Har haft integrerad köksfläkt, men ska ha takfläkt.
Mitt problem är hur inkoppling ska göras, nya fläkten är ojordad sladd, men kopplingen till den gamla fläkten hade 5 kablar i kopplingsdosan:
Blå, Brun, Jord, Svart & Svart med vit.
Från taket går det två kablar,
En vit med: Blå, Brun & Jord.
En svart kabel med: Blå & brunn. Bifogar bild.
Hjälp Mvh Robban
Mitt problem är hur inkoppling ska göras, nya fläkten är ojordad sladd, men kopplingen till den gamla fläkten hade 5 kablar i kopplingsdosan:
Hjälp Mvh Robban
Den gamla fläkten styr nog även ventilationen, en s.k. alliancefläkt. vilket betyder att du även nu måste ha en sådan fläkt. Antalet kablar från den gamla är p.g.a. att den styr hastigheten på fläkten till ventilationen.Z Zephyruse skrev:Har haft integrerad köksfläkt, men ska ha takfläkt.
Hjälp Mvh Robban
Ta en bild på gamla fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tyvärr är den på soptippen,T Tompafix skrev:
Men om jag minns rätt så var där en strömbrytare för bara lampan och knapp med 3 stegshastighet för fläkten.
Där är dessutom en separat av/på knapp på väggen
alliance fläkten. Som alltid var på med gamla fläkten.
Strömbrytaren på väggen är en tvåpolig strömbrytare som den typen av fläktar har för att kunna bryta både fas och nolla. Kommer du ihåg om fläkten hade en inbyggd fläkt eller om den bara styrde ventilationsfläkten.Z Zephyruse skrev:
Går även den svarta kabeln upp till taket?
Finns två lösningar. Ett du köper en ny alliancefläkt som kan styra ventilationen. Du behåller fläkten du köpt och installerar en transformator för att styra ventilationen, med detta alternativ kan du även vara tvungen att komplettera ventilationen med en frånluftsventil i köket och en separat kanal för den nya fläkten.
Om det nu var styrning av ventilationen via den gamla köksfläkten. Någon granne kanske har kvar fläkten i sitt kök som du kan ta en bild på? Sitter fläkten till ventilationen på taket eller någon annanstans? ta en bild på den med.
Om det nu var styrning av ventilationen via den gamla köksfläkten. Någon granne kanske har kvar fläkten i sitt kök som du kan ta en bild på? Sitter fläkten till ventilationen på taket eller någon annanstans? ta en bild på den med.
Ja och vilken typ. Men som sagt gissar att du har en mekansk frånluft som ventilation som styrs via fläkten i köket. Den styr även frånluften I dusch/bad och tvättstuga i så fall. Om det är det så har du de två alternativen ovan att förhålla dig till.Z Zephyruse skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden