskillen som var där och inspekterade sa att jag kan välja vad jag ansluter men ville inte rekommendera vad som är bäst. Fläkten på taket ska ju varva upp när jag öppnar mitt spjäll mot kanalen men frågan är hur bra suget blir.
Imkanalen är av eternit och är enligt ventilationskillen motsvarande den som betjänar nuvarande kök.

• Gilla
Bianofski
  • Laddar…
BirgitS
Den som är ansvarig för fläkten på taket borde ju veta vilket luftflöde den ger. Här har styrelsen gått ut med den informationen.

E
Den informationen är inte tillgänglig, kanske finns det i senaste protokoll från OVK? Ska höra med entreprenören om de har uppgifterna sparade.

E
2810 l/s är uppmätt för fläkten på vinden. Uppmätt frånluftsflöde i mitt nuvarande kök var 13 l/s, finns ingen uppgift om ventilationsdonet i det rummet jag ämnar ha kök i. Från badrummet som ligger precis intill var frånluftsflödet 21 l/s.

Hjälper det i bedömningen?

BirgitS
Fläktens flöde ska väl räcka till många lägenheter.

Om jag räknar rätt så är båda värdena i din lägenhet väldigt låga jämfört med en fläkt som brukar ligga på 300 - 500 kubikmeter/timme, vilket tror jag blir 83 - 138 l/s. Om det stämmer så räcker det inte för att hålla en lägenhet fri från os på långa vägar.

De 13 l/s som är redovisade är troligen ett grundflöde och sedan kan du forsera genom att dra i en kedja eller likn? Det som händer när du monterat kökskåpan och börjar matlagningen är att luftflödet ökar,i stort sett lika mycket som det gör om du tar bort det nuvarande ventildonet. Då fungerar kåpan som "ventil" och får justeras till de luftflöden som anses vara godtagbara för att hela huset ska fungera rätt. Vissa kökskåpor har en god uppsugningsförmåga redan vid 20 l/s file:///C:/Users/%C3%A4garen/Downloads/volymkapa_th-rot_v6.pdf En vanlig Franke 252-10 behöver drygt 30l/s för att klara samma sak. Det behöver vara s.k volymkåpor och dessutom sitta ca 50 cm ovan spisen för att klara sig på så små luftflöden. Glöm alla designmonster som figurerar i inredningstidningarna och som oftast behöver 300 l/s

BirgitS
E exerg skrev:
Vissa kökskåpor har en god uppsugningsförmåga redan vid 20 l/s file:///C:/Users/%C3%A4garen/Downloads/volymkapa_th-rot_v6.pdf
Det där är en fil som ligger i din dator så den kan vi inte läsa utan du behöver ladda upp den någonstans.

E
Tack för era svar, jag är verkligen glad för att ni delar med er av er kunskap!

Det finns ingenting att dra i i dagsläget utan det sitter vanliga "ventilationstallrikar", bifogar bild. Vad ska jag leta efter för mätvärden i den tekniska specifikationen när jag kollar på vilken volymkåpa jag ska köpa? Menar du också att den inte bör sitta högre än 50 cm heller för att då avtar uppsugningsförmågan?

Bifogar tre sidor från OVK-protokollet som rör min fastighet, mitt lägenhetsnummer är 58. Det verkar som att flera grannar har bättre drag i köksventilen än vad jag har i nuvarande kök. Tyvärr verkar de inte ha kommit åt att mäta frånluften i sovrummen (och jag tror att det nu för tiden inte ens ska vara frånluft i sovrum...?). Fastigheten från -62.

Tack!

OVK sid 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OVK sid 2.jpg
Skapa konto
OVK sid 3.jpg
Skapa konto
IMG_20180104_221325.jpg
Skapa konto

E
Ventilen i det som jag tänker ska bli kök var övermålad, tog loss tallriken och då är det ett ordentligt sug. Öppnar jag ett fönster i anslutning känner jag hur suget ökar ännu mer, ett A4 kuvert sögs fast utan problem. Jag uppskattar suget ungefär som ventilen i intilliggande badrum där det är uppmätt till 21 l/s är det ett tillräckligt flöde för volymkåpa tror ni?

Om du väljer rätt,ja

E
E exerg skrev:
Om du väljer rätt,ja
Har du tips på vad jag ska titta på i den tekniska specifikationen för att göra rätt val? Eller rent av tips på volymkåpor du tror på?

Vill du ha ett mer standardutseende så finns Franke 252-10 med volymdel Ännu större uppfångningsförmåga har:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.