Hej!
Renovering i källaren medför att bjälklaget i källaren är öppet för framtida köket. Måste med andra ord förbereda vatten/avlopp/el/nätverk
Syftet med tråden är synpunkter efter era egna erfarenheter på planeringen av köket.
Så vad säger folket? Ser det vettigt ut eller kan man tänka sig någon annan placering på något sätt?

MVH Henrik

BirgitS
Den viktigaste arbetsytan är den mellan diskhon och hällen. Den bör vara mellan 80 och 120 cm bred så att man får plats med alla ingredienser, skärbräda, skålar etc. som behövs men inte större än att man når över ytan. I din ritning ser den ytan ut att vara 60 cm.

Den som står vid ovanstående arbetsbänk kommer att blockera spisen vilket är väldigt opraktiskt om man ska vara två stycken som hjälps åt att laga mat.

De flesta med den typen av kök brukar placera även kyl, frys och andra högskåp där borta där ugnen är för att få tillräckligt med arbetsbänkar där de behövs som mest.

Nära diskmaskinen bör man ha förvaring av tallrikar och glas så att man inte behöver springa omkring med sånt i hela köket.

Är det tänkt att vara ett överhäng på 30 cm på kökshalvön?
Om inte blir det väldigt obekvämt för de som ska sitta där och man riskerar att få fettstänk på barstolarna och golvet på matplatssidan.

Jag skulle nog bli fnoskig på det köket; alldeles för lite arbetsyta och alldeles för nära mellan häll och ho, men det kan kanske fungera om allt man gör i köket är att plinga en gorbyspirog i mikron och värma tevatten i en vattenkokare... Dessvärre ser det ju ut att vara en väldigt svårplanerad yta, väldigt mycket dörrar och krafs som försvårar en vettig planering?
Vad är den stora grå klumpen bredvid högskåpet med ugn? Gissar jag rätt att det är en braskamin & murstock?

Tackar och bockar för synpunkter!

Det är tänkt ett överhäng på bänkskivan vid barstolarna, alternativt/och en förhöjning för att få upp höjden.
Den stora gråa klumpen är helt riktig murstocken. Kan även nämnas att väggen där kaminen står inte kommer finnas i verkligheten, men gick inte att få till i Ikeas program.
Gorbyspiroger väcker fina minnen från ungdomen, tyvärr många år sedan de fanns på menyn ;)

Har även skissat på lite andra förslag som är bifogade.

Ver2: Diskho/dm flyttad till andra sidan.

Fördelar: Nära till väggskåp för glas/porslin. Hel bänkyta vid häll
Nackdelar: Avstånd ho/häll. Liten arbetsyta för diskning. Plats för porslin begränsas pga hoskåp/dm

Ver3: Kyl/frys byter plats med diskho/dm
Fördelar: Nära till väggskåp för glas/porslin. Hel bänkyta vid häll
Nackdelar: Avstånd ho/häll. Liten arbetsyta för diskning.

Ver 4: Flytt av halvö mot matsal
Fördelar: Arbetsyta mellan häll/ho ökas. 1 extra bänkskåp 40
Nackdelar: Samma grundproblematik som ursprungsritning. Blir trängre vid matsal.

Det är inte helt lätt att få till allt optimalt med rådande planlösning så det får bli kompromisser.

Har någon en helt annan ide än de rådande är vi självklart idel öra.

MVH Henrik

BirgitS
Är det någon sorts skafferi i hörnet?
Går det inte att ersätta det med ett vanligt högskåp (eller två) för det sätter verkligen käppar i hjulet när det gäller planlösningen?

2. Det har hänt väldigt många skållningsolyckor när folk går med pasta- och potatiskastruller över golvet för att komma bort till diskhon. Det bör alltså finnas åtminstone en liten ho i samma bänklängd som hällen.

3. Som ovan.

Tyvärr är dörren i hörnan nedgång till källare, håller med att den ställer till det rejält, men går ej att undvika.
Eftersom bjälklaget är öppet skulle det inte vara större problem att dra fram rör till en liten ho vid hällen.

A
Problemet är för många öppningar i köket som blockerar dig från att ha en längre sammanhängande arbetsbänk med spis och ho. Kan man byta plats på matbordet och köksskåpen? Kan dörren på mitten av väggen där matbordet är nu flyttas ner till ena hörnet? Då kan man skapa en längre arbetsbänk i hörnet.
Ritning av kökslayout med föreslagna ändringar markerade i rött, inklusive flytt av matbord och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Version två, men med ett tillägg av en utslagsho även på "spissidan" är tilltalande, det är en variant jag skulle kunna leva med (jag personligen skulle dock inte ha några barplatser vid spisen, men det är jag det)
Ritning av kökslayout med bord och stolar, köksö, spis och utslagsho markerad med blått.
Skapa konto

BirgitS
H Hekne skrev:
Tyvärr är dörren i hörnan nedgång till källare, håller med att den ställer till det rejält, men går ej att undvika.
Okej, det förstår jag. Det var den ritade fyrkanten som gjorde att jag missförstod.

Hur lång är sträckan från väggen bredvid källardörren och bort till slutet av murstocken?
Jag funderar på hur det skulle bli med en halvö som börjar mellan de två dörrarna.
60 cm DM
80 diskho
100 cm arb.yta
80 cm häll
40 cm skåp
Blir 360 cm. Får det plats?
Då hamnar barstolarna mellan den halvön och ytterväggen.

Kyl och frys bredvid ugnen.

A Alfons3301 skrev:
Problemet är för många öppningar i köket som blockerar dig från att ha en längre sammanhängande arbetsbänk med spis och ho. Kan man byta plats på matbordet och köksskåpen? Kan dörren på mitten av väggen där matbordet är nu flyttas ner till ena hörnet? Då kan man skapa en längre arbetsbänk i hörnet.
[bild]
Förtydligande av dörrar etc.
I bifogad.
Röd=dörr till hall, ej flyttbar
Blå=källardörr, ej flyttbar
Gul=skjutparti 3m, flyttbar +/-0,7m
Lila=Badrumsdörr, ej flyttbar
Svart= Öppet, dvs ingen vägg

H Hekne skrev:
Förtydligande av dörrar etc.
I bifogad.
Röd=dörr till hall, ej flyttbar
Blå=källardörr, ej flyttbar
Gul=skjutparti 3m, flyttbar +/-0,7m
Lila=Badrumsdörr, ej flyttbar
Svart= Öppet, dvs ingen vägg
Är jag korkad, men det känns som att det saknas den bifogade bilden ?

F Filurskan skrev:
Är jag korkad, men det känns som att det saknas den bifogade bilden ?
Det är du icke, kommer här Planritning av ett kök med utplacerade skåp, vitvaror och en matplats, med vissa delar överstrukna i färg.
Skapa konto

BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det förstår jag. Det var den ritade fyrkanten som gjorde att jag missförstod.

Hur lång är sträckan från väggen bredvid källardörren och bort till slutet av murstocken?
Jag funderar på hur det skulle bli med en halvö som börjar mellan de två dörrarna.
60 cm DM
80 diskho
100 cm arb.yta
80 cm häll
40 cm skåp
Blir 360 cm. Får det plats?
Då hamnar barstolarna mellan den halvön och ytterväggen.

Kyl och frys bredvid ugnen.
Intressant ide. Ska testa att rita upp den lösningen också.
Bifogat finns komplett ritning med samtliga mått (från ver 1)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.