Jag ska renovera mitt kök. Riva ut det gamla och sätta in nytt från ikea.

Jag bor i ett lägenhetshus från 40-talet med tjocka betongväggar. Köksskåpen som sitter där nu är säkert från samma era.
Jag har pratat med en granne som renoverat sitt kök och han sa att det var ett helsike att få dit överskåpen vinkelrätt. Pga sneda väggar, åt alla håll.
nu har jag egentligen ingen koll på hur min vägg ser ut men jag har utgått från att samma gäller där.

Hur ska jag gå tillväga? Regla upp en ny vägg och gipsaplanka? Kan man spackla den lodrät och vågrät?

rumet är 400x180cm takhöjd 270cm. Väggen där köket ska sitta på är alltså 400x270cm inga fönster/dörrar.

hoppas nån har erfarenhet av liknande arbete som kan råda mig in på en bra lösning för mitt problem.

Spackla det rätt blir nog svårt. Eftersom köket är ganska smalt får man nog tänka till innan man bygger en ny vägg; ska du ha köksskåp på båda sidor?

Lättast är kanske om du kan mäta hur snett det faktiskt är, så får man utgå från det? Om det inte lutar alltför mycket kanske det inte är värt att försöka räta upp.

Jag hade satt upp reglar vertikalt och sen på med plywood och gips på det. Har du ont om plats så kan du sätta upp renoveringsgips på plywooden (6mm istället för 13mm) och sätta fast reglarna i väggen och göra dem så tunna rom möjligt ( se till att de sågas till så att ena sidan blir vertikala.

jag ska bara ha skåp på ena väggen.

Visst har jag begränsat med plats men vill inte kompromissa med kvaliteten pga av några cm. Skulle det göra någon skillnad på 13mm eller 6mm gips?
Är det 45x45 reglar jag isåfall skulle sätta upp? Är ju läge att dra el där isåfall så då kanske utrymmet behövs ändå

jag utgår från att det är snett så jag har med det i kalkyleringen. Behöver jag inte göra något åt väggen blir jag ju bara extra glad :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.