S
Hej forumet, en fråga om isolering eller egentligen om reglar...

Vid isolering av yttervägg med skivmaterial så läggs ju (iaf vad jag förstått) isoleringen i flera (2-3) lager med förskjutna skarvar samt liggande/stående isolerskivor, detta med salningregel och/eller sekundärregel.
De extra reglarna kommer ju bryta av köldbryggan från de bärande reglarna till stor del och det är vad jag förstått anledningen till att göra just så, att korslägga extrareglar innan plast & gles.

Om man å andra sidan sprutar in lösull i facken mellan de bärande reglarna och sen direkt kör plast & gles på det så känns det som att köldbryggan blir obruten. Så även om själva isolerförmågan i lösullen går att få likvärdig eller jämförbar som med skivor så funderar jag just över det faktum att "samma" regel går utifrån och in hela vägen vid lösull för att i fallet att isolera med skivor så lägger man till fler reglar så bara korspunkterna blir genomgående.

Så frågan gäller alltså inte om lösull som sådan är sämre/bättre än skivor utan om tillämpningen av lösull ger fler köldbryggor?

Eller missar jag något väsentligt här?

S
Ingen?

Är det så självklart att kommentarer är överflödiga eller så korkat frågat att... kommentarer är överflödiga?

Kan inte tänka mig att forumet inte har åsikt?

Ja som du beskriver så ger ett lager lösull fler köldbryggor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.