J
Vi kommer att bygga kök då nuvarande kök var från 90 talet i laminat. Jag har varit hos köksplanerare och skissat i IKEAs verktyg. Båda firmorna jag besökt kom inte på nåt bättre än det jag nu skissat på, dock vissa variationer men grovplanen var rätt lika.

Tänkte jag kunde testa att lägga ut hur det ser ut just nu på detta eminenta forum, så kanske jag kan få något bra tips.

Huset är från 1909 med 280 i takhöjd. Vi vill ha ett enkelt, tidlöst, klassiskt kök, varken överdrivet lantkänsla eller hypermodernt.

Vi är 2 vuxna och 2 barn. Matsal större än köket finns i rummet intill (dörren mellan K&F och spis). Kökets matplats kommer nyttjas för frukost och vardagsmiddag etc. plus köksbord kan nyttjas som serveringsbord då man har gäster.

IKEAs lucka Laxarby är den vi lutar åt (om det blir IKEA). Den känns ganska tidlös. Tyvärr lite rosa nyans, så vita kontrastfärger är inte aktuellt. Kyl, frys, ugn, diskmaskin tänker vi rostfritt pga detta. Vi kan även överväga andra köksleverantörer. Men vi måste komma lite längre med vad vi själva vill innan vi planerar mer hos köksleverantörer.

Vi har tänkt att ha spisen på "kortväggen" mot matsalen, kyl/frys mot andra innerväggen och från spisen sett ha; spis, hörnskåp med utdragbar "njure", diskmaskin, vask och ett hörn med plats för diskställ. Avslutas med ett litet skafferi i ytterhörnet. Köket är i nordvästra hörnet på huset, som vi tror är originalplatsen för köket (de brukade väl ligga där?). Vi tror vi vill ha träbänkar utom vasken som vi helst har en liten "vanlig" rf diskbänk med två hoar.

Vi vill gärna ha skåp plus överskåp både för att få mer plats då det är liten väggyta samt att vi tror det ger rätt känsla i rummet, lutar åt 80+40, där överskåp troligen vitrinluckor med belysning.

Vi kommer behöva flytta ventilation, VA och radiator, då vi ändrar planen. Spisen har stått vid murstocken i hörnet där idag Kyl/frys är.

Vi vet att 20cm på var sida om spisen egentligen är för lite, att man inte "ska" ha diskmaskin mellan vask och spis, att det kan tyckas vara för lite utrymme för skåp och bänkyta, att det vart bättre vända så man haft vask till vänster om spis, men pga kökets storlek måste vi kompromissa med något. Vi har också dåligt om plats på bänkar för köks/kaffemaskiner, brödrostar etc. - dock brukar vi inte ha mycket sådant framme, det enda är väl en kapselmaskin som inte tar mycket plats (personligen skulle jag gärna skrota den då jag gör mitt eget kaffe på spisen, med tratt i termos). Övrigt sådant tas fram när det behövs och ställs i skåp annars.

IKEA supportar inte 80+40 överskåp - borde dock gå att hacka?
60+60 är ett alternativ. 80+60 blir nog för högt för 280 takhöjd.

IKEA har inte 30 breda luckor där vi skulle vilja ha det, det verkar inte vara lösning att ta ramsjö / faktum som hade det, för de fanns inte i samma höjder.

Visa bilaga 152459
Visa bilaga 152733
Visa bilaga 152734

Redigerat:
Är ingen expert men jag hade satt DM längst in i hörnet där lådorna är nu och haft lådorna där DM är på ritningen. Då kommer förhoppningsvis hoarna lite mer in mot mitten av fönstret oxå då det ser ut som lådorna är 40 brett istället för 60 brett som DM. Brukar även läsa att folk tycker att det är skönare att lasta in i DM från höger. Sen får ni ju diskbänken ovanför DM där det känns naturligt att ställa blöta saker innan de åker in i DM.
Sen hade jag satt passbit in mot väggen istället för att ha öppet de sista cm.
Hade även försökt sätta överskåpen/passbit upp till tak så ni slipper den hemska feta dammiga ytan som blir överst på skåpen i köket annars.
Skulle även välja lådor istället för hyllor på bänkskåpen, svårt att se på bilderna ifall ni redan valt det förvisso. Skåpet under hon hade jag definitivt valt lådor och sen köpt Ikeas nya sopsorteringsprylar. Jag avskyr att inte sopkorgar åker ut när jag ska slänga sopor när jag lagar mat vill att det ska gå smidigt och fort och tycker inte det gör det med vanlig sopkorg..

Annars tycker jag det ser bra ut :) håller själv på att planera vårt kök just nu och känns så svårt att släppa taget och bara köra ;)

Redigerat:
  • Gilla
Beew
  • Laddar…
J
Byggtrixx skrev:
Är ingen expert men jag hade satt DM längst in i hörnet där lådorna är nu och haft lådorna där DM är på ritningen. Då kommer förhoppningsvis hoarna lite mer in mot mitten av fönstret oxå då det ser ut som lådorna är 40 brett istället för 60 brett som DM. Brukar även läsa att folk tycker att det är skönare att lasta in i DM från höger. Sen får ni ju diskbänken ovanför DM där det känns naturligt att ställa blöta saker innan de åker in i DM.
Det var den första tanken, men maskinen kommer så luckan krockar med bordet. Men man säger ju just detta om vilken sida man står maskinen, att man inte ska ha luckan mellan hoarna och spisen. Likaså ska med de rekommendationerna ju spisen och hoarna byta plats, men spis framför fönster funkar inte, likaså kan jag inte lösa ventilationskanalen på fel sida fönstret.
Sen hade jag satt passbit in mot väggen istället för att ha öppet de sista cm.
Hade även försökt sätta överskåpen/passbit upp till tak så ni slipper den hemska feta dammiga ytan som blir överst på skåpen i köket annars.
Det är tanken på båda, bara att jag inte lyckas så bra med att förstå verktygets passbitar...

Skulle även välja lådor istället för hyllor på bänkskåpen, svårt att se på bilderna ifall ni redan valt det förvisso. Skåpet under hon hade jag definitivt valt lådor och sen köpt Ikeas nya sopsorteringsprylar. Jag avskyr att inte sopkorgar åker ut när jag ska slänga sopor när jag lagar mat vill att det ska gå smidigt och fort och tycker inte det gör det med vanlig sopkorg..
Lådor eller hyllor, jag har inte riktigt kommit till att planera inne i skåpen, annat än att jag vill ha hörnskåpet bättre än ikeas variant; typ Kessböhmer, le mans
http://www.barahandtag.se/skapsinredning-ladinredning/le-mans-ii-hornskapsutdrag/

Jag är lite sugen på avfallskvarn, då funkar lådor inget bra... lite luddigt om vi får ha kvarn just nu dock...

Annars tycker jag det ser bra ut :) håller själv på att planera vårt kök just nu och känns så svårt att släppa taget och bara köra ;)
håller med, man vill ju jobba så det blir bra, men man måste nog acceptera kompromisser...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.