Vi har lite så smått börjat prata om att renovera (byta ut) köket. Det är ett Kvänum-kök från 2007 och jag är säker på att det hade hållit bättre om det inte hade varit i något högblankt material som dels gulnat (det som var vitt) och dels börjat släppa lite. Modellen finns inte kvar så det går inte att behålla stommarna (fast jag skall dubbelkolla) och vi vill i alla fall fundera på en mindre förändring i planlösningen om man kan göra det bättre. Vi har tidigare bytt kök i ett 20-talshus och det blev väldigt bra. Nu har vi ett helt annat typ av boende (lägenhet byggd 2007, öppen planlösning, 3,10 m i takhöjd och en helt vägg med fönster från golv till tak). Är det någon som kan tipsa om en riktigt duktig köksarkitekt eller är det någon som kanske till och med skulle vilja komma med lite idéer vad gäller planlösning (och/eller färger/materialval)?

Planlösningen nedan är inte helt korrekt. Där kyl/frys är så är det istället ugn, kaffemaskin och mikro. Jag har ritat in hällen som finns i köksön (tror vi vill ha kvar den då vi har väldigt bra möjligheter till takfläkt just där). I övrigt är det som ni ser bara skåp längs en vägg och på den andra så står där ett fristående kylskåp. Disko är lite till vänster jämfört med hur det ser ut på ritningen - jag gissar att den är bra att behålla där om möjligt, vet inte hur enkelt det är att flytta (vi har 25 mm massivt ekplank direkt limmat mot betongplattan under).

När det gäller vitvaror tänker vi:
* kyl/frys 75-90 cm alternativt två högskåp (skall vara helintegrerade)
* vinkyl 45 cm bred (fullhöjd)
* ugn och ångugn 60 cm breda (vi behöver inte micro eller kaffemaskin som vi har idag) alternativt en ugn 90 cm under hällen

Ritning över kök med mått och planlösning, visar placering av spis, kyl/frys och andra vitvaror, samt köksö och öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med svart och vitt högblank inredning, köksö med tre stolar, rostfri fläkt, hög skåpinredning och fönster med gardiner.
Skapa konto

Tar tacksamt emot all input! Det står egentligen inte i sjön så det kommer att få ta sin lilla tid men som sagt, är väldigt tacksam för all input!

BirgitS
Du skulle nog kunna gå och prata med någon på Kvänums showroom om att flytta och återanvända stommarna, byta luckor och komplettera med fler stommar. I alla fall numera är väl Kvänums stommar gjorda för att hålla i 50 år och inte i 20 år. Kvänum har egna köksdesigners (liksom andra kökstillverkare/återförsäljare).

Jag rekommenderar att man har en liten ho/vask i köksön när man har hällen där så att man slipper gå över golvet för att hälla av t.ex. pastavattnet. Det har hänt en hel del skållningsolyckor.

Det är bra att tänka på arbetstriangeln, alltså det ska vara kort sträcka mellan stället för ingredienser (kyl, frys, torrvaror), diskhon, huvudsakliga arbetsbänken och hällen. Man bör alltså försöka samla det på en liten yta så att man inte behöver bära omkring allting hela tiden.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skulle nog kunna gå och prata med någon på Kvänums showroom om att flytta och återanvända stommarna, byta luckor och komplettera med fler stommar. I alla fall numera är väl Kvänums stommar gjorda för att hålla i 50 år och inte i 20 år. Kvänum har egna köksdesigners (liksom andra kökstillverkare/återförsäljare).

Jag rekommenderar att man har en liten ho/vask i köksön när man har hällen där så att man slipper gå över golvet för att hälla av t.ex. pastavattnet. Det har hänt en hel del skållningsolyckor.

Det är bra att tänka på arbetstriangeln, alltså det ska vara kort sträcka mellan stället för ingredienser (kyl, frys, torrvaror), diskhon, huvudsakliga arbetsbänken och hällen. Man bör alltså försöka samla det på en liten yta så att man inte behöver bära omkring allting hela tiden.
Tack för input! Jag har mailat Kvänum men är nästan 99,9% säker på att de bytt serien vad gäller stommar så att man inte kan komplettera men man hade ju sparat massvis med pengar på att kunna återanvända alla lådor helt klart.

BirgitS
Har du lådor helt i trä eller vanliga lådor typ Tandembox?

Det ser ut att få plats med ungefär 180 cm högskåp till vänster och ha kvar ungefär 40 cm bänkskåp, vilket bör räcka för att hörnet inte ska bli oanvändbart. Där skulle ugnar, kyl och frys kunna vara och så lådor/hyllor för torrvaror bredvid så har du samlat ingredienserna på ett ställe.

Sen nära ingrediensdelen passar egentligen diskhon bäst, men du vill ju helst inte flytta hon.

