Köket är färdigritat och nu ska man sätta ihop en maskinpark som man ska vara nöjd med ett bra tag framöver...

Som vanligt är jag ju förtjust i Mieles kvalité och design och har fått ett paketpris på 49900 kr. Då innefattar det: Kyl/Frys 198 cm, Diskmaskin, Inbyggnadsmicro, Inbyggnadsugn, 60 cm Häll samt mieles vräkigaste fläktkåpa. Allt i rostfritt.
Femtiotusen kronor är ju en hiskeli massa stålar för mig, men det är samtidigt tiotusen billigare än vad tex. vitvarumaklarna.se tar för samma maskiner.

Offert nr.2 består av Siemens lite finare produkter. Totalt 40600 kr. Även detta av intresse. Detta torde vara ca 5000 kr billigare än vad jag kan se på nätet.

Frågan är således vad man bör välja? Man kan ju faktiskt skrammla ihop en rostfri maskinpark för 30 - 35000 kronor om man vill snåla lite...

Frågan är ju som jag har ställt tidigare i detta forum: Är Miele värt det högre priset? Efter att har ryckt och slitit i alla Elgigantens tvättmaskiner, blev det mieles värstingar i min tvättstuga och de lever då hittills upp till 100% av sitt rykte! Är det samma skillnad på köksmaskiner? Hur hade ni gjort?

optimum
En fundering, jämför du en offert för ett helt paket med styckepris från t.ex. vitvarumäklarna ?
Då borde det bli skillnad.

Jag skickade samma offertförfrågan till några webb-butiker och till några vanliga butiker. När man köper ett helt paket (kan vara bra att förklara i offertförfrågan att man avser att köpa komplett paket hos den som ger bäst pris) så får man helt andra priser än styckepriser.

Angående Miele och andra fabrikat så är det inte säkert att alla delar är av samma nivå trotts att man tror att man väljer bästa bara för att priser är högt. Dessutom är det inte säkert att ett företags produkter är bra bara för att vissa delar är kanon.

T.ex. är Cylindas tvättmaskiner kanon men hur är det med övriga delarna är de i samma höga nivå? Oftast vill man inte blanda maskiner men t.ex, en helintegrerad diskmaskin eller integerade kyl/frys kan ju få vara vilket fabrikat som helst då de inte syns.

När vi köpte våra maskiner fick jag lära mig att en hel del diskmaskiner från ett antal fabrikat (vet ej om det gäller Miele) tillverkas i Italien men oftast standarmodeller. De mer exclusiva modellerna tillveras i AEG:s fabrik i Tyskland. Där var det jätteprotester för att de vill stänga fabriken och flytta tillverkningen till "östland" Tveksamt hur det blir med kvaliteten då?

Tänker du betala mycket för dina maskiner så bör du kolla upp att alla delarna är av den nivån du tror de ska vara. Råd och rön är ett ställe som har mycket info.

Vi valde Husqvarna, (högre kvalitetsnivån och rostfritt)
Kyl/frys Husqvarna avfrosningsfria från Mariestad (bra grejor)
Fläkt från Futurum Opal (också svensk tillverkning) med kanonlösning för rengöring, jättesnygg och bra kvalitet.
Diskmaskin från Husqvarna (Elextrolux) med 41dB ljudnivå, marknadens tystaste.
Inbyggnadsugn Husqvarna
Micro Husqvarna som ej behöver lösa ramar för att byggas in och passar ihop med ugnen.
Glaskeramikhäll från Elektrolux (snyggare och bättre placering av plattor)

Alltså lite olika men där fabrikaten inte påverkar helhetsintrycket.

I tvättstugan står det Siemens på maskinerna eftersom de gör mycket bra maskiner till hyffsat pris.

Mycket på en gång men vill dela med av mina erfarenheter-

Angående kvalitet, våra gamla vitvaror fungerade bra i 20år och kom från Husqvarna.

mvh Roland

Ska själv jaga offerter på vitvaror. Har ni någon bra återförsäljare som ni vill reka? Någon som är trevlig och ger ett bra pris på hela paketet?
/Dette

Jag har hållit på att jaga pris nu i flera månader, men av alla handlare så kan jag rekommendera tretti.se. Lägst priser från första början, en slant till i rabatt om man skickar begäran om offert och snabba svar.

