Hej!
Håller på och planerar för nytt kök där vi byter ut den gamla fläkten till en ny.
Nu till frågan: vilken fläkt ska jag ha?
Har läst alla möjliga trådar men blir lite förvirrad, är det verkligen det även jag ska ha? Vill därför stämma av en gång för alla.
Huset är från 79. Jag ser på originalritningar att det finns separat kanal för köket. Fläkten sitter på taket.
Är det endast kåpan jag behöver? Utan motor alltså? Vilken?

• Äldre ritning av hussektion som visar en ventilationssystemplan med olika positionssiffror och anmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal köksfläktutrustning med isolerad ventilationskanal och elektrisk anslutning.
    Skapa konto
  • Närbild på reglagepanelen för en köksfläkt med vred för effektinställningar och belysningsknapp.
    Skapa konto
A
Den på bilden är en alliancefläkt med inbyggd motor,styr även motorn på taket,du kan väl ha en sån eller bara en fläktkåpa med styrning av takfläkten,är takfläkten utbytt någon gång?

Handyman 1 skrev:
Den på bilden är en alliancefläkt med inbyggd motor,styr även motorn på taket,du kan väl ha en sån eller bara en fläktkåpa med styrning av takfläkten,är takfläkten utbytt någon gång?
Svårt att säga om den är utbytt eller original. jag misstänker original men kan den frankefläkten vi har idag verkligen vara från 79? egentligen varför inte?
Jag ska inte ha överskåp så vill ha en vägghängd fläkt. Ska jag leat efter Alliance eller bara kåpa? Om det som jag har nu är Alliance så kanske lika bra att ha samma med annan utseende bara?

Kan en sådan fungera?
https://www.bauhaus.se/koksflakt-franke-strip-rostfri-60-cm-inkl-kallrasskydd

Handyman 1 skrev:
Frankefläkten är nog inte original,några år gammal gissar jag.
Den länkade fläkten funkar inte för er.
[länk]
ok, men ska jag inte då ha en fläkt som har en inbyggd motor? Den jag länkade har en sådan. vad är det jag missqar och bör vara uppmärksam på?
Den fläkten poppade upp när jag skrev "Alliance köksfläkt" på sidan hos Bauhaus ...

A
jaaa, okej. Nu är jag med! kollar just på denna sidan som du skickat länken till :)
Tack!!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.