Hej!
Har nyligen köpt en ny lägenhet byggd 2012
Jag la vid första anblick märke till att köksluckorna var utslitna. Jag tänkte återgärda detta problem så bra jag kan. Jag har skickat med några bilder på några av köksluckorna nästan alla köksluckor i köket var någon skada. Jag antar att detta blivit pga vatten som runnit. Men känns som att det krävs ganska mycket vatten för att få luckorna att se så här risiga ut. Tar gärna emot tips på vad man kan göra med dessa luckor är det omlackering hos ett proffs som gäller?
Eller finns det någon möjlighet att man kan göra detta själv med lite sandpapper och färg? Jag har köpt så pass mycket nytt till lägenheten så har ganska ont om pengar just nu. Så hoppas på att kunna lösa detta för en någorlunda billig peng.
Tacksam för svar
Mvh Egon

• Sliten kökslucka med avskavd färg och skador nära handtaget, förmodligen orsakade av vatten, i en lägenhet byggd 2012.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utslitna köksluckor med skador och slitage, troligen orsakade av vatten, i en lägenhet byggd 2012.
    Skapa konto
  • Kökslucka med slitna kanter och skador, troligtvis orsakade av vatten. Luckan har en enkel vit handtag och är del av en nyare inredning.
    Skapa konto
  • Fyra köksluckor med slitna kanter och repor, misstänkt vattenskada på ytan.
    Skapa konto
Trist. Tyvärr är det så moderna luckor ser ut efter några år. De består av mdf som är målad, och när det blir en skada i färgen/lacken så suger mdfskivan vatten som en svamp och sväller och färgen spricker ännu mer.
Det är tyvärr svårt att bättringslaga det på något bra sätt. Man kan ju prova att slipa och måla igen, men jag tror sällan det blir snyggt och det håller inte länge.

• Gilla
Egon125
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Trist. Tyvärr är det så moderna luckor ser ut efter några år. De består av mdf som är målad, och när det blir en skada i färgen/lacken så suger mdfskivan vatten som en svamp och sväller och färgen spricker ännu mer.
Det är tyvärr svårt att bättringslaga det på något bra sätt. Man kan ju prova att slipa och måla igen, men jag tror sällan det blir snyggt och det håller inte länge.
Ja lite trist är det banne mig
Jag bodde i en äldre lägenhet förut med ett kök byggt år 2000. Jag bytte aldrig en ända kök lucka eller ens lackade om en. Så det är ju klart att nyare lägenheter inte har samma kvalité på sånna här saker iallafall. Det kanske får bli att man tar det till någon som kan detta bättre än jag. Och förhoppningsvis fixa det till ett ok pris iallafall.
Tack för svar:

• Gilla
Mahognymarkus
  • Laddar…
Hade samma i vår förra lägenhet fast det var kommoden från Vedum i MDF som såg ut sådär. Lämnade in på lackfirma (Trångsund Stockholm) och nån hundring per front sen blev de som nya.

Alternativet är köpa/låna spruta själv o köra men det är en större övning

• Vit kommod med två lådor och kromade handtag i ett badrum.
    Skapa konto
M M85 skrev:
Hade samma i vår förra lägenhet fast det var kommoden från Vedum i MDF som såg ut sådär. Lämnade in på lackfirma (Trångsund Stockholm) och nån hundring per front sen blev de som nya.

Alternativet är köpa/låna spruta själv o köra men det är en större övning
Låter toppen att lämna in men har köksluckor av samma typ och även dom är slitna. Så hade kanske blivit lite dyrt för alla luckor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.