Tjena,

Vi satsade på Siemens/Bosch (egentligen samma fabrikat med lite olika målgrupp och design beroende på vilket varumärke man väljer).

Vi köpte det "näst dyraste" av allt; 200 cm kyl/frys, diskmaskin, induktionshäll, inbyggnadsugn och fläktkåpa. Rostfritt såklart. Pris strax över 31000:- enligt lägsta offert (Frigga). Då åker jag och hämtar grejjerna själv, eftersom jag bor ett stenkast från Kållered - släp får jag låna av butiken.

Jag har blivit rekommenderad att inte köpa svenska märken (möjligtvis Husqvarna undantaget) pga usel kvalitet. Miele var för dyrt så jag kollade extra noga på Bosch, Siemens, AEG samt Gorenje.
Husqvarnas tysta diskmaskin samt deras pyrolys-ugn var under luppen ett tag, men valet föll till slut på Siemens/Bosch.

Jag skall hämta grejjerna i veckan som kommer; så det är lite spännande att se om alla måtten stämmer och att prylarna passar ihop:)

Vi köpte ett vitvarupaket bestående av kyl/frys (självavfrostande), diskmask, inbyggnadsugn, tvättmask och torktumlare (alla Miele) och en Siemens induktionshäll, allt detta i en lokal Hemma butik för 52.000.

Hej!

Vi är också på väg att bestämma vitvaror.. så snart vi har bestämt leverantör av köket antar jag - lutar åt kvik eller sentens.. båda har sina för/nackdelar. Är det någon idé att ens försöka köpa vitvororna via dom? Sentens leverar väl såklart electrolux och kvik samarbetar med  siemens o några andra tror jag..

Hur har ni andra gjort när ni frågat om offert? Har ni spikat att just den här hällen, ugnen osv vill ha? Eller bara specat att vi behöver en häll, ugn mm med en viss kvalitet avsett modell/märke?

Har ni bara skickat in förfrågningarna till ett par butiker och sen väntat?
http://www.vitvarumaklarna.se/, http://www.tretti.se är väl självklara, men sen då?

Vortex skrev:
Hej!

Har ni bara skickat in förfrågningarna till ett par butiker och sen väntat?
[länk], [länk] är väl självklara, men sen då?
Hej,

Här är några till:
http://www.frigga.se/
http://www.sigro.se/

Vi har också fullt upp med att leta bästa priser på vitvaror, tretti.se ligger helt klart bäst till än så länge. Vi kör Bosch rakt av på alla vitvaror.

Diskmaskin SGV43E23EU
Inbyggnadshäll PKN645E01
Inbyggnadsugn HBN 230250S
Side-by-Side KAN 58A40
Torkskåp B1T XC000A

Ovanstående saker ligger runt 35-36000 ink leverans.
Vi har valt bort inbyggnadsmicro, vi tyckte inte det var värt mellan 3 & 5 tusen för något vi tinar bullar & värmer tevatten i. Vi behöll däremot tvätt & torktumlare från Husqvarna som följde med huset, nu i efterhand kan man tycka att vi skulle valt bort dem också till fördel för något bättre (och förmodligen billigare).

Jättebra att ni tipsar om butiker som levererar över hela landet. :)

Tack för alla förslag! Ska sätta mig ned ikväll och sätta ihop ett paket. Mailade till Vitvarumäklaren och Tretti.se med frågan om det blir billigare om man köper det mesta/allt från dom. Båda svarade ja på den frågan så nu ska det begäras offerter :)
/Dette

Hör också med Kenneth på Billiga Boqvist. www.billigaboqvist.se. Han brukar ha grymma priser och är väldigt trevlig.

Lycka till ;)

A. Nygren skrev:
Diskmaskin SGV43E23EU
Inbyggnadshäll PKN645E01
Inbyggnadsugn HBN 230250S
Side-by-Side KAN 58A40
Torkskåp B1T XC000A
Exakt 35k ink miljöavgift och frakt från frigga, bra pris enl. mig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.