Hur långt är det mellan diskhon och fönsterväggen?
Utifall man skulle ha högskåpen där i stället.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du lådor helt i trä eller vanliga lådor typ Tandembox?

Det ser ut att få plats med ungefär 180 cm högskåp till vänster och ha kvar ungefär 40 cm bänkskåp, vilket bör räcka för att hörnet inte ska bli oanvändbart. Där skulle ugnar, kyl och frys kunna vara och så lådor/hyllor för torrvaror bredvid så har du samlat ingredienserna på ett ställe.

Sen nära ingrediensdelen passar egentligen diskhon bäst, men du vill ju helst inte flytta hon.

Hur långt är det mellan diskhon och fönsterväggen?
Utifall man skulle ha högskåpen där i stället.
Det är 225 cm från högerkanten av diskhon till väggen där alla fönster är (men just här i köksdelen är det en altandörr först). Det är maken som inte vill flytta diskhon då han säger att det är svårt att flytta avloppet. I och med att vi kommer får mer skåp än vad vi har idag om vi gör ett L-format kök så att säga så gör det inget om hörnet inte blir helt användbart. Vi har helt öppen planlöning kök, matsal, vardagsrum så för mig är det visuella väldigt viktigt.

BirgitS
Var vill du helst ha högskåpen?

BirgitS
Om högskåpen ska vara till vänster så skulle den sidan kunna se ut så här:
Kök med högskåp, ugn, kyl/frys och hörnskåp med jalusi, designad i Ikeas planeringsverktyg.
Skapa konto

Nu är det ju en snabb grej i Ikeas planeringsverktyg så det ser ju inte riktigt klokt ut men det ska föreställa det här från vänster:
Vinyl 45 cm
Högskåp med ugn och ångugn 60 cm
kyl/frys 90 cm
Ovanpå hörnskåpet sätter man ett väggskåp med jalusi så blir det en dold plats för kaffemaskin, vattenkokare eller vad ni vill ha lättillgängligt men lite dolt. Det blir ett sätt att utnyttja hörnet som jag tror ser bra ut. Om man har ett bänkskåp ända in till vänsterväggen med vanligt väggskåp ovanför kan det se ut som en liten konstig tarm in mellan kyl/frys och väggen.

Summan blir 195 cm så lite mindre än de tillgängliga 220 cm. Resten användas till hyllor för kokböcker och dekorationer.

Exempel på hur det kan se ut med jalusiskåp lite öppnat:
Ett kökshörn med ett jalusiskåp ovanpå ett mörkt bänkskåp, delvis öppnat, med kaffemuggar och en växt på bänken bredvid.
Skapa konto

https://www.puustelli.fi/showroom/

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Purre
Jag gillar ugn som är upphöjd, urslagsvask vid hällen i ön skulle jag absolut valt, ofta man vill ha vatten vid matlagning eller kunna hälla ut vatten. En vinkyl som är fullhöjd hade jag aldrig valt, en som är till bänkskivan får ändå in 50 flaskor vilket i min värld räcker väldigt långt. Hade själv valt en stor diskho med låg mellanvägg.

Men vi är alla olika och har olika smak och behov.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Det finns antagligen andra tillverkare som kan fixa nya luckor så ni kan återanvända stommarna. Ett problem vid en komplettering är att inredningen kanske inte går att flytta mellan nytt och gammalt men det handlar antagligen bara om några hyllplan vilket går att ha några extra liggande.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Jag gillar ugn som är upphöjd, urslagsvask vid hällen i ön skulle jag absolut valt, ofta man vill ha vatten vid matlagning eller kunna hälla ut vatten. En vinkyl som är fullhöjd hade jag aldrig valt, en som är till bänkskivan får ändå in 50 flaskor vilket i min värld räcker väldigt långt. Hade själv valt en stor diskho med låg mellanvägg.

Men vi är alla olika och har olika smak och behov.
Vi har fullhöjd idag och den är full men det är väldigt glest mellan hyllplanen (den är 60 cm) så en smalare med fler hyllplan skulle bli mycket bättre. Jag vill ha en Gaggenau (vilket vi har idag) men den är ju inte direkt gratis. Dock snyggt tycker jag om den kan helintegreras. Jag saknar faktiskt inte vatten i köksön idag. Lite osäker på om och i så fall hur man kan få till det då det är massivt ekplank (25 mm) limmat direkt på betongplattan under och det finns ju inget vatten framdraget till köksön idag.

