I
Se film på hur blandare vickar. Disko är inte den dyraste kanske. Men borde man inte kunna installera bättre? Enligt montör är det korrekt utfört enligt anvisningar.

Synpunkter?

Jag tycker det ser ut som att det flexar både i infästningen mot diskbänken, och i själva diskbänken.
Är det så? Flex i diskbänken är ju svårare att göra något åt.

I
perojonsson perojonsson skrev:
Jag tycker det ser ut som att det flexar både i infästningen mot diskbänken, och i själva diskbänken.
Är det så? Flex i diskbänken är ju svårare att göra något åt.
Det är nog möjligt. Fästet ska vara åtskruvat så gott det går. Men om diskbänken flexar, ska det verkligen vara så? Tunn billig plåt man får leva med?

Filma underifrån också så vi kan se hur den är monterad. Du slipper flex om du lägger en skiva (bräda etc) under som blandaren sitter genom. Fördelar ut fästpunkten.

I
H Höök skrev:
Filma underifrån också så vi kan se hur den är monterad. Du slipper flex om du lägger en skiva (bräda etc) under som blandaren sitter genom. Fördelar ut fästpunkten.
Har missat ta foto/filma underifrån, har inte tillgång till huset än.
Såg däremot det satt en trekantig träkloss under vid fästning.

• Gilla
foobaz
  • Laddar…
I IAmNotANumber skrev:
Se film på hur blandare vickar. Disko är inte den dyraste kanske. Men borde man inte kunna installera bättre? Enligt montör är det korrekt utfört enligt anvisningar.

Synpunkter?
Det ser ej bra ut montera en plårbricka under diskbänk som förstärkning

Problemet är att moderna kökskranar är mycket högre än förr. När vi bytte kranar i köket upplevde jag också att de flexade mer än de tidigare. Stommen som förstärker plåtkonstruktion är klen vid diskbaljorna och flexar när tappröret är närmare 0,5 m högt.

H Höök skrev:
Lånar denna tråden och bifogar bild på hur min köksblandare är monterad underifrån.

Undersida av köksblandare monterad på en Ikea-köksho med synliga rör och fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har exakt det problemet oxå med samma blandare (ser det ut som). En Gustavsberg monterad på köksho från Ikea. Handtagsdelen vippar inte alls, men krandelen ovanför gör det jättemycket precis som TS film visar.

Är ett stabiliserande väggfäste enda lösningen? Hoppas inte...., för är i mitt fall är det gipsskivor i väggen bakom "köksskåpsocklarna/stommarna" som blir fästpunkten för montera fast väggfästet. Eller??? :rolleyes::thinking:

Om det är gips så hade jag satt en plywoodskiva (så stor som möjligt) bakom och helst träffa reglarna för att få stadga för fästet. Måla den vit eller vad väggen är så syns den inte om man nu bryr sig :)

• Gilla
bassetasse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.