3 459 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Köksofferter
Var inne i detta forum en del när vi planerade nytt kök och vill bidra med priser eftersom många efterfrågar det. Priserna är baserade på samma "konfiguration" dvs antal stommar, luckor, lådor etc. Ej inkluderat bänkskiva, montering etc.
Kvänum Broby 131 700
Lidhult 143 000
Ballingslöv Nordic målad ask 114 821
Kökssnickare: 138 000
Prutmån 10% på Kvänum och Lidhult (ej frånräknat från summorna ovan)
Bänkskivor och vitvaror var det rejält påslag på från köksleverantörerna så det lönar sig nog i många fall att köpa detta från andra ställen.
Kvänum Broby 131 700
Lidhult 143 000
Ballingslöv Nordic målad ask 114 821
Kökssnickare: 138 000
Prutmån 10% på Kvänum och Lidhult (ej frånräknat från summorna ovan)
Bänkskivor och vitvaror var det rejält påslag på från köksleverantörerna så det lönar sig nog i många fall att köpa detta från andra ställen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Personligen tycker jag inte det är jämförbart att bara jämföra antal skåp/lådor etc. då det skiljer ganska så mycket mellan de olika köksleverantörerna ändå...
T.ex lådor av metall eller trä, leveransvillkor, detaljer, materialkvalité m.m m.m
Som exempel för att förtydliga vad jag menar så ritade jag ihop ett kök för en del år sedan till några bekanta och det skulle bara vara ett litet U-kök som skulle in på en yta av typ 2,5x2,5m.
Förutsättningarna var bl.a att det i "botten" på U-et gick utanpåliggande gjutjärnsrör och i det vänstra hörnet ett schakt som var typ 50x50cm.
Jag ritade ett kök som i "bottnen" av U-et flyttades ut 100mm för att man skulle kunna ha lådor i de skåpen och således även en djupare bänkskiva som trots schaktet i hörnan skulle geras ihop exakt med övriga skivor.
De ville ha högblanka vita fronter och luckor så jag räknade med detta i högtryckslaminat vilket är väldigt tåligt eftersom de hade två små barn. (Även socklar i högtryckslaminat.
Ordnade fram en prisuppgift från en lokal köksleverantör på detta och priset skulle bli 54000:- men mitt pris 48000:- vilket gjorde att jag erbjöd dem detta kompletta kök för 50000:- så jag skulle få något lite för all tid jag la ner på att rita,räkna m.m till dem.
Dessutom erbjöd jag dem att montera allting till dem för några tusenlappar bara.
Hörde inget ifrån dem på ett par veckor så jag ringde för att kolla hur deras tankar gick och fick då till svar att de hoppade över mitt erbjudande då de hittat ett likadant kök på Ikea för 25000:-...
LIKADANT ??? Hhmmm...
Det visade sig att deras likadan kök istället blev i stil med följande:
Skåp med hyllplan och luckor nere där de sågade i sönder skåpen fullständigt för gjutjärnsrören !
Högblanka FOLIERADE luckor !
Tre bänkskivor som skarvades ihop efter bästa förmåga med aluminiumlister !
Normaldjup på bänkskivorna !
Sämre kvalité på laminatbänkskivorna !
Folierade socklar !
Omonterade stommar, gångjärn, lådskenor m.m !
Egenhändigt monterat vilket talar för sig själv då deras verktygslåda var typ 20x15x40cm stor.
Med detta vill jag bara påvisa att ÄPPLEN ser inte ut som PÄRON hur man än bär sig åt...

T.ex lådor av metall eller trä, leveransvillkor, detaljer, materialkvalité m.m m.m
Som exempel för att förtydliga vad jag menar så ritade jag ihop ett kök för en del år sedan till några bekanta och det skulle bara vara ett litet U-kök som skulle in på en yta av typ 2,5x2,5m.
Förutsättningarna var bl.a att det i "botten" på U-et gick utanpåliggande gjutjärnsrör och i det vänstra hörnet ett schakt som var typ 50x50cm.
