Vi är i slutfasen av köksplaneringen. Vi har nästan landat i att göra en stor köksö där man både ska kunna sitta och äta frukost och använda som arbetsyta.

Detta medför att vi inte kommer att kunna ha plats för något frukostbord, utan får då avnjuta frukosten vid köksön.

Vi har matsal i vardagsrummet en bit bort som används vid riktiga middagar.

Någon som kan ge en åsikt om hur bekvämt det är i längden att använda köksö med barstolar som frukostbord? Vi vill verkligen ha den extra arbetsytan som köksön ger men är rädda att ångra oss och sakna ett bekvämt frukostbord.

tacksam för synpunkter

Hur långt bort är matsalsbordet? Vi har vårt kök/vardagsrum i vinkel där vi har köket i ena utskottet, vardagsrum i mitten och matsal i andra utskottet. Vi har inget köksbord utan sitter alltid i "matsalen" och äter - funkar fint trots att bordet är sisådär 5 meter längre bort än köksön :)

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
luscious skrev:
Hur långt bort är matsalsbordet? Vi har vårt kök/vardagsrum i vinkel där vi har köket i ena utskottet, vardagsrum i mitten och matsal i andra utskottet. Vi har inget köksbord utan sitter alltid i "matsalen" och äter - funkar fint trots att bordet är sisådär 5 meter längre bort än köksön :)
Man får gå igenom hallen. Totalt blir det väl en "promenad" på 15 meter. Inga problem vid helgmiddag osv, men absolut inget för snabbfrukosten.

Nej det låter inte som något alternativ ☺️ Har ni öppen planlösning in mot något annat rum? Personligen tycker jag köksö hör hemma med öppen planlösning, i ett vanligt kök känns ett bord bättre annars "saknas" något

• Gilla
Mattias_Edeslatt och 1 till
  • Laddar…
luscious skrev:
Nej det låter inte som något alternativ ☺️ Har ni öppen planlösning in mot något annat rum? Personligen tycker jag köksö hör hemma med öppen planlösning, i ett vanligt kök känns ett bord bättre annars "saknas" något
Nej det är egentligen ingen öppen planlösning. Köket vetter mot hallen med en vägg emellan.

Planen är att bygga en halvö som på denna bild. Köksbord får då inte plats alltså. Svårt val!
20151015_195346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då hade jag alla gånger kört på ett köksbord 👍🏻

• Gilla
Mattias_Edeslatt och 1 till
  • Laddar…
Ni har ju ändå ett kök med ganska mycket arbetsyta/bänkyta

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Bara förslag emot :cool:

Är det verkligen ingen som har en skön köksö/halvö hemma? :)

luscious skrev:
Ni har ju ändå ett kök med ganska mycket arbetsyta/bänkyta
Dessutom så motsvarar ju ett köksbord samma "arbetsyta" som "halvön" ger, alltså vinner ni inget på en köksö i det avseendet utan förlorar fördelarna som ett vanligt bord ger. Skulle vara den extra förvaringen som man inte får, men det ser ju ut som där finns gott om skåp i köket så det borde ju inte vara något problem.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Mattias_Edeslatt skrev:
Dessutom så motsvarar ju ett köksbord samma "arbetsyta" som "halvön" ger, alltså vinner ni inget på en köksö i det avseendet utan förlorar fördelarna som ett vanligt bord ger. Skulle vara den extra förvaringen som man inte får, men det ser ju ut som där finns gott om skåp i köket så det borde ju inte vara något problem.
Tack för synpukten!

Men en halvö ger väl ändå något bekvämare arbetsyta än ett köksbord? Inte skönt att stå vid ett köksbord och hacka grönsaker eller baka pepparkakor. Sen är ju en halvö snygg som buffebänk/plockbord. (Försöker övertala mig själv) :cool:

Men ni har ju ändå en låååång bänk utan vare sig ho eller häll där det finns gott om plats för bak och buffé?

Jag vet inte men det känns som att du kanske vill ha en köksö så gärna att du febrilt förslker hitta anledningar till att köra på den idén? 😁

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Köksbords går före en köksö.

• Gilla
FruJosefsson och 3 till
  • Laddar…
Hej
fFnns småbarn i närheten? Eller kommer att finnas? Det är äventyrligt nog med småbarn och vanliga barnstolar. Att lyfta upp det hela en bit till skulle inte kännas bra. Dessutom har jag aldrig sett en barnstol anpassad för köksbänkshöjd.
Du har ett kök med gott om arbetsyta redan.Jag tror inte du någonsin kommer att sakna arbetsytan på en köksö så långt från spis och diskbänk. Vi har ett kök med kökshalvö och betydligt mindre andra bänkytor än du har. Den är bra som buffebord till jul och midsommar. Däremellan används den väldigt sparsamt. Skåpen under desto mer.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Satsuki
Jag misstänker, att köket kan kännas lite klastrofobiskt i den änden med barstolarna eftersom det är en vägg precis bakom... Som att man till vatje pris vill ha en köksö, oavsett om den passar in eller ej....

Jag håller med det tidigare inlägget att om rummet fortsatt bakom köksön, dvs en öppen planlösning hade det varit riktigt snyggt, men nu blir det mer krystat. Jag gissar på att ni skulle sakna ett bord, och frågan är om ni är så många i köket samtidigt som arbetar med olika saker att ni verkligen behöver den extra ytan för att hacka morötter.....

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tack för alla synpunkter!

Barn blir väl så småningom, bland annat därav dessa funderingar angående halvöns existens.

Det kanske inte syns så bra i bilden men väggen kommer till stor del att öppnas upp och sluta till vänster om den vänstra stolen i bilden (utmärkt om man tittar noga).

Grejen är att vi har mängder med köksmaskiner som vi drömmer om att ha ståendes framme. Därutöver oljor kryddkvarnar, kaffebryggare mm. Så egentligen blir inte så mycket arbetsyta över då vi även kommer att behöva korta av bänken för att få plats med köksbord.

Dessutom vill vi verkligen att köket ska vara en plats för umgänge där någon kan sitta vid köksön och ta ett glas vin och ändå kunna konversera med gänget som lagar mat =)

En annan nackdel antar jag är att det blir slamrigt att äta vid en bänkskiva av sten.

Men som sagt har vi redan en toppenbra matsal för långfrukostar och riktiga middagar, även om den ligger 15 meter bort ;)

Riktigt svårt val! Riktigt tacksam för alla synpunkter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.