Vår kökskran (Mora) stängs inte av när man stänger kranen. Den reagerar inte heller på tryck, se filmen.
Vet någon vad som kan vara fel? Vi är nyinflyttade och kranen är helt ny.

• Gilla
Curt03
  • Laddar…
Mats-S
Troligen inget fel, den är "mjukstängande" för att skona vattenledningarna ... tror jag :)
googla på modellen för mer fakta.

Tydligt måndagsexemplar. Ingen av de mjukstängande kranarna jag har stött på uppför sig sådär. Det brukar vara en dämpare som gör att man inte kan trycka ner spaken hur fort som helst.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det verkar osannolikt, men är den rätt inkopplad så man inte förväxlat kallvatten med diskmaskinsanslutningen så kranen matas ”baklänges?

Vet inte om det skulle kunna ge ett sånt fenomen som du beskriver men annars håller jag på @useless teori.

Det där är ju något fel helt klart!
Om det är kranen eller monteringen ska jag låta vara osagt, men fel är det.

Det ser ut som att kranen har en hals (heter det så ??) som är horisontell en bra bit. När den är fylld med vatten och du stänger kranen är det mycket vatten kvar som ska ut.
Dvs en "design-tankevurpa".

K
J Jan_G skrev:
Det ser ut som att kranen har en hals (heter det så ??) som är horisontell en bra bit. När den är fylld med vatten och du stänger kranen är det mycket vatten kvar som ska ut.
Nej. Vi hade samma modell tidigare, och den uppförde sig inte såhär.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Nej, det stämmer inte, pappa har en likadan kran med samma design som är 25 år gammal, den reagerar inte så. Normala kökskranar ser ut så. Du ser väl att flödet inte ändras när han höjer och sänker reglaget?

nikasp
  • Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
Helt klart är det fel på den.
Reklamera.

Vi har en liknande mjukstängande kran från Mora. Det blir så efter att rören nyligen tömts på vatten. Efter några dagar slutar det rinna snabbare efter att vi stängt vattnet.

Jag hade samma problem med min kran, men det hjälpte med att rengöra silen längst ut, sen funkade det som vanligt igen, funkade hos mig iaf.

• Gilla
elti och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Skit i silen var ju ett kalastips!

Har du kollat det än @Smooth1976 ?

nikasp
Krilleman Krilleman skrev:
Skit i silen var ju ett kalastips!

Har du kollat det än @Smooth1976 ?
Jag tror på luft till 70% eller defekt kran. TS skrev ju att de är nyinflyttade och ny kran så skit i silen känns inte så troligt tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.