Byggahus.se

Kolfilterfläkt där utblåset antingen mynnar ut vid kökets frånluftsuttag eller....

1. P
    Medlem · 14 inlägg

pjd

Medlem
    äsch, jag gillar långa förklarande rubriker:

Kolfilterfläkt där utblåset antingen mynnar ut vid kökets frånluftsuttag eller koppla till befintlig skafferiventil på ytterväggen?

Egentligen har jag tre alternativ:

1. Bara en spiskåpa som tätar runt kökets frånluftskanal och då fungerar som en tratt ovanför spisen. Vet inte hur mycket det hjälper, det är iofs bra drag i ventilen men det är ju på bara några få cm^2.

2. Kolfilterfläkt som mynnar ut i en befintlig skafferiventil mitt på ytterväggen. Denna lösning kräver några metes flexirör som måste dras upp, över en dörr och sedan ner till ventilen.

3. Kolfiberfläkt som bara blåser runt luften i rummet men efter filtrering.

Jag får inte koppla in någon fläkt mot husets frånhusventil i stammen, reglerna kring ytterväggen vet jag inte om det finns några.

Jag har läst massvis med trådar om det här men faktiskt inte hittat någon som tar upp alternativet att koppla fläkten till skafferiventilen om det är en kolfilterfläkt. Hade det varit en utsugsfläkt hade det blivit massa brandklassningsregler som kickar in, men det gäller inte kolfilter eller?

• Laddar…
  2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 632 inlägg

Demmpa

Husägare
    Jag misstänker att en kanal ifrån en kolfilterfläkt räknas som imkanal.

En imkanal bör ha så få böjar som möjligt, den ska även vara rensbar.

När imkanalen lämnar rummet så ska den brandisoleras.

En imkanal bör/ska inte gå neråt.

Att släppa ut luften från en kolfilterfläkt precis vid centralafläktens frånluftsdon gör varken till eller från när det gäller hur mycket stekos centralsystemet kan suga ut, eftersom kolfilterfläkten har större luftflöde/hastighet än det central systemet.

Kolfiltret i fläkten måste/bör bytas var tredje-sjätte månad för att kunna ta bort det mesta av oset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.