Z z_bumbi skrev:
Det finns antagligen andra tillverkare som kan fixa nya luckor så ni kan återanvända stommarna. Ett problem vid en komplettering är att inredningen kanske inte går att flytta mellan nytt och gammalt men det handlar antagligen bara om några hyllplan vilket går att ha några extra liggande.
Vi får titta på detta! Det är ju främst lådorna i så fall det handlar om! Överskåpen avskyr jag! Vill absolut inte ha liggande med en idiotisk lucka som man liksom fäller upp.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om högskåpen ska vara till vänster så skulle den sidan kunna se ut så här:
[bild]

Nu är det ju en snabb grej i Ikeas planeringsverktyg så det ser ju inte riktigt klokt ut men det ska föreställa det här från vänster:
Vinyl 45 cm
Högskåp med ugn och ångugn 60 cm
kyl/frys 90 cm
Ovanpå hörnskåpet sätter man ett väggskåp med jalusi så blir det en dold plats för kaffemaskin, vattenkokare eller vad ni vill ha lättillgängligt men lite dolt. Det blir ett sätt att utnyttja hörnet som jag tror ser bra ut. Om man har ett bänkskåp ända in till vänsterväggen med vanligt väggskåp ovanför kan det se ut som en liten konstig tarm in mellan kyl/frys och väggen.

Summan blir 195 cm så lite mindre än de tillgängliga 220 cm. Resten användas till hyllor för kokböcker och dekorationer.

Exempel på hur det kan se ut med jalusiskåp lite öppnat:
[bild]
[länk]
Det är svårt med hörn.... Tycker det här var snyggt men det ställer ju till det lite om man skall ha överskåp på den andra väggen
Hörnsektion med hyllor, vas med torkat gräs och dekorationer på stenskiva i modernt kök.
Skapa konto

BirgitS BirgitS skrev:

Tack för ditt inlägg! Du har rätt- Kvänum "centralt" bekräftar att det går att återanvända samt även komplettera (trots att våra luckor inte tillverkas längre). Hur ekonomiskt fördelaktigt det är beror lite på hur stora förändringar man vill göra. Har man tänkt ändra/komplettera kan det ändå vara så att det är bättre att köpa nytt. Det var dock helt korrekt att modellen bytts ut så det blir specialanpassat i så fall.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hallonbåten
Misse Misse skrev:
Vi har lite så smått börjat prata om att renovera (byta ut) köket. Det är ett Kvänum-kök från 2007 och jag är säker på att det hade hållit bättre om det inte hade varit i något högblankt material som dels gulnat (det som var vitt) och dels börjat släppa lite. Modellen finns inte kvar så det går inte att behålla stommarna (fast jag skall dubbelkolla) och vi vill i alla fall fundera på en mindre förändring i planlösningen om man kan göra det bättre. Vi har tidigare bytt kök i ett 20-talshus och det blev väldigt bra. Nu har vi ett helt annat typ av boende (lägenhet byggd 2007, öppen planlösning, 3,10 m i takhöjd och en helt vägg med fönster från golv till tak). Är det någon som kan tipsa om en riktigt duktig köksarkitekt eller är det någon som kanske till och med skulle vilja komma med lite idéer vad gäller planlösning (och/eller färger/materialval)?

Planlösningen nedan är inte helt korrekt. Där kyl/frys är så är det istället ugn, kaffemaskin och mikro. Jag har ritat in hällen som finns i köksön (tror vi vill ha kvar den då vi har väldigt bra möjligheter till takfläkt just där). I övrigt är det som ni ser bara skåp längs en vägg och på den andra så står där ett fristående kylskåp. Disko är lite till vänster jämfört med hur det ser ut på ritningen - jag gissar att den är bra att behålla där om möjligt, vet inte hur enkelt det är att flytta (vi har 25 mm massivt ekplank direkt limmat mot betongplattan under).

När det gäller vitvaror tänker vi:
* kyl/frys 75-90 cm alternativt två högskåp (skall vara helintegrerade)
* vinkyl 45 cm bred (fullhöjd)
* ugn och ångugn 60 cm breda (vi behöver inte micro eller kaffemaskin som vi har idag) alternativt en ugn 90 cm under hällen

[bild][bild]

Tar tacksamt emot all input! Det står+
Misse Misse skrev:
egentligen inte i sjön så det kommer att få ta sin lilla tid men som sagt, är väldigt tacksam för all input!
Måste rekommendera Tullinge Laack! Ett Marbodal kök ,,stenkillarna repade täcksidan mot kyl,, fick ta ur kyl , dra ut skivan, hasta till tullinge lack ( som lackat allt) 4000:- fick dom betala. Obs, se till att bakstyckena i vitrinskåp är spikadr! Vita ränder .)

• Modernt Marbodal-kök med blåa skåp, vit bänkskiva, fönster och en kamin. Trägolv och centralt placerad köksö.
    Skapa konto
  • Modernt kök med vita väggplattor, blå skåp, inbyggd diskbänk och fönster. Fläkten saknar kåpa.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.