Hej.

Vi har en öppen spis nere i vår gillestuga och märkte häromdagen att när vi kör köksfläkten på övervåningen, blåser luften ut ur vår öppna spis nere i källaren? Ställde massa värmeljus nämligen och tänkte låta dem förvärma lite innan vi skulle tända men när jag kom ner hade dem slocknat. Tyckte att stearinet hade runnit väldigt märkligt och provade ett antal saker innan jag kom att tänka på att starta köksfläkten och mycket riktigt, när den startades blåstes alla ljusen ut och jag kände ett jädra blås ut ur eldstaden. Som någon blåste en fläkt på mig.

Vi köpte huset för ca 2 år sen men har inte använt källaren förens nu efter att renovering blev klar.
Vid husköpet sades det dock att den öppna spisen gick att elda i och vi hade sotaren hemma som godkände eldning i den öppna spisen.

Premiäreldningen för några veckor sen slutade i katastrof och läste alla forum jag kunde hitta. Provade igen och försökte göra ”alla rätt”. Mängder med syre i rummet, förvärma murstocken etc etc men slutade ändå med rök i hela rummet och även röklukt i köket.
NU förstår jag ju varför men frågan är ju då varför i hela friden köksfläkten trycker ner blåsten ut ur vår öppna spis? Är detta en felkonstruktion efter att tidigare ägare bytt till nytt kök och därmed dragit fläkten fel?

Finns det någon där ute som varit med om samma sak? Står vi inför en omfattande reperation för att få detta att fungera?

Jätte tacksam för svar.
Mvh

Har ni tittat hur det ser ut i skorstenen? Låter som att den kan vara delvis blockerad.
När ni lagar mat har det då luktat i gillestugan?

Centano Centano skrev:
Har ni tittat hur det ser ut i skorstenen? Låter som att den kan vara delvis blockerad.
När ni lagar mat har det då luktat i gillestugan?
Gillestugan har ju bara stått helt tom och den öppna spisens spjäll har tyvärr varit stängt under alla år sen vi köpte så vi har aldrig märkt någon lukt innan men efter ”incidenten” härom dagen provade vi att ha det öppet när vi lagade mat och då luktar det mycket riktigt matos. Attans alltså. Vet inte riktigt vad en sotare gör helt hundra men han sa i alla fall inget om att det vart blockerat på något vis. Allt fungerade och det drog på bra tyckte han och godkände eldning.
Är detta något man måste kolla i samband med husköpet? Vi fick ju som sagt klartecken att den öppna spisen var godkänd att elda i…

Det är nog snarare så att köksfläkten orsakar ett undertryck som drar luft bakvägen.

• Gilla
Bjorngote och 2 till
  • Laddar…
Troligtvis så.
Jag har liknande problem med en ventil i vardagsrummet jag får hålla stängd, annars drar det in os.
Har ni möjligen även en "prärievagn", kåpa på skorstenen?

Fotografen Fotografen skrev:
Troligtvis så.
Jag har liknande problem med en ventil i vardagsrummet jag får hålla stängd, annars drar det in os.
Ja vi har en sån kåpa på skorstenen.
Har läst om rökgasfläkt. Kan det vara något? Funderar även på att installera en insats istället och dra rör förbi kanske?

Fotografen Fotografen skrev:
Troligtvis så.
Ja precis. Vi har en kåpa på skorstenen… Har läst om

D Daniel 109 skrev:
Det är nog snarare så att köksfläkten orsakar ett undertryck som drar luft bakvägen.
Finns det något sätt att åtgärda ett sådant prom lem

Hur många ventiler finns det i alla rum i huset? Är några av dem helt eller delvis stängda?

Man kan öppna en dörr.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man kan öppna en dörr.

G gbgustaf skrev:
Hur många ventiler finns det i alla rum i huset? Är några av dem helt eller delvis stängda?
På övervåningen har dem installerat vanliga friskluftsvetiler i nästan alla rum. I källaren har dem satt massa paxfläktar. I gillestugan sitter också en vanlig väggventil. Alla helt eller delvis öppna. Ingen är helt stängd… Huset är byggt på 60 talet men precis innan vi köpte gjordes en ganska omfattande renovering där mycket nytt sattes in. Kanske har alla ventiler och fläktar ”pajat” hela systemet…

JanneJanne123
Det är köksfläkten som har ”pajat systemet”. Det går åt rejäla mängder luft till en köksfläkt och all den luften måste komma någonstans ifrån. I bästa fall från ventiler, men räcker inte det kan man behöva glänta på ett fönster eller öppna en dörr när man kör med köksfläkten som har föreslagits längre upp i tråden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Finns det någon mer fläkt än köksfläkten som för ut luft ur huset? Finns det någon som alltid är på?

Det verkar som att mycket av den friska tilluften hamnar i gillestugan. Det är förmodligen inte där den behövs som bäst.

Angående den misslyckade eldningen, så gäller det som du säkert insett att stänga av alla fläktar, och ha ett fönster i gillestugan på glänt när man tänder i spisen.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det är köksfläkten som har ”pajat systemet”. Det går åt rejäla mängder luft till en köksfläkt och all den luften måste komma någonstans ifrån. I bästa fall från ventiler, men räcker inte det kan man behöva glänta på ett fönster eller öppna en dörr när man kör med köksfläkten som har föreslagits längre upp i tråden.
När vi eldade i den öppna spisen första gången märkte vi röklukt i köket men inte i något annat rum. Då var köksfläkten avstängd. Testade att sätta på fläkten men istället blev det ännu mer röklukt i gillestugan. Vi öppnade dörrar. Vi öppnade fönster. Murstocken vart varm och det drog bra uppåt, när köksfläkten inte vart på vill säga… Så vårat problem är ju att har vi inte på fläkten i köket åker röken ut i köket. Sätter vi på fläkten blir det baksug som puttar tillbaka röken ner i den öppna elden ut i gillestugan istället för att åka ut upp i skorstenen.

Vi vill ju kunna ha en liten mysig brasa utan att behöva öppna massa fönster och dörrar. Vi kan ju heller inte laga någon mat under tiden då vi inte kan ha fläkten igång.

Jag tror att någon/några av paxfläktarna i källaren snurrar konstant men ska kolla detta. Dock sitter dem i rum där dörrarna är stängda.

Är spisfläkten dragen till samma rökkanal som den öppna spisen i gillestugan? Eller uppstår bara problemet ändå pga konstiga luftflöden i huset eller kåpa på skorstenen?

En insats till den öppna spisen är nog det bästa. Då får ni värme av den också vilket man inte får av en öppen spis.

• Gilla
FDT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.