Jag ritade ett kök som i "bottnen" av U-et flyttades ut 100mm för att man skulle kunna ha lådor i de skåpen och således även en djupare bänkskiva som trots schaktet i hörnan skulle geras ihop exakt med övriga skivor.
De ville ha högblanka vita fronter och luckor så jag räknade med detta i högtryckslaminat vilket är väldigt tåligt eftersom de hade två små barn. (Även socklar i högtryckslaminat.
Ordnade fram en prisuppgift från en lokal köksleverantör på detta och priset skulle bli 54000:- men mitt pris 48000:- vilket gjorde att jag erbjöd dem detta kompletta kök för 50000:- så jag skulle få något lite för all tid jag la ner på att rita,räkna m.m till dem.
Dessutom erbjöd jag dem att montera allting till dem för några tusenlappar bara.
Hörde inget ifrån dem på ett par veckor så jag ringde för att kolla hur deras tankar gick och fick då till svar att de hoppade över mitt erbjudande då de hittat ett likadant kök på Ikea för 25000:-...
LIKADANT ??? Hhmmm...
Det visade sig att deras likadan kök istället blev i stil med följande:
Skåp med hyllplan och luckor nere där de sågade i sönder skåpen fullständigt för gjutjärnsrören !
Högblanka FOLIERADE luckor !
Tre bänkskivor som skarvades ihop efter bästa förmåga med aluminiumlister !
Normaldjup på bänkskivorna !
Sämre kvalité på laminatbänkskivorna !
Folierade socklar !
Omonterade stommar, gångjärn, lådskenor m.m !
Egenhändigt monterat vilket talar för sig själv då deras verktygslåda var typ 20x15x40cm stor.
Med detta vill jag bara påvisa att ÄPPLEN ser inte ut som PÄRON hur man än bär sig åt...
Håller med - det är som att jämföra äpplen och päron. Skiljer mycket i kvalitet och finish. Men för den som planerar nytt kök kan det vara en idé att få en indikation vad gäller pris. Det som jag själv sökte efter tidigare.
Själv var jag inställd på Kvänum, men blev besviken när jag förstod att det inte var trä genomgående. En bekant tipsade om en kökssnickare och jag tänkte att det var bortkastad tid för budgeten skulle inte räcka till det. Jag blev förvånad att det inte var, faktiskt i pris jämförbart med Kvänum men slår kvalitets- och materialmässigt Kvänum med hästlängder.
Pris på IKEA efterfrågades - Lidingö med samma konfiguration blir 23 879:-.
Själv var jag inställd på Kvänum, men blev besviken när jag förstod att det inte var trä genomgående. En bekant tipsade om en kökssnickare och jag tänkte att det var bortkastad tid för budgeten skulle inte räcka till det. Jag blev förvånad att det inte var, faktiskt i pris jämförbart med Kvänum men slår kvalitets- och materialmässigt Kvänum med hästlängder.
Pris på IKEA efterfrågades - Lidingö med samma konfiguration blir 23 879:-.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Precis... hoppas nu inte du tog illa upp för jag ville bara förklara eftersom det är väldigt lätt för en lekman att tycka det är samma sak när man bara tittar rakt upp och ner vilket dessa människor t.ex gjorde...
I deras ögon var det ju ett HÖGBLANKT VITT KÖK de ville ha... och det fick de ju förvisso...
I deras ögon var det ju ett HÖGBLANKT VITT KÖK de ville ha... och det fick de ju förvisso...
Problemet för lekmannen är väl ofta att avgöra vad som är bra och vad som är dåligt. Nog så ofta får man ju betala mer för dålig kvalitet än för bra. Dvs. priset beror mer på hur fräcka de som säljer är än på vad varan är värd. Hur det är i köksbranschen vet jag dock inte.
Tack för informationen. För mig var detta relevant då jag mycket väl vet att det är väldigt stor skillnad mellan IKEA och Kvänum. Därför tyckte jag att priset inte alls var så högt som redovisades då jag ligger på runt 50-60 för ett IKEA kök och skulle inte ha något emot att lägga 130 för ett kvänum, men med en faktor 5-6 så blir det nog lite för dyrt för min del då jag skulle hamna på 250-360Södraskåne skrev:
Klicka här för att svara