Jag ska renovera köket under våren och håller på att planera var saker och ting ska stå. Dagens spis kommer att bytas ut mot ugn + häll, så där har jag förstått att man behöver dela upp faserna på något sätt. I övrigt kommer det mesta vara där det är idag, förutom att skulle jag vilja byta plats på mikron. Idag är kyl/frys + mikro på en vägg och spis + fläkt + diskmaskin + köksbänksuttag på en vägg. Jag skulle alltså vilja flytta mikron från väggen med kyl/frys till väggen med allting annat.

Min el ser ut såhär:
El-schema för hushåll med detaljerad förteckning över elektriska fasgrupper och apparatanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fundering är väl först och främst om det går att sätta mikron på samma fas som fläkten? Eller innebär att de står med i samma grupp att det borde vara enkelt att dra om så allt hamnar i närheten av varandra?
Vilken fas är det troligt att uttagen vid köksbänken kommer från?
Vad betyder "T" framför 10 vid grupp 5, är det en annan typ av säkring?

Jag kommer självklart ta in en elektriker för el-jobben, men jag skulle vilja ha klart för mig vad som är möjligt så jag inte planerar på ett sätt som medför krångel. Jag vill också förstå hur elen är kopplad lite bättre, då det är något jag har väldigt dålig koll på hur det fungerar och ser ut i praktiken. Så om det är någon fråga som låter dum får ni ha överseende med det..

M mexitegelvillan2017 skrev:
Dagens spis kommer att bytas ut mot ugn + häll, så där har jag förstått att man behöver dela upp faserna på något sätt.
Ja, nuvarande matning räcker. Dock har du troligen ingen neutralledare framdragen vilket måste åtgärdas. Nuvarande anslutningsdosa kan du troligen behålla, men det är en liten grej.

Min fundering är väl först och främst om det går att sätta mikron på samma fas som fläkten?
Oklart. Om denna grupp verkligen endast matar spisfläkten så går det bra. En mikro bör ha sin egen gruppledning. Det beror på hur hög effekt den har.

Vilken fas är det troligt att uttagen vid köksbänken kommer från?
Det framgår inte, och det stökar till det då vi inte vet var det ev finns ledig kapacitet. Du får undersöka detta, prova vilken säkring som bryter uttagen. Troligen har du snålt med ström till uttagen. Idag vill man gärna ha 2-3 st 10 A-grupper till uttag i kök pga av alla tunga kaffemaskiner mm.

Vad betyder "T" framför 10 vid grupp 5, är det en annan typ av säkring?
Har aldrig sett detta tidigare. T för en säkring betyder i allmänhet trög, ja. Din elcentral är lite halvgammal och du har kanske en äldre typ av dvärgbrytare märkta L, och för denna grupp U. Idag gör man sällan skillnad utan sätter tröga dvärgar av typ C.

Så du skulle troligen behöva se över möjligheten att dra fram fler grupper till köket. Elcentralen kan behöva ses över. Kylen bör läggas under JFBn. JFBn kan vara en gammal typ AC som borde bytas etc. En egen JFB för uteplatsen kan vara bra.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, nuvarande matning räcker. Dock har du troligen ingen neutralledare framdragen vilket måste åtgärdas. Nuvarande anslutningsdosa kan du troligen behålla, men det är en liten grej.

Oklart. Om denna grupp verkligen endast matar spisfläkten så går det bra. En mikro bör ha sin egen gruppledning. Det beror på hur hög effekt den har.

Det framgår inte, och det stökar till det då vi inte vet var det ev finns ledig kapacitet. Du får undersöka detta, prova vilken säkring som bryter uttagen. Troligen har du snålt med ström till uttagen. Idag vill man gärna ha 2-3 st 10 A-grupper till uttag i kök pga av alla tunga kaffemaskiner mm.

Har aldrig sett detta tidigare. T för en säkring betyder i allmänhet trög, ja. Din elcentral är lite halvgammal och du har kanske en äldre typ av dvärgbrytare märkta L, och för denna grupp U. Idag gör man sällan skillnad utan sätter tröga dvärgar av typ C.

Så du skulle troligen behöva se över möjligheten att dra fram fler grupper till köket. Elcentralen kan behöva ses över. Kylen bör läggas under JFBn. JFBn kan vara en gammal typ AC som borde bytas etc. En egen JFB för uteplatsen kan vara bra.
Ja den är lite halvgammal, från -91 när huset byggdes. Jag hade hoppats på att kunna undvika alltför stora (dyra) ingrepp i elen, men då får jag se vad elektrikern rekommenderar. Och försöka luska lite var köksbänksuttagen får sin el från.

Stort tack för att du tog dig tid att svara!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Här kommer en följdfråga.. Mikron jag ska ha har max. effekt 750 W och fläkten 250 W.

Köksbänksuttagen kommer i alla fall inte från grupp 5, så den fas som går till "Fläkt" går troligtvis enbart till fläkten idag.

Borde det inte i teorin vara helt lugnt att sätta mikron och fläkten på samma? Om jag har förstått det hela så ska man kunna belasta den fasen med 2300 W. Är det en teoretisk gräns som man vill hålla sig ordentligt under? Eller är det något jag missar att tänka på?

Mikrons effekt är troligen AVGIVEN effekt och inte den effekt den matas med, men normalt ska det inte vara nått problem med att ha den tillsammans med fläkten.
Ps
Du har ett ovanligt detaljerat gruppschema (y)

E elmont skrev:
Mikrons effekt är troligen AVGIVEN effekt och inte den effekt den matas med, men normalt ska det inte vara nått problem med att ha den tillsammans med fläkten.
Ps
Du har ett ovanligt detaljerat gruppschema (y)
Du har rätt! "Märkeffekt 1300 W" hittar jag på ett annat ställe. Men det låter ju som att det fortfarande är lugnt..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.